Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

NoepZor 15 maart 2007, laatste update op 17 mei 2010, 1.179 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Precisie
  • Hoge nauwkeurigheid
  • Aanpasbare DPI en gewicht
  • Ruwe finish tegen zweethanden
  • Teflon glijders en koord om kabel
  • Voelt zeer degelijk aan
  • Goede software meegeleverd

Minpunten

• Prijs is aan de hoge kant
  • Kwaliteit muisknoppen inferieur
  • Alleen knop voor terug, geen volgende knop

Ik heb op de HCC beurs 2005 een Logitech G5 laser muis aangeschaft ter vervanging van mijn Logitech MX510. Voordeel boven de MX510 was de hogere DPI en de laser, maar hieronder meer over de muis.

Ergonomie:

De ergonomie van de muis ervaar ikzelf als erg prettig, de hand wordt goed ondersteund alsmede de duim. Doordat je hand iets schuin ligt hanteer je naar mijn idee een meer natuurlijke houding en houdt je de muis wat minder krampachtig vast. Ik heb uren en dagen met de muis gewerkt en geen enkele keer last van mijn hand of arm gehad. Met een standaard muisje kun je soms wel wat voelen als je er langdurig mee hebt gewerkt.

Functionaliteit:

De functionaliteit van de muis is ruim voldoende, zo beschikt hij over een aantal extra knoppen, een mogelijkheid om de DPI te wijzigien in 5 verschillende waarden en bevat de muis een kantelbaar scrollwheel. Vooral handig is de terugknop op de muis om het navigeren op internetpagina's te vereenvoudigen. Daar komt echter wel een nadeeltje ten opzichte van de MX510 de hoek omzetten. De G5 beschikt helaas niet over een volgende-knop waarmee eenvoudig en snel vooruit gebladerd kan worden. Maar de grootste feature van de muis is natuurlijk de instelbare gewichten. Ik heb de muis helemaal leeg gelaten, waardoor deze zo licht mogelijk blijft, maar er kunnen gewichten in een speciale cardridge gestopt worden om het gewicht en de feeling van de muis aan te passen naar eigen wens.

Precisie:

De nauwkeurigheid van de muis is erg goed. De muis flipt niet bij een snelle beweging, maar blijft strak op koers. De bewegingen van de muispijl zijn erg vloeiend wat ook een voordeel kan zijn bij CAD en fotobewerkingsprogramma's. Op mijn muismat is mijn muispijl nog niet gaan "lopen" of tollen, wat bij een optische muis nog wel eens voor wil komen. Ook hapert de muis niet als je hem optilt en vervolgens weer neerzet en beweegt. Daarnaast is de muis soepel te verplaatsen doordat hij is uitgerust met teflon glijders en een koord om het snoer heen.

Vormgeving:

De vormgeving is naar mijn mening wel geslaagd, de ergonomie en vorm van de muis (zie hierboven) zijn dik in orde en hij ziet er goed uit met de roestbruine finish. Verder zit er een handige Led indicator op om aan te geven op welke DPI stand de muis staat. De knop bij de duim zit op een goede plek, dus goed te bereiken maar hij zit niet in de weg. De muis is wat ruw gemaakt wat fijn aanvoelt bij langer gebruik. Een gladde muis wordt snel plakkerig en glibberig van het zweet tijdens langer gebruik. Met de G5 houdt je je grip gewoon op de muis.

Bouwkwaliteit:

Nu komen we helaas bij een gemengd punt terecht. Om te beginnen de positieve kant van het verhaal. De muis voelt zeer degelijk aan en kan tegen een stootje. Er rammelt (op de cardridge na) niets aan de muis en hij maakt zeerzeker geen gammele indruk. Echter is onlangs de linkermuisknop ermee opgehouden, wat na 1 jaar en 3 maand voor een gamersmuis uit deze prijsklasse zeer onacceptabel is. Na wat zoeken op GoT blijkt dat meerdere personen hetzelfde probleem hebben. De schakelaars van de knoppen mogen dus wel wat beter.

Update: Nadat ik onder garantie een nieuwe G5 heb gekregen is deze na 2 jaar ook kapot gegaan, echter nu de rechtermuisknop. Bij andere Logitech muizen heb ik dit probleem nog nooit gehad.

Drivers en ondersteuning:

Logitech levert goede software bij de muis waarmee de DPI standen aan te passen zijn en per game zelfs verschillende profielen te maken zijn. Het programma is vrij eenvoudig te gebruiken, maar het is naar mijn idee wel erg zwaar op de achtergrond qua geheugengebruik.

Prijs:

Afgezien van de bouwkwaliteit is de prijs voor de muis wel te rechtvaardigen als je fanatiek game't of gewoon een erg precieze muis moet hebben voor CAD of fotobewerking. Echter zijn er vergelijkbaar presterende muizen te koop voor minder geld welke een iets minder gadgetgehalte kennen (met de gewichten). Het is een high-end product dus de prijs/kwaliteitsverhouding is niet zo erg gunstig.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Die volgende knop is inderdaad een punt wat ik niet meer ga laten zitten bij de aanschaf van een nieuwe muis, die mis ik echt!

Mijn muisknoppen doen het na bijna 2 jaar, fanantiek WoW & een paar lans nog wel gewoon goed. Ook rammelt er niets (ook niet de cartridge) terwijl ie toch al wat optaters heeft gekregen.

Merkje is wel versleten ;(
Ik speel ook WoW en dan doet mijn Trust 2500x muisje het best. :9

En een vorige knop kan ik dus ECHT niet missen serieus. Een volgende knop zou niet zo erg zijn maar mijn terug knop gebruik ik serieus gemiddeld zo'n 100-200x per dag in internet explorer.

Edit: foutje las het te snel. Er is geen volgende, mijn fout |:(
Voor degenen die nog een Logitech G5 v1 willen aanschaffen:

Bij de tweede muis (welke ik onder garantie heb gekregen) is de rechtermuisknop stuk gegaan na 2 jaar gebruik. Er zijn meerdere mensen met dit probleem, dus let hier goed op!