Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha Review

ThaGostino 24 augustus 2011, laatste update op 24 augustus 2011, 2.472 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha

Pluspunten

• Gebruikersvriendelijke
  • Oorschelpen vallen over de oren, en zitten comfotabel
  • Niet zwaar
  • Analoog / USB mogelijkheid met eigen geluidskaart
  • Goede opname kwaliteit

Minpunten

• Geluid is dof
  • Software helpt niet mee aan verbetering van het geluid
  • 3D ervaring is niet zoals verwacht
  • Voelt plastic aan

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Algemene beoordeling
Ik zocht een gaming headset, met name voor bad company 2, en in de toekomst battlefield 3. na mij verdiept te hebben in diverse reviews van verschillende sets leek deze headset een hele goede geluids en 3d ervaring te bieden. Voor deze prijs leek het een buitenkansje vond ik.

Features
De headset kan analoog en via USB aangesloten worden, voor de USB zit er een klein geluidskaartje (THX) bij, werkt prima, plug n play in zowel Windows XP als Windows 7 getest en dat is erg gebruikersvriendelijk vind ik. Daarnaast zit er een klein afstandsbedienkje in de kabel geintergreerd, hiermee is het volume te bepalen, en de microfoon in/uit te schakelen. Dat is niet meer dan wat ik verwacht van een (budget) headset.

Weergavekwaliteit
Na de headset opgehaald te hebben bij mycom direct wezen testen met een beetje muziek (had nog niet de mogelijkheid om direct in-game te testen). Het geluid in mid-range is dof en klinkt niet helder, hoge en lage tonen is prima voor elkaar. Viel wel een beetje tegen, maar gezien de goede reviews had ik nog goede hoop dat ik dit met de software kon tweaken.
s'Avonds de firmware geupdate en aan het testen en tweaken geslagen in Bad Company 2, met de software (overigens moet deze gedownload worden op de website van de fabrikant, geen software meegeleverd).
De software is niet te ingewikkeld, en de meeste functies spreken aardig voor zich. Uiteraard werd de digitale surround functie geactiveerd en getest op verschillende niveaus (0 tot 100 instelbaar). Ik kreeg het niet fijn in kunnen stellen. Geluiden klonken niet realistisch meer en werden flink vertekend. De 3D ervaring... sja, het werkt, maar is niet wat ik verwachte. Wellicht toch eens 5.1 of 7.1 proberen..? Ik heb ook geen correct vergelijkingsmateriaal (Home cinema niet meegerekend).

Opnamekwaliteit
In skype getest, naar mezelf geluisterd, en naar verschillende personen gebeld. klinkt gewoonweg prima.

Gebruiksgemak
Plug & play, en als je van de features gebruik wilt maken moet de software bij de fabrikant gedownload worden. Niets raars voor deze tijd, en zo ben je direct up2date.

Bouwkwaliteit
Doet wat het moet doen, voldoende speling voor de schelpen om fijn over je oren heen te vallen, het voelt wel érg plastic aan, en dat vond ik ook jammer maar zou ik prima voor lief nemen als de geluidskwaliteit beter zou zijn.

Het is een nette prijs voor een headset, maar niet voor mij geschikt.
Ik breng hem terug, en ga een ander (hoger/duurder) model testen, wellicht de Logitech G35.

• BTO 17CL37
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha?

De equalizer instellingen voor deze headset zijn over de THX geluidskaart die is meegeleverd inderdaad redelijk slecht, echter is dit best gemakkelijk in de software te fixen. In de andere review had ik al de link naar mijn eigen profile gepost welke dit zo goed mogelijk verbeterd. Naar eigen ervaring is het dan echt een ontzettend goede headset. Link naar importeerbaar profile: http://dl.dropbox.com/u/2...tage%201337%20presets.dat