Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

hardware4live 8 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.018 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• De prijs
  • Goeie geluidskwaliteit
  • Komfoor
  • Afneembare microfoon

Minpunten

• Oorstukken/Hoofdband zijn van goedkoop materiaal
  • Moeilijk schoon te maken

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Ben je opzoek naar een goedkope maar kwalitatief goede headset. Dan is de Creative Fatal1ty Gaming Headset precies wat je zoekt! Het prijskaartje is namelijk heel erg redelijk voor een headset die zo goed presteert.

Specificaties:

Impedantie: < 10 kohm
Gevoeligheid (1 kHz): -40 dBV/Pa
Snoerlengte: 2.5 m kabel van zuurstofvrij koper
Input/Output-aansluitingen: vergulde stereoministekkers van 3.5 mm
Nettogewicht: 200 g (zonder verpakking)

Uiterlijk en Features

Er wordt een handige opberghoes bij de headset geleverd, waardoor de headset gemakkelijk mee te nemen en op te bergen is. Het uiterlijk van de headset is vrij simpel maar wel strak. De headset heeft ronde contouren en is grotendeels zwart. De Fatal1ty komt stevig over en kan dus ook wel tegen een stootje, wat ook wel nodig is voor sommige gamers. Het snoer (2.5 m) is lang genoeg voor de meeste mensen die in de buurt van hun pc zitten. De headset heeft twee aansluitingen één voor de koptelefoon en één voor de microfoon. Wat ik heel handig vind aan deze headset is dat de microfoon heel eenvoudig valt los te koppelen. Dus wanneer je deze niet gebruikt dan zit ie ook niet in de weg. De microfoon is buigbaar en dus gewoon naar persoonlijke smaak te verstellen. Ik was eerst bang dat dit na veel buigen stuk zou gaan maar dat is totaal niet het geval. Aan het snoer zit een koppelstukje waar het geluid valt te regelen en de microfoon aan/uit te schakelen is. De headset is eenvoudig te verstellen na het formaat van je hoofd. Mijn hoofd is niet zo groot dus ik heb deze altijd in de kleinste stand.

De praktijk

De Koptelefoon is zeer comfortabel zelfs nog na 4 uur gamen. Persoonlijk vind ik het formaat van de oorwarmers precies goed en prettig zitten. Een nadeel is wel dat de hoofdband en oorstukken gewatteerd zijn, zonder dat er iets van een leren laag overheen zit. Hierdoor wordt het sneller smerig en ook gaan er haren in zitten. Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit van de koptelefoon, zowel als over de lage tonen als de hoge tonen. Het is een stereo koptelefoon maar met een beetje fatsoenlijke geluidskaart zoal Creative Sound Blaster X-Fi Titanium en de juiste instellingen is het net als of je een surround koptelefoon hebt. De microfoon bevalt ook erg goed. Ik ben altijd goed verstaanbaar voor andere gamers en krijg daar dus ook nooit klachten over.

Als je niet al te veel wil uitgeven aan een koptelefoon dan is de Fatal1ty een goeie aankoop. Deze koptelefoon kan zich qua comfort en geluidskwaliteit zeker meten aan een hoop duurder koptelefoons. Het grootste nadeel vind ik toch wel dat de hoofdband en oorstukken van goedkoop materiaal zijn. Het is namelijk net als of er nog iets om heen moet.

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Ik hem hem zelf ook gehad, maar zo als de meeste goedkopere headsets verslijten deze binnen 6-12 maanden (kabel breuk, etc).
Mijn sennheiser pc350 houdt het al een stuk langer uit.
Maar geeft wel minder mooie bas imo.

Wat ik overigens wel fijn vindt aan deze creative headset is dat er een zakje bij zit waar je de headset in kunt stoppen, dit is handig om hem mee te nemen.
Misschien dat je daar ook nog iets over kunt vertellen?

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 9 augustus 2011 00:08]

Ik heb het er ook even bij ingezet. Wat je zegt over de slijtage daar kan ik niet echt over mee praten want ik gebruik de Headset niet zo vaak. Die van mij is dan ook nog in een goede staat.
ik heb hem ook nu een paar weekjes maar na een uur of 2 beginnen mijn oren toch wel een beetje zeer te doen die kussentjes zijn wat te klein voor mijn oren.

verder een headset die betaalbaar is en best stevig is (wat een bass btw)
Dit klinkt een beetje als: "Het is geen 3d scherm maar als je een 3d videokaart hebt dan is het net alsof het scherm ook 3d is :+

Als de techniek er niet in zit dan zit de techniek er niet in toch?
Hoe kun je nu surround ervaren uit een stereo koptelefoon? 8)7

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door UniPer op 9 augustus 2011 09:11]

Zo ervaar ik het toch echt. Ik kan het ook uittesten in de software van Creative en ook valt dit goed te horen als er een helikopter om je heen vliegt in een spel als BF BC2. Ik hoor duidelijk waar het geluid vandaan komt (links achter, rechts achter, rechts voor, rechts enz. Ik heb ook wel eens een full surround koptelefoon op gehad maar ik hoorde weinig verschil. Het mag misschien niet helemaal het zelfde zijn als een surround koptelefoon maar het komt voor mij aardig in de buurt.

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 9 augustus 2011 13:35]

Je weet zeker dat dit niet 'tussen je oren zit? (per ongeluk een leuke woordkeuze)
De techniek in de koptelefoon (lees: speakerconfiguratie en processing) is niet in staat
om surround weer te geven, dan doet de bron waarop je deze aansluit er toch niet toe?
Een goede geluidskaart kan wel degelijk uitmaken. En dan nog, het is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring. Je moet er dan ook niet te zwaar aan tillen.

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 9 augustus 2011 13:52]

Elke stereo koptelefoon kan 3D surround geluiden geven. Het geluid is dan zelfs heel veel nauwkeuriger dan wat je over een 5.1 set hoort. Echter moet je dan wel holophonic 3d geluid afspelen :)
-- knip --

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 11 augustus 2011 10:44]

Ik had hem zelf ook. Het geluid vond ik zelf nogal brak. Veels te veel bas. Klinkt op zich wel lekker in shooters maar ik heb liever dat het geluid wat natuurgetrouwer is. Met andere woorden dat je het geluid hoort zoals het bedoelt is. Dus toen had ik hem maar weer verkocht 8).

Iemand die ik ken had deze ook en die ging kapot door een kabelbreuk. Volgens mij hebben hier wel meer mensen last van.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 13 mei 2012 02:57]

Ook ik kan zeggen dat hier nogal brakke kabels in zitten, na veel gesoldeer heb ik toch maar besloten om een razer carcharias te nemen vanwege de gevlochten omhulses van de kabel(s) en een razer electra voor portable use...
PS: ik ben geen razer fanboy hoor, ik heb voor de rest alles van de lochitech G serie :P
Na 2 jaar dagelijks 2 uur gebruiken nog steeds geen last van slijtage.
Het enige is dat het schuimpje dat om de microfoon zit een groot gat heeft.
Verder nooit problemen mee gehad.

[Reactie gewijzigd door martiener1 op 4 december 2012 22:44]