Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart Review

FireWood 13 oktober 2005, 790 views

Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart

Pluspunten

• Mooi sprankelend beeld
  • Helderheid/Contrast t.o.v. huidige tft's

Minpunten

• Met widescreen is soms moeilijker te gamen

Featureset: Aangezien er veel aansluitmogelijkheden opzitten, kun je er bijna alles op aan sluiten, wat ik dus al regelmatig heb gedaan. De kwaliteit van de input is wel duidelijk te zien op het beeldscherm, maar dat hou je toch als de beelden flink gaat uitrekken.

Kleurweergave: Ik gebruik het scherm voor programmeren en spellen spelen, kleurweergave is voor mij niet zo erg van belang. Toch moet ik zeggen dat het zeker niet onaardig is ten opzichte van andere tft's die ik tot nu toe heb gezien.

Contrast en helderheid: Zeker de helderheid is ruim aanwezig en die heb ik dus al flink teruggeschroeft(redelijk donkere kamer) deze is gelukkig goed in te stellen. Als je de helderheid niet te fel hebt en je maakt je kamer helemaal donker kun je het zwart van het beeldscherm gewoon niet zien. Toch blijft het wit vrij helder op dat moment.

Ghosting: Als je er met je neus opzit, specifiek gaat opletten en wit door zwart heen laat gaan zie je een lichte smeereffect. In de praktijk geen.

Pixeldefecten: Op dit moment nog niet erg lang in bezit, maar nog geen één gevonden op alle twee de monitoren die ik heb.

Bouwkwaliteit en afwerking: Zeker de monitorsteun is zeer stabiel en ook de rest zier er zeer degelijk uit. Op de afwerking geen echte fouten gevonden.

Vormgeving: Is en blijft eigen mening, maar het is het bekende Dell uiterlijk, smalle zwarte randen. Persoonlijk vind ik ietje breder wat mooier, maar staat weer tegenover dat voor dual-monior het toch wel fijn is.

Prijs: Ik heb twee schermen tegelijkertijd ingekocht met flink wat korting. Beeldschermen die in de buurt komen zijn duurder en hebben (op papier) flink slechtere cijfers.

Doordat ik twee monitoren heb i.c.m. ATI radeon 9700 heb ik één beeldscherm aan DVI hangen en één aan de VGA poort. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van de VGA beduidelijk minder is op 1920*1200 Dit komt voornamelijk door de kabel/resolutie. Ik heb er al een hoger kwalitatieve kabel ertussen hangen en de beeldkwaliteit sprong omhoog. Op lagere resoluties zijn er geen enkele problemen. Ik zou als tip meegeven altijd het scherm op DVI aansluiten.

Voor sommige mensen zal dit scherm twee nadelige effecten hebben:
1.De tft iIs widescreen, de meeste games kunnen dat maar matig aan, meestal word gewoon het 4:3 beeld gedeeltelijk weggeknipt, als je de resolutie in de game op WS zet. Het beeld wordt uit elkaar getrokken op het moment dat je een 4:3 resolutie kiest. Het blijft een overweging.
2.Door de hoge resolutie zie je soms dat alles uit elkaar wordt getrokken, voornamelijk bij films is dit goed te zien, als je er dicht bij zit.

Update
Na 5 maanden geen enkel pixeldefect tegengekomen.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart?

Reviews door de redactie