Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter Review

eymey 31 oktober 2011, 4.893 views

Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter

Pluspunten

• 16 GB capaciteit
  • Snel, minimaal z'n class-rating en meestal ver daarboven
  • Prijs dik in orde voor een dergelijk snelle kaart icm. 16 GB
  • Haalt, in ieder geval in de Android smartphones die ik heb geprobeerd, ~10 MB/s write en ~20 MB/s read.

Minpunten

• geen (tot nu toe)

Dit wordt geen super uitgebreide review (zo veel valt er niet over een micro-SDHC kaartje te zeggen). Ik wilde echter toch mijn mening over het kaartje hier kwijt omdat er nog niets over is geschreven.

Ik was al een poosje niet tevreden over m'n huidige micro-SDHC class4 kaartje van Icidu, welke ik gebruikte in mijn HTC Desire. In het HTC Desire topic op GoT kwam ik op een gegeven moment de volgende post tegen: http://gathering.tweakers...message/36557349#36557349 (thanks voor @bitjesmaker, voor het wijzen op het bestaan van dit kaartje).

Ik heb het kaartje besteld bij "Dataio" en de volgende dag lag het per brievenbuspost op de deurmat.

Ik heb met gParted eerst het kaartje opnieuw gepartitioneerd met een FAT32 partitie, aligned op MiB boundary's. Vervolgens heb ik onder Windows 7 de tool "Flash Memory Toolkit 2.01" gebruikt en een simpele "file benchmark" uitgevoerd (dit werkt in de evaluation mode van deze tool).

De resultaten spreken voor zich, denk ik (zie screenshot).

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zulke snelle kaartjes in Micro-SDHC form factor zouden bestaan. Voor prestaties krijgt dit class10 kaartje (dat deze class-rating op 1 MB grote bestanden na duidelijk overstijgt) daarom ook een "zeer goed". Algemene beoordeling krijgt een "goed" omdat ik verder niet zou weten wat er "zeer goed" of "minder dan goed" zou moeten zijn aan een SDHC kaartje. Prijs lijkt me prima in orde voor een kaartje dat dergelijke prestaties neer weet te zetten.

Review update 2011-10-31:
Ik heb even een screenshotje van een benchmark via "SD tools" op mijn paar weken oude HTC Incredible S toegevoegd :). Inderdaad niet zo snel als in de PC maar toch nog ruim voldoende om z'n class10 rating waar te maken en nog steeds het snelste wat ik tot nu toe heb gezien in een Android phone (en ik heb heel wat class4 en class6 kaartjes geprobeerd).

Een HTC Desire en de Sony Ericsson xperia Neo (die laatste heb ik een paar dagen in bezit gehad) laten soortgelijke cijfers zien, gemiddeld genomen over een heel rijtje tests.

Heb jij ook een Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter?

Korte review idd, maar wat valt er nou te zeggen over een SD kaartje. Mischien dat je er nog bij kan zetten hoe snel die eigenlijk was? Ik lag in dat topic 15/21.
Thanks :). Ik kan het eventueel nog in de tekst zetten inderdaad, maar het staat natuurlijk ook al in het screenshot onderaan de review.

Ik zal de review ook nog wat aanpassen zodra het sd-kaartje in m'n HTC Desire zit (daar wacht ik nog even mee tot ik heb besloten of/en wat voor Custom Rom ik ga draaien).
Waarom zou je een SDkaart formatteren als FAT32?
Geen idee eigenlijk De vraag is meer "waarom zou je het niet doen?" ;)

Voor zo ver ik weet kleven er niet echt nadelen aan en de meeste mobiele apparaten ondersteunen het tegenwoordig prima.
vele mensen begrijpen niet dat de snelheid geheel device afhankelijk is en kopen lukraak een duurdere class 10 omdat ze dan denken dat het sneller is dan een class 2 card. Ten eerste zijn de snelheden minimaal gegarandeerd, een class 2 card zal sowieso 2mb/s zijn. Stel dat jouw device maximaal 4096 kb/s ondersteund, dan zal bij gebruik van een class 10 card de snelheid worden teruggekoppeld naar de laagste snelheid omdat de minimale snelheid van class 10 (10mb/s) niet wordt ondersteund, dus naar class 2. Gebruik je bijvoorbeeld een class 4 card, dan wordt die misschien native ondersteund dus met 4096 kb/s minimaal! M.a.w. dan is een goedkopere class 4 card sneller dan een duurdere class 10 card in jouw specifieke device.

Benchmarking via een computer zal altijd uitwijzen dat een class 10 card sneller is dan class 2 card omdat die class 10 meestal native wordt ondersteund door de cardreader en je dus de minimale snelheid van 10 mb/s haalt, omdat hij daarvoor gemaakt is. In een smartphone, tablet e.d. ligt de zaak net even anders, daar kan die overkill er juist voor zorgen dat je lagere snelheden haalt, omdat class 10 meestal niet wordt ondersteund en er een terugkoppeling plaatsvindt!

Dus het is zaak eerst te kijken welke class card je device maximaal ondersteund en aan de hand daarvan het klasse geheugenkaartje te kiezen. Dat kan af en toe heel moeilijk zijn omdat het meestal in de specificaties niet staat gemeld. Bij android (samsung galaxy s2) weet ik via sd analyzer dat maximaal 4096 kb/s wordt ondersteund, dus alles boven class 6 wordt teruggekoppeld naar minimale class 2 snelheden ... dus een duurdere class 10 card is in dat geval overbodig en dus zonde van je geld.

[Reactie gewijzigd door danda op 17 augustus 2011 13:30]

Waar heb je deze informatie vandaan? Als dit altijd zo is, dan heeft iedereen die een kaartje sneller dan class 2 heeft, grote kans op een miskoop. Lijkt me bijna het omgekeerde van te mooi om waar te zijn.

Bij mijn Nikon D90 camera is door de fabrikant geen maximale snelheid opgegeven. Hij maakt foto's van 10 MB/s, en met een class 10 kaartje mag ik toch verwachten dat hij grofweg 1 foto per seconde opslaat? Stel dat de maximale snelheid 6 MB/s is (kan het me niet voorstellen, maar toch). Dan zou het class 10 kaartje teruggaan naar class 2, en per foto 5 seconden nodig hebben om het op te slaan? Ik heb het "busy" lampje van de camera nog nooit langer dan een seconde zien knipperen.
zoals gezegd: device-afhankelijk. Jouw Nikon zal dan waarschijnlijk minimaal class 10 ondersteunen, hij zal met die class 10 kaart sneller de data kunnen wegschrijven dan een class 2. Een class 2 heeft een minimale snelheid van 2 mb/s, in praktijk haalt een sandisk class 2 maximaal rond de 5,5 mb/s. Een class 10 card heeft een minimale snelheid van 10 mb/s, ik weet niet hoe snel het maximaal in praktijk zal zijn, is afhankelijk van het merk. Sandisk geheugenkaarten (originele, geen ebay troep) staan er bekend om dat ze minimaal 2 keer de gegarandeerde snelheid halen

bron ben ik je even schuldig, ik heb het ergens in een technische rubriek gelezen, toen ik zelf op zoek was naar die informatie, maar via google moet je het ook makkelijk kunnen vinden

[Reactie gewijzigd door danda op 17 augustus 2011 13:34]

@danda

Dat zat ik me dus ook inderdaad af te vragen, dat wat hij laat zien haal je toch never met je mobiel?
Maar goed zo duur was die niet als ik de pricewatch bekijk, en wie weet komt er nog wel een tablet met die snelheid ondersteuning, hebt hij alvast een 16gb class 10.. mja als op dit moment de overkill voor een lagere snelheid zorgt dan een class 4 zoals in jou voorbeeld.. dan ist een duurkoop ja, minder snelheid voor meer geld dus.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 augustus 2011 12:52]

@Danda: Zeer nuttige informatie! Thanks daarvoor.

Echter, de vraag is dan dus: Had ik beter m'n smartphone uit het verhaal kunnen laten of had ik ook daar even een benchmarkje moeten doen? Ik denk het laatste, en de GoT-post waar ik naar linkte laat ook snelheden zien die in de telefoon zijn gehaald (blijkbaar is een Desire in maximale SD-snelheid dus superieur aan die van een SGS II ? :P ).

Maar goed, als je even strikt naar het kaartje zelf kijkt (waar de review uiteindelijk om draait), dan vertelt de benchmark dus nog steeds dat dit kaartje de beloofde snelheid meer dan waard maakt ;) ).
zou je wel willen he:) het zijn minimaal gegarandeerde snelheden, met de S2 haal ik met een sandisk 16GB class 4 kaartje write 8.2 mb/s en read 18.4 mb/s, setting (sd analyzer) staat op 2048Kb/s, als ik die hoger zet bijv. 4096kb/s zijn die snelheden weer lager (vraag me niet waarom, denk dat het aan de buffer ligt). Getest met sd tools (android market)

[Reactie gewijzigd door danda op 17 augustus 2011 14:39]

Hmm, maar in je eerste reactie zei je dat hij maar 4096 kb/s ondersteunt (of bedoel je 4096 KB/s?). Of wat bedoel je nou eigenlijk? :). Overigens niet om je aan te vallen hoor en als je het kb/s verhaal echt met kleine letters bedoelt OK, maar leg dan ff wat duidelijker uit waarom en hoe dat in verband staat met je eerdere opmerking over iets wag je SGS2 maximaal ondersteunt en wat "sd analyzer" daarmee te maken heeft.

Feit blijft iig dat de Desire dus makkelijk 15 MB/s write en 21 MB/s read kan halen met dit class10 kaartje en een goede aligning van het filesystem (getest met sd tools).

[Reactie gewijzigd door eymey op 17 augustus 2011 14:59]

Hey, ik zie in de Market geen ' SD-tools' staan, welk benchmark progje heb je op je mobiel gebruikt?
( ik heb dezelfde mSD kaart, in een SGS2, wou even kijken of ie dan nog sneller/trager is :))
Heb je "sdtools" aan elkaar al geprobeerd? :)
Thanks! 10.7 & 21.3 haalt ie hier :)

2e keer haalt ie zomaar ff 13,2!

[Reactie gewijzigd door ChrissieOne op 1 november 2011 00:15]

Die 'SD-Tool' app is volgens mij een fantasieding. Op mijn Desire met een class 6 Trancend 8Gb kaartje doet ie 9.2MB/s schrijven en 27.8MB/s lezen. Dat is dus sneller dan andere 'benchmark' programma's zeggen. Elke tool heeft zo zijn eigen methoden en zolang ze niet precies vermelden wát ze exact testen, is het onmogelijk om hier enige conclusie aan te verbinden.

Ik heb iig altijd begrepen dat de controller in de Desire niet sneller kán dan class 6 en dat je beter op zoek kunt gaan naar een snelle class 6. Die zou wel eens nét zo snel kunnen zijn als een langzame class 10 (of sneller). De stock Sandisk class 2 die bij aankoop in mijn Desire zat was iig sneller als de El Cheapo class 4 kaartjes.
Bij mij levert de SD-tool anders aardig consistente resultaten op.

En geloof mij, ik heb meerdere SD-kaarten geprobeerd. Vanaf de stock Sandisk class2 tot class6 kaartjes en dus ook deze.

Tot nu toe haal ik met deze (ook merkbaar aan bv. het laden van foto thumbnails) echt de beste snelheden.
Dat kan. Dat inconsistente kan aan mijn systeem liggen (net op dat moment even iets anders doen bv). Maar het is op zijn minst opvallend te noemen dat deze tool met mijn kaartje vrijwel dezelfde resultaten geeft. Andere 'benchmarks' geven hele andere resultaten. Ik denk dus dat het een bogus programma is die gewoon een test pakt die altijd heel gunstig uitkomt.

Dat wil dus niet zeggen dat jouw kaartje niet snel is.

Je moet voor de gein AndroBench eens proberen. Die doet een hele rits testen die er wat mij betreft iets 'wetenschappelijker' uitzien. Dan zie je dat de ene kaart heel snel is met test A en weer langzaam met test B. Een andere kaart kan precies het tegenovergestelde laten zien.

Benchmarken is een aparte tak van sport. Het interpreteren van benchmarks een wetenschap.
Het is idd een feit dat benchmarken een aparte tak van sport is. Wat voor mij (en de meeste andere gebruikers) echter van belang is, is hoe de snelheid in de praktijk uitpakt. En dan merk ik dus gewoon dat deze kaart, zowel bij lezen als bij schrijven sneller is dan het stock geleverde kaartje of een Sandisk class4 kaartje.

AndroBench: Hmm, die ook maar eens geprobeerd (voorheen zag ik die nog niet in de Market). Ziet eruit als een leuke tool. Maar toch zie ik ook in die tool weer niet al te veel dingen onderbouwd worden. Bijvoorbeeld: Op welk geheugen bencht de tool? Op het mass storage? En wat bij devices die default al een grote interne opslag hebben (die waarschijnlijk sneller is dan een SD-kaart)?

data partitie:
Iig... Androibench geeft voor sequential Read 24 MB/s en voor sequential Write 6,29 MB/s :). Random Read zit op 2,64 MB/s en write onder de 1 MB/S. Maar goed, dat laatste is consistent in wat ik ook met bijna alle SD-kaarten zie in kaartlezers.

edit: Net nog ff in de settings gekeken. By default test het programma dus op m'n /data/ partitie :+.

sd-card partitie (met write filesize verhoogd naar 10 MB:
Sequential Read: 16,32 MB/s
Sequential Write: 4,92 MB/s
Random Read: 2,58 MB/s (4k blocks)
Random Write: 0,99 MB/s (4k)

Trouwens ook wel even belangrijk om te melden dat ik nu een custom rom draai, waarin ook op filesystem en kernel settings niveau veel ge-tweaked is met buffers (o.a. om schrijven van/lezen naar sd-kaart te beinvloeden en om in het interne geheugen alles met ext4 te laten werken).

edit2: met een 1 MB buffer size voor de sequential test en 96 KB voor random haal ik de volgende resultaten:
Sequential Read: 17,62 MB/s
Sequential Write: 11,43 MB/s
Random Read: 8,08 MB/s
Random Write: 2,14 MB/s

Nog best veel vraagtekens dus. Afhankelijk van de vraag hoe beide tools (androbench en sd tools) testen. Heeft de standaard Android SDK bijvoorbeeld calls om IO operaties met of zonder caching te laten doen? (beide tools vragen niet om root access, zo te zien).

Ik kan dus iig ook met Androbench de resultaten van sd tools behoorlijk dicht benaderen. Afhankelijk van de aard van de IO operaties die normale toepassingen vragen kunnen ook de resultaten van sd tools dus wel degelijk valide zijn. Met dien verstande dat je bij Androbench in ieder geval ongeveer weet met welke parameters er getest wordt :)

[Reactie gewijzigd door eymey op 8 januari 2012 13:41]