Panasonic Lumix DMC-FZ7 Review

Gadgeteer 4 mei 2007, laatste update op 16 februari 2011, 450 views

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Pluspunten

• Ligt goed in de hand.
  • 12 keer optische Zoom (ingesteld tot 3MP zelfs 16,5 keer)
  • Leica DC Vario Elmarit lens
  • Mega OIS
  • Mooie foto's
  • Voldoende software meegeleverd (meer software verhoogd alleen maar de prijs)

Minpunten

• Tijd nodig om de camera te leren kennen.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Velen zullen nu reageren als van: waarom nog een 6 megapixel camera kopen terwijl er inmiddels genoeg keuze is met meer pixels.. Voor mij is 6MP echter voldoende.
Ik heb voor de Lumix FZ7 van Panasonic gekozen omdat ik op het net al vele goede reacties heb gelezen. Ik kan me dan ook aansluiten bij al deze positieve reacties.

De camera is verpakt in een simpele zwarte doos waar je weinig informatie over de camera vindt. In de doos vind je het volgende:
de camera zelf, een 16 MB SD card (nooit geweten dat ze met zo weinig MB leverbaar zijn), een lithium ion accu met lader, USB kabel, AV kabel, CD, schouderriem, lenskapje, lensbescherming en lensbeschermingsadapter. Verder de hanleiding in verschillende talen waaronder ook Nederlands. Wat ik een beetje mis is een tasje...

De camera schiet in de simpele mode al best leuke plaatjes maar wil je er alles uithalen dan is de handleiding geen overbodige luxe. Flink spelen met alle mogelijkheden en je komt erachter dat met een camera als deze mooie plaatjes te schieten zijn, scherp en een goede kleurweergave.

Deze camera kocht ik om mijn oude 2MP camera zonder mogelijkheden te vervangen. Deze stamt uit het jaar dat de euro werd ingevoerd. Ik kan dus zeggen dat de Lumix FZ7 de foto's in recordtijd op de SD card schrijft maar ik heb geen vergelijkings materiaal. Ik wil wel zeggen dat alles wat ik doe met de camera erg soepel verloopt. Als ik hem aanzet is hij bijna direct klaar voor gebuik.

Over de kwaliteit van mijn fotos ben ik tevreden, in het begin nog wat ruis en slechte belichting maar dat is omdat ik wel even nodig had om alle instellingen een beetje onder de knie te krijgen.

De camera ligt lekker in de hand, voor een camera met 12X optische zoom vind ik het formaat ook wel meevallen. Uiteraard zijn er kleinere cameras op de markt maar dan moet je vaak inleveren op features en zoom bereik.

Ik heb zelf een extra accu erbij genomen, toch kan ik zeggen dat de meegeleverde accu het erg lang volhoudt, verder voorzien van twee 1GB SD cards (133x hyperspeed)

Mijn conclusie: Een fijne camera met legio mogelijkheden waarmee ook nog eens mooie plaatjes te schieten zijn voor een leuk bedrag. (250-300 euro gemiddeld)

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ7?