ICIDU USB 3.0 ExpressCard Review

Xthemes.us 1 september 2011, laatste update op 17 november 2015, 7.019 views

ICIDU USB 3.0 ExpressCard

Pluspunten

• Connectiviteit LED
  • 10 jaar garantie

Minpunten

• Vrij lang
  • Hoewel voorzien van een DC plug wordt hier geen kabeltje voor meegeleverd

Drivers en ondersteuning Score: 4
Waarom heb ik deze gekocht
Nou ik dacht slim te zijn en in de pricewatch op Expresscard USB 3.0 kaartjes te zoeken en vervolgens op de site van de fabrikant te kijken bij welke een 5v adapter/kabeltje zit. Bij de goedkopere Technaxx expresscard die hetzelfde doet kon ik niet achterhalen of dit het geval was. Op de site van icidu is een manual te downloaden waarin het volgende staat
  • Express Card USB 3.0 adapter
  • DC kabel 5V
  • CD met drivers en handleidingen
Op de achterkant van de doos waar deze Icidus inzit staat echter het volgende
  • Express card
  • CD met drivers en handleidingen
De enige reden waarom ik deze in plaats van de goedkopere TechNaxx heb gekocht bleek er dus niet bij te zitten. Aangezien de behuizing op de foto's in ieder geval identiek is aan zowel de technaxx als elke andere USB 3.0 expresscard heb ik het vermoeden dat ze allemaal uit dezelfde fabriek komen rollen en ook precies hetzelfde presteren. Een voordeel hierbij is wel dat je van Icidu maar liefst 10 jaar(!) garantie krijgt.

Afb 1. Adapter plug voor een niet meegeleverde adapter.
Afb 2. De 'voorkant' 2 blauwe USB 3.0 poortjes.

Installatie
Het is jammer genoeg geen Plug and Play (niet onder WIndows 7 x64 in ieder geval), nadat je het kaartje in het expresscard slot steekt doet Windows een niet succesvolle poging om drivers te vinden. Je kunt deze echter zelf van de mini cd-rom installeren, of van de Icidu site plukken. Het laatste heb ik gedaan in verband met het ontbreken van een optisch station in mijn laptop.
Als de drivers eenmaal geïnstalleerd zijn is de expresscard direct te gebruiken, hier is (gelukkig) geen reboot voor nodig.

Bij het erin steken van de kaart zal trouwens de LED aan de bovenzijde gaan branden zodra er contact is, deze geeft geen activiteit of iets dergelijks weer, enkel connectiviteit.

Hou er rekening mee dat deze kaart een aardig stukje uitsteekt, dat kan een paar mm verschillen per laptop, maar je zult toch minstens op 4cm moeten rekenen, daar kan de lengte van een usb stick nog bij op komen waardoor het geheel in mijn geval maar liefst 12.5cm uitsteekt.
Afb 3. Lengte van het product eenmaal aangesloten

Hoe snel is dat nou, USB 3.0 via expresscard?
Dit zal jammer genoeg een grotendeels theoretisch verhaal worden aangezien het enige USB 3.0 product dat ik bezit een 8GB "Flash Voyager" van Corsair (een usb stick) is welke de maximale snelheid van de poort nou niet bepaald op de proef stelt.
Snelheden (beide zijn overigens bi-directional)
USB 3.0: 4.8 Gbps (Theoretisch)
Expresscard: 2.5 Gbps (Theoretisch - maar het is in principe gewoonweg PCI-E 1.0 1x dus het zal er ook in de praktijk niet ver vanaf liggen)

Aangezien er 2 poorten op zitten betekent dit dat bij gebruik van twee USB3.0 snelheden je nog nog maar 1.25Gbps per poort zou overhouden wat toch een beetje magertjes bij de 4.8 Gbps van USB 3.0 afsteekt.
2.5 Gb(ps) = 320 MB(ps) (de link is naar de Google berekening, google kan namelijk van bitjes naar bytetjes rekenen)

Hou er rekening mee dat deze snelheden niet betekenen dat de expresscard of USB 3.0 op hun snelheidslimiet zitten, de USB 3.0 stick is hier hoogstwaarschijnlijk de beperkende factor maar mijn enige USB 3.0 apparaat.

Linux http://tweakimg.net/g/bullets/platforms/linux.gif
Zoals beloofd een Linux aanvulling, denk dat we nog even geduld moeten hebben voordat dit net zo goed werkt als dat het onder Windows werkt.
Met openSUSE 11.4 werkt het wel.. maar enkel als je zowel expresscard als het USB-apparaat er in laat zitten tijdens het booten. Als je één van de twee eruit haalt zul je deze pas weer bij de volgende boot terugzien.
Er zijn wel een groot aantal tips om het werkend te krijgen als je wat rondzoekt maar ik heb het zelf opgegeven nadat de eerste 'fix' (enablen van pci-e hotpluggen) niks uithaalde.

Heb jij ook een ICIDU USB 3.0 ExpressCard?

Ik heb eerst een conceptronic kaartje gehaald. Had me niet verdiept in het feit dat er geen mac drivers waren. Nu een lacie kaartje gehaald omdat dat de mac drivers wel voor zijn.

Nu denk ik inderdaad ook wat Xthemes.us zegt over dat ze allen uit dezelfde fabriek komen. Omdat mijn conceptronic het nu ook gewoon doet met de lacie drivers!
Ik heb deze een paar maanden geleden gekochten er zat een kabeltje bij die ik een usb poort moet doen, anders trekt hij het niet als allebei de poorten bezet zijn, of een HD-USB3 wordt aangesloten zonder eigen voeding. Wat ook ergelijk is, maar dat is denk ik inherent aan dit soort adapters, dat wanneer ik iets in de usb poort duw, de adapter uit zijn slot klikt, maar ja je kan niet alles hebben.
Kaartje vasthouden terwijl je het USB apparaat er in steekt en ik heb verder geen problemen mee. Wel een mooie aanvulling dat 2 apparaten tegelijkertijd stroomproblemen kan veroorzaken.
Als Windows automatisch een poging doet drivers te installeren zodra je het ding insteekt is het toch juist WEL plug and play?

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 2 september 2011 10:18]

Dan is het plug and fail. Ligt eraan hoe je plug en play interpreteert, het pluggen werkt, en windows ziet dat er een nieuw apparaat is verbonden maar je 'play' gedeelte blijft achterwege want je kunt er niks mee.