Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z68 Extreme4 Review

jecowo 19 februari 2012, laatste update op 19 februari 2012, 1.881 views

ASRock Z68 Extreme4

Pluspunten

• Veel features
  • Goede prestaties

Minpunten

• Geen SATA300 kabels
  • Firmware upgrade noodzakelijk voor stabiliteit

Layout Score: 4
Dit is mijn eerste ASRock moederbord.
Het bord ziet er prima afgewerkt uit.
Na het inbouwen leek de totale configuratie in eerste instantie niet stabiel.
In Windows 7 - 64 bit kwamen de Blue Screens 3 x per dag.
Na een firmware upgrade van het moederbord is dit verbeterd.
Nu komt dit nog zelden voor, maar een firmware upgrade van de Agility moet ik nog uitvoeren.
Deze kan namelijk ook de oorzaak van de blue screens zijn.

Update [19-02-2012]
De update van de Agility heeft uiteindelijk het probleem niet opgelost.

Configuratie PC
Intel i7 2600K
120 OCZ Agility 3
4 x 4 GB Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | KHX1333C9D3B1K2/8G
2 x 2 TB WD Caviar GreenPower WD20EARS. 2TB | WD20EARS
2 x 500 GB Seageate

Niet gedaan
Overklokken is niet getest.
Het bord heb ik daarvoor niet gekocht.

Update [19-02-2012]
Na enkele maanden stoeien met de BSOD's de oplossing gevonden!!
Google gaf me een site : http://forums.overclockers.co.uk/
Gebruiker Chippy08 heeft de oplossing bedacht!
Mocht je dus problemen hebben met BSOD's en dit board in combinatie met de Igpu probeer dan eens het volgende:
- Start je pc in de bios
- CPU offset voltage +0.07V
- PLL overvoltage ON
- SPREAD Spectrum OFF
- Load-Line Calibration: Level 4
- Maak je gebruik van Igpu 'Fix' the vCore voltage.
(met andere woorden stel deze op een bepaalde voltage in)

Prima afgewerkt board voor deze prijs.
Gebruikmakend van de interne Igpu en draaiende met meerdere virtuele pc's is het een prima combinatie om mee te werken.
In combinatie met SSD en veel werkgeheugen is het de snelste PC waarmee ik ooit gewerkt heb.
De SSD niet ingezet als cache, maar dedicated voor OS.
[19-02-2012]
Het board draait nu al meer dan een maand stabiel zonder BSOD's

Deze review zal nog worden uitgebreid met meer info.
- foto's van de bios nstellingen

Heb jij ook een ASRock Z68 Extreme4?

Reviews door de redactie

Je zegt bij de negatieve eigenschappen
Geen SATA-2 kabels
Volgens de manual zitten er 4 bijgeleverd bij dit moederbord. Als jij ze dus niet hebt, dan is je pakket niet compleet, maar dat lijkt me niet een issue van het bord.

Sowieso bestaan SATA 2 kabels niet. SATA is de standaard, en die heb je in 1.5Gbps, 3Gbps en 6Gbps. Er is niet een SATA 2.
Firmware upgrade noodzakelijk voor stabiliteit
Kun je hier wat meer over vertellen?
Wat is er niet stabiel? Ligt dat aan het moederbord of aan een ander stuk hardware? Is dat op te lossen met een nieuwe bios of zijn er meer issues?

Dat zijn juist de dingen die ik wil weten over een moederbord, maar die zie ik hier helaas niet terug. Je zegt alleen dat er Bluescreens waren, maar dat zegt nog niet zo heel veel. Als dat door andere hardware komt dan zou ik niet zo snel de schuld bij het bord neerleggen.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 10 juli 2011 14:00]

Wat betreft de SATA kabels, waarschijnlijk bedoelt hij dat je maar 4x SATA-3 kabel erbij krijgt.
Deze had ik zelf ook graag willen bewaren voor mijn (nog niet bestelde) sata 3 spullen, maar omdat er voor de rest geen SATA kabels bij zitten ben je genoodzaakt om deze te gebruiken voor alle shit in je pc (en dan heb je 2x HDD & 2x DVD / BLURAY en zijn ze allemaal op).
Kan me herinneren dat je er vroeger 8 ofzo bij kreeg, vandaar vind ik ook 4 stuks een beetje gierig.

Wat betreft de Firmware(???) heb ik nergens last van gehad, alles werkt hier prima zonder iets up te daten.
SATA 3 kabels bestaan ook niet, 6Gbps kabels wel, maar goed, daar kun je ook prima 3Gbps apparaten aanhangen.
Tja, je krijgt waar je voor betaalt. ASRock is niet de duurste, dus dan zijn het dit soort dingen die je gewoon minder hebt. Er zijn niet veel moederborden waarbij je daadwerkelijk 8 kabels meegeleverd krijgt, tenzij je de echte high-ends hebt waar je ook dik voor betaald.

Er zitten 4 kabels bij, dat is wat je in een gemiddelde PC stopt al genoeg. Hij zegt dat er geen kabels bijzitten, maar die zitten er dus wel gewoon bij.
Het zou zijn dat ze dit uiteindelijk hebben verbeterd.
Jup, 6GBPS kabels wel.
SATA 3 mag officieel gezien misschien niet bestaan ( 150, 300, 600). Maar gezien het de 3e generatie van de SATA standaard is word er ook vaak SATA 3 gezegd..
beetje useless om en een dvd en een blueray speler in je systeem te stoppen, 4 sata kabels is plenty.
Beetje een useless reactie, het is zijn review dus mag hij toch gewoon opschrijven wat hij van dat aantal vindt? Of dit voor jou genoeg/te weinig kabels zijn mag je dan voor jezelf uitmaken.
yup, en ik mag comments neerzetten waar ik mijn mening kan spuien. Ik vind het zelfs veel, 4 sata kabels bij een asrock bord. Al is het duidelijk geen budget model

[Reactie gewijzigd door haarbal op 19 februari 2012 19:56]

Volgens mij zaten bij mij er destijds maar 2 6-Gbps SATA kabels bij, vandaar mijn negatief argument over de 3-Gbps SATA kabels.
Zo'n 3-Gbps SATA kabel is nu ook weer niet het duurste onderdeel wat in de doos zit.

4 SATA kabels had ik ook wel zo netjes gevonden. En die zitten er volgens mij tegenwoordig wel bij.
Ik gebruik er nu vijf 3-Gbps voor HDD/Cdrom en 1 6-Gbps voor SDD.
Tja, hier hebben we weinig aan. BSOD's en toch 4 sterren betrouwbaarheid...voor overklokken hetzelfde, niet geprobeerd, wel 4 sterren.

Eerst maar eens testen zonder die Agility zou ik zeggen.
Overklokken gaat wel lekker hoor, ik had mijn I5 2500k (3,3ghz) al op 4,8ghz stabiel draaien zonder veel te veranderen...
Maarja, erg veel winst heb ik niet want op stock snelheden kom ik nog niet aan 100% cpu usage hier...
Ook met ander geheugen geprobeerd, hetzelfde BSOD probleem bleef ik houden.
je geeft bij overklokbaarheid 4 sterren terwijl je dit niet hebt getest, waar zijn die 4 sterren voor dan?
De vier sterren van overklokbaarheid heb ik gegeven om de vele instellingsmogelijkheden die dit moederbord biedt om te gaan overklokken.