Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart Review

KoningTuur 19 mei 2007, 760 views

Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart

Pluspunten

• Helderhuid
  • Responsetijd
  • Design
  • Prijs/kwaliteit
  • DVI-kabel!

Minpunten

• Weinig verstelmogelijkheden (alleen neigen)

ALGEMENE BEOORDELING
Die krijgt van mij een goed. Ik kom van een 19" FujitsuSiemens LCD en ben met dit scherm meer dan tevreden. Wij (mijn vrouw en ik) zijn geen "heavy users", maar PaintShopPro XI gebruiken op de iiyama is toch echt een beleving. Getwijfeld over breedbeeld, omdat wij vermoedden dat tekst "gestretched" zou zijn. Niet dus. Ook Myst V is voor mij een beleving. Verder is Office in gebruik. Ik zou niet willen zeggen dat alles van het scherm af spettert, maar de beleving van een 22"breedbeeld t.o.v. een 19" is toch wel indrukwekkend.

FEATURESET
Voor zover ik het echt goed kan beoordelen, zijn resolutie (1680 x 1050 bij 60 Hz) en responsetijd (5 ms) goed. Volgens mij zijn de verschillen tegenwoordig dusdanig klein, dat alleen intensieve gebruikers of professionals verschillen tussen 5 ms en 2 ms zullen opmerken. Veel extra's bevat de monitor niet, maar ik was wel aangenaam verrast door de DVI-kabel die er bijgeleverd wordt in tegenstelling tot dat wat eerdere surveys zeggen.

KLEURWEERGAVE, CONTRAST EN HELDERHEID, GHOSTING
Even allemaal onder één noemer: Wat ik gezien heb is een briljant en contrastrijk beeld tijdens fotobewerking. Ik heb nog geen ervaring met ghosting, omdat ik nog geen films e.d. heb gedraaid. Ga ik waarschijnlijk ook niet doen. De inkijkhoek is niet al te groot, maar voldoende om samen achter één scherm te werken. Liggend op de grond en omhoogkijkend naar een film gaat je niet lukken.

PIXELDEFECTEN
Onze leverancier (Alternate) bood ons een pixelgarantie aan, maar die hebben we afgeslagen (is niet een echt complete garantie, let daar op). Geen enkele dode of slechte pixel! Wat wil je nog meer. Als hij wat langer in gebruik is, zal ik hier nog verder op terugkomen.

BOUWKWALITEIT EN AFWERKING
De afwerking is prima, maar ik vind de voet wat "magertjes". Het is nou niet het type solide onderstel wat de FujitsuSiemens wel had. Erg plastic maar wel doelmatig. Jammer ook dat het scherm alleen kan neigen en niet draaien, en ook niet in hoogte versteld kan worden. Maar in onze praktijk is dit niet echt storend.
Boxjes gebruik ik niet, want de Logitech Z-4-set is voor mij leading. Tenslotte koop ik een scherm en geen boxen....

VORMGEVING
Altijd weer een subjectief onderdeel, maar ik vind hem zowel uit (zwart scherm met matzwarte rand) als aan, erg fraai en strak. Ook de voet is strak vormgegeven.

PRIJS
Kijk je bij de Pricewatch dan kom je rond de 280 uit (maar vaak komen daar extra kosten bij). Nadeel is ook dat veel bedrijven een aantal werkdagen nodig hebben om uit te leveren (geen voorraad, levering door derden). Kijk ook uit dat je de WSV-B1 (alleen analoog) niet met de WS-B1 (analoog en DVI-D) verward. Als je dus je zinnen hebt gezet op dit scherm, dan wil je het ook PER DIRECT hebben. Op naar Alternate, maar daar stond een prijskaartje van 349,-! Echter, bij de balie bleek hun website 329,- aan te geven. Toch knoop doorgehakt en bij invoer in hun systeem, kwamen we uit op 299,-! Niet veel duurder dus dan de PW en direct in huis. Klasse.

• XFX 7300 GS
  • Windows Vista

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart?

Nette survey, en je bent voor mij de eerste die ik hoor dat het DVI-kabel erbij zit
Vanaf April zit er standaard een DVI kabel bij de E2200WS. :)