Logitech Z-5400 Review

DarthDavy 13 april 2007, 599 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Fenomenaal geluid
  • Gebruiksgemak
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Vormgeving kon wat beter

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik heb deze set sinds september 2006. Deze heeft tot vorige maand dienst gedaan als PC speakerset wat een genot voor te gamen was. Maar sinds ik een 40 inch LCD tv-scherm gekocht heb, doet deze set nu dienst om mij van 5.1 surround geluid te voorzien in mijn eigen home cinema.

Ik vind dit een fantastische set. De kwaliteit van het geluid is fenomenaal. De vele aansluitmogelijkheden maken deze set veelzijdig bruikbaar.

Aansluitingen van september 2006 tot maart 2007:
- PC via 6 kanalen direct
- PS2 via optical 1

Aansluitingen van maart 2007 tot nu:
- DVD-speler op optical 1
- PS2 via optical 2
- TV op stereo 1

Ik heb deze set dus al op verscheidene manieren gebruikt en nergens problemen mee gehad en altijd genoten van het geluid die deze set voortbrengt.

De sattelieten ogen idd wat goedkoop wegens hun plastiek afwerking en qua plaatsing heb je ook niet veel mogelijkheden. Door de vaste voet is ophangen minder aangeraden.

De center speaker kan idd bewegen, maar die zit nogal los bij mij zodat ie altijd in een horizontale positie komt te staan. Dat is geen probleem omdat deze toch vlak onder mijn TV staat bovenop de DVD-speler en de horizontale positie is goed.

De subwoofer is het mooiste van de ganse set, gewoon simpel en zwart met overduidelijk het THX logo op de voorkant. Ik ben ervan overtuigd dat je hiermee jezelf permanente gehoordschade kunt aanbrengen als je dat zou willen.

Ter vervanging voor deze set voor mijn PC heb ik de Logitech Z-2300 (THX 2.1 set) gekocht en ik vind die toch heel wat minder goed geluid voortbrengen dan de Z-5400. Vreemd eigenlijk omdat zowel de sattellieten als de subwoofer van de Z-2300 meer watt herbergen dan die van de Z-5400. Ook de zilveren afwerking op de subwoofer van de Z-2300 vind ik niet zo mooi ogen. Dit zeg ik om aan te tonen dat qua vormgeving deze set misschien niet perfect oogt, maar dat ie toch mooier is dan andere sets van Logitech.

De afstandsbediening is klein en functioneel en heel makkelijk in gebruik. Er zitten zes knopjes op om tussen de verschillende aansluitingen van deze set te kiezen en ook het volume van center speaker, subwoofer en achterste sattelieten kunnen apart geregeld worden wat heel aangenaam is omdat deze afhankelijk van de kamer waarin deze set staat toch wat afstelling nodig hebben. De vormgeving is heel wat minder. De afstandsbediening zit in goedkoop plastiek en de rubberen knopjes doen heel goedkoop en niet duurzaam aan. Dit kan natuurlijk misleidend zijn, want ik heb deze set nu een achttal maanden en alles werkt nog perfect.

De decoder is ook niet het toonbeeld van elegantie maar hij is wel functioneel en gebruiksvriendelijk. Ook het automatisch selecteren van DTS, Stereo of Dolby Digital is heel makkelijk.

De Z-5450 is dezelfde set als deze met als enige verschil de draadloze achterspeakers. De meerprijs voor de Z-5450 is het overwegens waard want de kabels naar de achterspeakers is toch altijd een gedoe.

Om af te sluiten: deze speakerset is het aankopen meer dan waard. Ik heb deze kunnen kopen voor 176 euro via een promotie en ik heb deze aankoop zeker niet beklaagd. Deze speakerset lost al mijn verwachtingen in en al is de vormgeving niet perfect, het is het geluid die eruitkomt dat telt en die is van onberispelijke kwaliteit.

Heb jij ook een Logitech Z-5400?