Asus M2N-E Review

SusaX2 23 april 2007, 1.053 views

Asus M2N-E

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit goed
  • voldoende aansluitingen/slots
  • geen lawaai
  • resettende BIOS
  • voldoende overklok mogelijkheden

Minpunten

• betrouwbaarheid / kan snel kapot gaan
  • maximaal voltage werkgeheugen (1,95V)

Layout Score: 4
Dit moederbord zit in mijn eerste 'eigen' computertje. Ik heb `m vorig jaar laten samenstellen bij de buurman van Bora in duitsland voor zo'n 1000 euri (zie specs)

Voor de prijs is het echt een mooi moederbord, vrij compleet met genoeg mogelijkheden voor de beginner.

De Bios is wel handig gemaakt, instellingen zijn makkelijk te vinden, mogelijkheden om te overclocken zijn voldoende aanwezig.
Wel moet ik erbij zeggen dat het voltage voor hett werkgeheugen niet boven de 1,95 Volt uitkomt, wat instellen in de bios betreft. Hierop moet je wel je keuze van je werkgeheugen aanpassen, want sommige werken pas goed boven de 2,2Volt. Zelf heb ik Kingston geheugen dat standaard op 1,85V draait. Ook vernoemenswaardig dat de bios zichzelf reset (in de meeste gevallen) als de boel een tikkie te veel wordt overgeklokt. Handig als je eens wat wil uitproberen, zonder steeds de batterij eruit te halen.

Wat overclocken betreft en stabiliteit van het geheel heb ik niet te klagen.
M`n processor loopt standaard op 2200MHz (dualcore), overgeklokt naar 2900Mhz, geheugen wat aangepast en loopt stabiel. Is meer dan genoeg snelheid om heel wat games op maximale resoluties/detail te draaien en nog `n p2p programma te laten lopen op de achtergrond.

Er valt nog meer uit te halen (3,2gig) , maar dan is de stabiliteit er niet meer, wel jammer.

Wat bertouwbaarheid betreft.. ik ben ook al toe aan mijn tweede..
Na ongeveer drie maanden begon de harde schijf wat raar te doen, deed af en toe niet veel totdat ik even tegen de kast tikte, ging hij weer door of herstartte. dat ging een week zo, totdat ik de pc aanzette en na 4 seconde weer uit sprong. Toen heb ik het mobo teruggebracht en kreeg meteen een nieuwe mee. (Lang leve 3 jaar garantie).

Kort samengevat, voor de beginnende tweaker met budget is dit een aardig mobo'tje voor een leuk prijsje met genoeg mogelijkheden.

Tip: Zorg wel voor een goede garantie

• AMD Athlon 64 X2 4200+
  • 2x DDRAM2 1024MB PC667 Kingston
  • ASUS EN7600GS HTD GF7600GS PCI-E 512MB
  • 4x Samsung 250GB 8mb
  • Arctic-Cooling Freezer 64 PRO
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus M2N-E?

Ik weet niet precies waar maar gebrekkig is wel de max van 1.95 vollt voor het geheugen.

Om die reden Heb ik de MSI k9N Platinium (ook Nforce 570 chipset) nu in tweede systeempje dit is maar een paar euro duurder en heeft Firewire en paralelle printerpoort dit alles ontbreekt op de asus, tevens krijg je meer accesoires bij de MSI: rounded cables USB bracket met leds en is het voltage voor geheugen beter opschroefbaar.

Gewoon ff de tabbladen van de bios doorlopen kom je het vanzelf tegen of ff je manual raadplegen
Hey SusaX2,

Veel nuttige informatie, goed geschreven. Ben zelf op zoek naar een vervanger voor mijn AGP bord. (asrock AM2 NF3) voor de overstap naar PCI-E en jouw survey laat de keuze al weer wat anders uitzien.
En kleinigheidje zou ik wel willen weten, aangezien we de zelfde processor delen, tot waar het voltage ingesteld kan worden.

Groeten
BenjaminX2