Arctic Freezer 7 Pro Review

niekvanprooijen 9 maart 2007, 1.321 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Geluid bij lage snelheid
  • Handleiding

Minpunten

• Geluid bij hoge snelheden
  • Handleiding

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Na lang aan te hebben gehikt tegen de standaard koeler bij de pentium D processor heb ik vandaag toch een andere aangeschaft. De pc maakte gewoon teveel herrie.
Deze koeler werd eerder al goed aangeschreven in de survey en hierdoor werd ik ook geinteresseerd, vooral door de prijs. Euro 19,95 bij Computerland in Groningen.

De koeler is kleiner dan gedacht, maar degelijk groter dan de standaard. Deze had al niet zoveel ruimte in mijn kast, maar het past allemaal prima. De standaard koeler laat zich eenvoudig verwijderen en de koelpasta is snel verwijderd.
Net zo makkelijk als de een wordt verwijderd, wordt de andere geplaatst. Er is over nagedacht dat de ventilator eraf gehaald kan worden. Nog meer ruimte is gecreerd. Ik maakte de fout om eerst alles te plaatsen en vervolgens het stekkertje willen plaatsen (staat zo wel in de handleiding namelijk, welke trouwens verder duidelijk is). Bij mijn moederbord zit de aansluiting recht onder de fan. Hij moest er dus weer even af.

Het koelvermogen is zeer goed. Bij rustig gebruik van de computer (internet, mail, office e.d.) staat de fan in idle stand. Ik wist eerder niet dat de videokaart zoveel kabaal maakte. De Freezer is niet te horen.
Zodra er veel van de processor wordt gevraagd, lijkt het alsof er opgestegen wordt. Eerst is het zo rustig, dat op hoge snelheid de fan naar verhouding veel geluid maakt, maar dit is niet te storend.

Temp Idle = 40 graden
Temp Stressed = 45 graden

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Hij houd mijn e6600 mooi op 28 graden :P
Je hebt de handleiding bij positief en bij negatief staan?
Hier ook op een E6600
netjes 26 graden idle. Lage fan snelheid want inderdaad op vol vermogen maakt hij veel herrie.

Pas wel maar net op mijn gygabyte 965p-ds3 (rev3.3). Koel element van de northbridge is vrij groot maar zit nog 3/4 millimeter tussen.
Ik vond het ook erg handig dat de koeler op meerdere manieren te plaatsen was. Zodat je de ideale airflow krijgt. Ligt misschien meer aan de socket type, maar toch handig in dit geval omdat de fan rechtop is gemonteerd.
Zou Het mogelijk zijn om de fan te vervangen voor een een stillere. Hij loop bij op 435 toeren, bij mij ook op snellere toeren veel geluid.

Danny
Het geluid????

Deze koeler draait max. op 2500 RPM anders is er iets mis met je regeling van je mobo. Zelf bezit ik ook de AC freezer 7. Die draait met 2500 RPM met een Luchtverpl. van 77m3/h. Maar wat ik negatief vind is de 4 pins aansluiting ipv de 3 pins. Want ik heb namelijk een slechte mobo die steeds van 1500 rpm naar de 2000 gaat om de 3 sec wat een irriterend geluid maakt. Met de zalman fanmate 2 kun je zoiets regelen maar daarvoor heb je een 3 pins aansluiting nodig die de AC freezer 7 helaas niet heeft. Maar dit is veel waarde voor je geld. Het is zeker wel handig als je van plant bent om te gaan overclocken. Ik heb er leuke scores mee gehaald.
Wat ook positief is dat de warme lucht rechtsreeks uit je behuizing wordt geblaast, wat niet zo het geval is bij een standaart intel koeler.