The Elder Scrolls 3 - Morrowind - Game Of The Year, PC Review

NoUseWhatsoever 23 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.230 views

The Elder Scrolls 3 - Morrowind - Game Of The Year, PC

Pluspunten

• Zeer uitgebreide RPG
  • Gevarieerd landschap, NPC's, vijanden, items en quests
  • Uitbreiding met echte toegevoegde waarde
  • Guilds

Minpunten

• Combat- en magic systeem werkt niet fijn
  • Quest logs zijn niet overzichtelijk
  • Interactie met NPC's
  • Verkopen items gaat niet altijd

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Een tijdje geleden the Elder Scrolls 3; Morrowind met de uitbreidingen Bloodmoon en Tribunal uitgespeeld en ik heb ze er sinds kort weer bijgepakt om opnieuw te beginnen. Omdat er hier nog geen uitgebreide review van was, dacht ik dat ik de taak maar op mij moest nemen.

Gameplay

Als je RPG's gewend bent, zal Morrowind redelijk vertrouwd aanvoelen. De besturing is intuïtief en interacteren met items en characters gaat ook zeer natuurlijk. Je character beweegt zich soepel door de wereld en alhoewel er geen fast-travel mogelijkheid is, zijn er wel vervoersmiddelen om je snel van stad naar stad te vervoeren. Het is een redelijke oude game, dus sommige zaken zijn ook vrij achterhaald. Het meest storende in Morrowind vind ik het volgende:
Als je een lage sword-skill hebt (bijv 15) zal je je vijand met je zwaard ongeveer maar 1 op de 5 of zes keer raken. Bij nieuwe/andere RPG's doe je dan gewoon minder damage, maar hier raak je je vijanden gewoon minder vaak. Dat kan zeer vervelend zijn af en toe.
Verder speelt het goed en kan je je snel door de wereld bewegen. Er zijn veel mogelijkheden om je snelheid, sprongkracht en andere fysieke vaardigheden aan te passen en er zijn zelfs manieren om te vliegen in Morrowind.

Gevechten in Morrowind laten nog heel wat te wensen over. Je kan niet zien hoe veel damage je hebt toegebracht aan je opponent. Het magic en enchanting systeem heb ik nooit geweldig intuïtief gevonden, maar wie weet als ik me daar deze keer meer in verdiep, ik daar wat meer van zal snappen.

Verhaal

Het verhaal begint met je character als gevangene op een boot. Je taak is niet om uit te vinden waarom je gevangene bent, maar waarom je door de keizer opgeroepen bent om naar Morrowind te komen. Vanaf daar gaat het verhaal verder en kom je door interactie met veel verschillende personenen, verenigingen en godsdiensten in elke uithoek van Morrowind. Ik zal hier verder niet meer over het verhaal vertellen, want het leukste is natuurlijk om dat zelf mee te maken.

Uiterlijk

Morrowind ziet er naar de standaarden van nu niet geweldig uit. Er zijn echter vele mods om de kwaliteit op te krikken. Voor mij hoeft dat niet zo en vooral als je het op een wat oudere PC speelt is Morrowind prima zoals het is. De graphics zijn wat hoekig, maar dat wordt goedgemaakt door de variatie in omgeving, characters en items. Hierdoor ziet het er gewoon prima uit en blijft het een mooi spel om te spelen.

De spelwereld

Zoals gezegd is de open-world spelwereld zeer gevarieerd en zijn er vele steden, dungeons, caves, kastelen en nog veel meer om te ontdekken. Door variatie in hoogte en de vele rivieren, bossen, planten en characters die ook in het wild te vinden zijn, is een wandeltocht door Morrowind zelden saai. Er is vaak wel wat te doen; vijanden doden, kleine sidequests of gewoon je best doen om te komen waar je moet komen. Navigeren door de wereld is soms wel een uitdaging, want je hebt niet (zoals bij Oblivion) een kompas met een marker; je moet je eigen weg vinden en dan staat er natuurlijk altijd een enorme berg in de weg. Dit maakt het juist wel uitdagend en zeer bevredigend als je eenmaal op de bestemming bent aangekomen.

De vijanden

De vijanden zijn goed gevarieerd en goed gebalanceerd. In de laadschermen krijg je mooie afbeelding van de vijanden te zien en zo leer je ze ook bij naam kennen. Er zijn genoeg vijanden op het land, maar in de lucht en het water is de variatie wat minder groot. Er zijn quest-bosses die maar één keer voorkomen en dus een geheel ander uiterlijk hebben dan de andere vijanden in het spel. Dit voegt een leuk extra niveau toe aan het spel.
De meeste vijanden zien er goed uit, maar soms zijn de animaties niet geweldig. Vooral bij de vliegende beesten is dit vaak duidelijk.

NPC's

De non-player-characters in dit spel zijn van alle verschillende rassen en zien er dus anders uit afhankelijk van de plek waar je bent. Deze characters zien er vaak goed uit, maar interactie met de NPC is toch een groot nadeel van Morrowind. Het zijn vaak vrij grote stukken geschreven tekst, waar je door het kiezen van een antwoord doorheen navigeert. Opties als bribe, coerce, flatter etc zijn mogelijkheden, maar die laat je al snel links liggen omdat je niet het gevoel krijgt dat het veel toevoegt. Gelukkig heb je wel een journal en kan je de quest aanwijzingen meenemen. Dit is heel belangrijk omdat hierin ook de route wordt beschreven.

Verder zijn de NPC's nauwelijks bezig. Ze staan vaak gewoon op je te wachten. Waar ze bij Oblivion nog wel eens opstonden om een nieuw biertje te halen, hier zijn de enige NPC's die wat lijken te doen, de Guards. Dus een redelijk statische aangelegenheid.

De shopkeepers in Morrowind zijn handig voor in-en verkoop van items. Het grootste nadeel is dat deze shopkeepers vaak zo weinig geld op zak hebben, dat je ze maar een paar items kan verkopen. Mocht je wat kopen uit zijn shop, dan heeft hij weer wat meer geld en kan je weer één item verkopen. Dit is dus zeker niet ideaal.

Quests

De quests in Morrowind zijn over het algemeen zeer leuk, gevarieerd en belonend. Je gaat vaak naar nieuwe plaatsen en er komt ook vaak wat illegaals bij kijken. Bovendien is het zo dat je bij de meeste quests een bepaalde keuze hebt hoe je deze uitvoert en of je deze überhaupt uitvoert. Vaak is het echter de moeite waard en wordt je beloond met een promotie binnen de guild, geld of een cool item.

Zoals eerder gezegd moet je journal er bij het uitvoeren van quest goed bijhouden, omdat in de questomschrijving ook vaak de routebeschrijving staat. Hier zal je vaak naar terugbladeren (welke kant moest ik ook alweer op vanaf het gestrande schip?). Jammer is alleen dat het journal niet heel gemakkelijk werkt. Het is lastig om zaken terug te vinden en er is geen log met actieve quests.

Guilds

Morrowind was de eerste echte RPG die ik speelde en de guilds vond ik veruit de beste feature. Deze guilds zijn een bron van veel quests, shopkeepers, leermeesters en goede items. De eerste quests zijn gemakkelijk maar naarmate je er meer speelt, kom je hogerop in de guild, worden de quests moeilijker en de beloningen hoger. Het is zeer de moeite waard om al snel in het spel een bezoek te brengen aan de fighters guild en de mages guild.

Leveling systeem

Wanneer je begint met Morrowind, moet je in je eerste gesprek een personage vormgeven. Dit kan je zelf doen, maar ook door middel van het invullen van een vragenlijst. Hierdoor wordt dan je class aangemaakt en de bijbehorende skills toegewezen. Er zijn ongeveer 30 skills in totaal (security, sneak, athletics etc) en je hebt 5 main skills. Als je deze main skills verbetert, ga je levels omhoog. Skills verbeter je door training. Bij de ene skill is dat gemakkelijker dan de ander, dus daar moet je in het begin wel enigszins rekening mee houden. Als je een level omhoog gaat, moet je gaan slapen om het te activeren. Je mag dan enkele punten aan je abilities toevoegen (intelligence, strength etc)

Items

Er zijn duizenden items in Morrowind. Van ringen tot harnassen, betoverd of normaal. Hierdoor ben je vooral in het begin constant je uitrusting aan het aanpassen en in de latere levels gaat dit (op een minder hoog tempo) gewoon door. Tijdens quests of als beloning, krijg je nieuwe items waar je afhankelijk van je voorkeur wel of niet wat aan hebt. In caves en dungeons staan ook kisten, waarin je weer geld en items kan vinden. Het is wel belangrijk om op te letten of deze kisten betoverd of op slot zijn en goed je skills te ontwikkelen zodat je ze kan openen.

Wat bij Morrowind het verschil is in vergelijking met andere RPG's: het is niet slim om alle items die je vindt, mee te nemen. Zoals vermeld hebben de meeste shopkeepers weinig geld en raak je de items dus maar in kleine hoeveelheden kwijt. Er is een limiet aan dingen die je kan dragen, dus je zal ook vaak in dungeons waardevolle dingen die je vindt, wisselen met minder waardevolle dingen in je inventory om te zorgen dat je niet overencumbered raakt.

De uitbreidingen Bloodmoon en Tribunal

Ik heb de uitbreidingen allebei uitgespeeld en vooral Tribunal was echt een goede toevoeging. Bloodmoon vond ik wat minder, maar nog steeds zeer de moeite waard.

Tribunal

In Tribunal speel je in een gloednieuwe stad met een hele nieuwe main quest. De stad ziet er heel goed uit en de quest is ook erg leuk. Dez quest brengt je naar alle hoeken van de stad en ook veel ondergronds. In deze uitbreiding heb je ook de mogelijkheid huisdieren te kopen, die dan helpen in de aanval of spullen voor je kunnen dragen.

Bloodmoon

In Bloodmoon kom je ook in een nieuwe omgeving, maar deze vind ik minder afgewerkt dan Tribunal. De main quest is zeker lang en voegt extra leuke gameplay toe aan de game, maar voelt toch wat minder compleet dan Tribunal. In deze uitbreiding is er de mogelijkheid te veranderen in een weerwolf. Hierdoor wordt je extra sterk en snel en dit voegt weer een element aan de game toe. Ik vond het echter geen geweldige feature, hoewel het de eerste paar keren best leuk was.

Samenvatting

Voor de mensen die Oblivion hebben gespeeld, zal er veel bekend zijn bij Morrowind. Het verschil is echter zeer groot en hoewel ik het je zeker kan aanraden om te spelen, moet je er de goede instelling voor hebben om het spel op prijs te stellen.

Er zijn bij Morrowind veel goede punten, maar ook veel slechte punten. Dit maakt het soms frustrerend, maar als je eenmaal onder de knie hebt hoe het spel het beste gespeeld kan worden, voel je je er wel echt goed bij. Net als je een tweedehands auto koopt in plaats van een nieuwe en je elk mankementje kent en kan oplossen.

Als je er goed voor gaat zitten biedt Morrowind met uitbreidingen zeker 100-200 uur gameplay, maar het spel is niet geschikt voor casual gamers. Hiervoor moet je je aandacht er gewoon te goed bijhouden en zijn de quest logs niet ver genoeg ontwikkeld.

Als geheugensteuntje en inspiratie voor mijn eigen review, heb ik deze review gebruikt.
Leuk filmpje van iemand die Morrowind in 7,5 minuut uitspeelt.
Edit: typo's en kleine toevoegingen

Heb jij ook een The Elder Scrolls 3 - Morrowind - Game Of The Year, PC?

Ik vind het leuk dat je een vrij oud spel, toch nog de moeite waard vind om te reviewen. Verder vind ik de review een goeie 4 sterren waard. Je vertelt per gedeelte goed waarom je het spel leuk/minder leuk vind.

Ik zeg: ga zo door :Y)
Leuke review van een leuk spel.
Heb het ooit helemaal grijs gespeeld.
Wow, dat je nog de moeite neemt om hier een (goede!) review voor te schrijven! Respect!:)