HTC Desire HD Bruin Review

NoUseWhatsoever 18 juli 2011, laatste update op 8 augustus 2011, 415 views

HTC Desire HD Bruin

Pluspunten

• Goed scherm
  • Veel mogelijkheden en vrijheid
  • Goede camera
  • Integratie met (Google-) Apps

Minpunten

• Accuduur

Voor deze HTC heb ik een iPhone 3G gehad, welke ook mijn enige vergelijkingsmateriaal is.

Toen de HTC aankwam en ik hem uit zijn mooie doosje haalde, was ik gelijk blij met het grote scherm. Toen ik hem aanzette werd ik ook meteen enthousiast door de beeldkwaliteit. De kleuren worden mooi weergegeven, het beeld is zeer helder en door de grootte van het scherm in combinatie met de kleine lijst daaromheen, voelt het net alsof je alleen een scherm in je handen hebt. De algehele vormgeving is mooi en alhoewel hij een stukje groter is dan de iPhone, is hij wel wat dunner waardoor hij net zo lekker in je broekzak zit.

De overstap van iOS naar Android is toch wel een grote en het was voor mij wel even wennen, maar als je eenmaal wat obstakels bent tegen gekomen en deze opgelost hebt, werkt het zeer fijn en voel je je vrij door alle mogelijkheden. Vooral applicatiebeheer waarbij je alle applicaties kan sluiten, data kan wissen en gegevens kan wissen, is zeer welkom. Over de Androidstore ben ik wat minder tevreden, maar dat is een bekend nadeel van Android.

Het grootste merkbare nadeel is de accuduur. Mijn oude iPhone ging makkelijk een dag mee, ook als ik hem intensief gebruikte. Bij de HTC ligt dat toch wat anders. Wanneer je hem net hebt en allerlei zooi gaat installeren en calibreren, is je batterij in een halve dag toch wel leeg. Dit is voor op de lange termijn geen probleem, want zoveel gebruik je hem uiteindelijk niet dagelijks, maar als je de navigatie vergeet uit te zetten, heb je toch wel een probleem.

Het gebruiksgemak is echt super, al is het grotere toetsenbord wel even wennen. De interface is makkelijk aan te passen en er zijn extra widgets te downloaden. Ook bewegende achtergronden (zoals 3D Matrix) is iets waar ik heel blij mee ben. Dit voegt net wat meer persoonlijks toe aan je telefoon. Ook het maken van mappen, de integratie met allerlei Google services zoals Gmail, Google Talk, Maps, navigatie etc zijn zeer handig.

De camera is één van de pronkstukken van de Desire HD. Video opnemen gaat echt heel goed en er is een optie om het direct op Youtube te zetten. Foto's maken is ook makkelijk en de autofocus werkt prima. De flitser is fijn, maar verkleurt de foto's naar een gele tint en moet je dus alleen gebruiken als er zonder flitser niets uitkomt. Hij werkt wel uitzonderlijk goed als zaklamp!

Ik heb de HTC i.c.m. een i150 jaarabonnement bij T-mobile van 29,50 per maand en moest net geen ¤160 bijbetalen. Voor ruim ¤100 meer had ik de Sensation kunnen kiezen, maar dat vond ik toch net te veel en over een jaar kan ik weer opnieuw kiezen.

Al met al is de HTC Desire HD een goede smartphone met veel functies, mogelijkheden, voordelen en enkele nadelen. Als ik de vergelijking met de iPhone moet maken kan ik niet zeggen welke beter is. Het hangt er van af waar je naar op zoek bent. De iPhone is goed voor mensen die een smartphone willen die het goed doet, weinig ingewikkeld gedoe en gewoon simpel internetten en apps downloaden. Android biedt toch wat meer mogelijkheden en maakt het voor sommige gebruikers misschien wat moeilijker. Hierbij komt wel dat er meer mogelijkheden zijn voor customisation en bijv het downloaden van andere muziek- en videospelers en inegratie van apps in het besturingssysteem.

edit: Android Store weggehaald bij negatieve eigenschappen. Met het downloaden van AppBrain zijn de meeste problemen van de Android Store al verholpen.

Heb jij ook een HTC Desire HD Bruin?

Wat is je probleem met de android market? Behalve dat er meer gratis apps instaan t.o.v. de apple app store, merk ik niet veel verschil...
Het aanbod is niet lokaal. Als je bij de Appstore in de top gratis apps kijkt bijvoorbeeld, zie je apps die populair zijn in Nederland (zoals nu.nl, NS etc), bij Android is dat internationaal dus kom je minder makkelijk apps tegen die lokaal interessant zijn. Dat vind ik een groot nadeel aan de Android Market, maar misschien dat dat voor jou niet zoveel uit maakt. :)
Inderdaad heb je daar een punt met de Android Market. Maar als je even verder kijkt op bijv. AppBrain App Market, dan kun je daar wel kiezen uit diverse filters.
Ik gebruik meestal Android Market omdat ik mijn Apps meestal zoek, maar als ik eens wil zien wat de gemiddelde (Android-)smartphoner bezig houd, dan kijk ik even op AppBrain.
Vaak vind je al leuke apps als je specifiek op je verlangen zoekt, bijv. "Synology" of "To do"