Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Gadgeteer 22 maart 2007, laatste update op 19 mei 2016, 2.987 views

Logitech G5 Laser Mouse

Na 9 jaar!! nog steeds een prima muis in dagelijks gebruik en spielerij.

Pluspunten

• Ligt goed in de hand.
  • Precisie/snelheid en instelbaarheid hiervan.
  • Aanpasbaar gewicht.
  • Soepel glijden
  • Gebruiksgemak (software)
  • Lange tijd plezier van

Minpunten

• Toch veel geld voor een muis.
  • Roestkleurige bovenkant.

Update na 9 jaar
Even een kleine update:
De muis werkt nog steeds super en wordt nog dagelijks gebruikt. Momenteel krijgt hij het vooral te verduren in World of Tanks en Team Fortress 2. Ondanks de leeftijd van deze muis, ziet hij er nog steeds erg goed uit en stelt hij nog steeds niet teleur.
Ben benieuwd hoe lang deze nog mee mag gaan.

Algemeen:
Deze muis bevalt me na enkele weken van gebruik erg goed. Het apparaat is al langere tijd te koop en terecht. Ik gebruik de muis niet zozeer als gamer alleen, maar heb de aanschaf gedaan ivm het aanpasbare gewicht, de gevoeligheid, de precisie en omdat de vorm aardig overeenkomt met mijn vorige Logitech MX500.
Ik heb gekozen voor een muis met staartje omdat ik geen zin heb in een muis met accu of batterijen. Ik heb gekozen voor juist deze muis omdat de 2000DPI me wel aanspreken en het gewicht is instelbaar. De prijs van het apparaat bij de lokale computershop is Eur 60,00. Met een beetje zoekwerk kun je goedkoper maar ik ben best wat lui en koop mijn spullen graag dicht bij huis.

Ergonomie:
De muis ligt mij erg lekker in de hand. De muisknop bij de duim is iets hoger geplaatst zodat ik hem niet per ongeluk indruk, zoals met mijn vorige muis nogaleens gebeurde. Ik kan lang 'muizen' zonder last te krijgen.

Functionaliteit:
Zoals bij de meeste Logitech muizen is ook de functionaliteit van deze muis in orde. De gevoeligheid is 'on the fly' aan te passen middels 2 knopjes achter het scrollwieltje wat tevens als 'tiltwiel' functioneerd. Al met al voldoende knoppen en ook de software doet wat het doen moet. Voor de gamers is er game herkenning wat herkent welk spel je start en jouw vooraf ingestelde gevoeligheid per spel kan onthouden...niets bijzonders eigenlijk.

Precisie:
Hierover kan ik erg kort zijn. De muis is snel en nauwkeurig.

Vormgeving:
Voor mij is de vormgeving goed, er zullen vast ook mensen zijn die het absoluut een lelijk ding vinden. Past qua uiterlijk mooi bij de rest van mijn PC. De roestkleurige vlek had er van mij niet op gehoeven maar dat is mijn mening.

Bouwkwaliteit:
Ik heb de muis nog niet erg lang maar het voelt allemaal erg degelijk aan. De zijkanten zijn zwart geribbeld kunsstof, ik hoop dat dit iets minder slijtgevoelig is dan dat zachte rubberachtige spul op mijn oude muis (die zag er smerig en versleten uit, net of het rubber was aangetast door zweet).
Deze G5 glijdt als vanzelf over mijn muismatje, ik verneem echt weinig werstand.

De software doet wat het doen moet. Ook zonder meegeleverde 'Setpoint' software weet mijn XP er mee overweg. De software biedt veel bedieningsgemak, alles spreekt voor zich en is snel in te stellen. Wel had ik iets meer functionaliteit verwacht van de game herkenning. Het enige wat dit doet is de gevoeligheid instellen wat je per game kunt definiŽren. Iets wat met de knoppen op de bovenkant in enkele seconden instelbaar is tijdens het spelen.

De prijs vindt ik best hoog voor een muis, aan de andere kant zijn vergelijkbare muizen van andere merken net zo duur of zelfs duurder. Het is een keuze die je moet maken.

Conclusie:
Het is jammer dat deze muis vooral als gamers muis op de markt gebracht is. Het is gewoon een goede allrounder, precisiewerk in bijvoorbeeld Paintshop Pro gaat ook als vanzelf, met mijn oude muis werd er wel eens een pixel overgeslagen, nu absoluut geen last meer van.
Ook vind ik hem in sommige games iets te snel, dit is gelukkig goed aan te passen.

Update 16-02-2011:
De muis is nog steeds volop in gebruik. Werkt nu al jaren zonder problemen en nog net zo soepel als in het begin. Logitech muizen in deze klasse zijn het absoluut waard.

Update 11-04-2013:
De muis werkt nog steeds perfect. Na meer dan 2 jaar intensief gebruik valt er nog steeds niets op de muis aan te merken. Voor de huidige generatie games presteerd de muis nog steeds optimaal (hoewel er misschien inmiddels beter te vinden zijn). Aangezien deze muis voorlopig echt nog niet aan vervanging toe is, is deze zijn geld voor mij meer dan waard.

Voor wat betreft de bouwkwaliteit kan ik melden dat er ook niet aan de muis kan worden afgezien dat deze al zo lang in gebruik is.

Iedereen die op zoek is naar een nieuwe (gaming-) muis, kan ik adviseren om (ondanks het mega aanbod van tegenwoordig) toch Logitech in overweging te houden. Het aanschaffen van een muis is natuurlijk een persoonlijk proces, maar als ik na ga hoelang deze muis al presteerd, dan ben ik van mening dat Logitech een plaatsje in de top verdient.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Ik heb deze muis nu al geruime tijd en ik moet zeggen dat 't ding er nog niet vies uit ziet ;) Ik heb dit ding sinds Juni 2006.

Nette survey, ik kan me er wel in vinden.
Ik ook dan maar.

Ik heb de G15 nu misschien 6 maanden. Deze muis is zeker z'n geld waard, ik wil niet meer anders. De kabel is gedeeltelijk gemaakt uit touw wat het erg stevig uit laat zien. Vorm is perfect, net als de meeste Logitech muizen.

Nou mijn grootste plus punt: deze muis heeft geen 4 bolletjes waar het als het ware op staat. dit heeft 99% van de muizen en slijten er erg snel af/worden zeer snel vies. Deze muis heeft 3 grote plakken, die amper vies worden (gewoon ff met vinger langs gaan), maar er niet af slijten. Ik geloof dat deze plakken ook van een speciaal soort stof gemaakt zijn, en glijd perfect over mijn muismat.

Scrollwieltje niet te stroef, gewoon zo als het hoort!
Tetrafluorpolyethyleen :Y)
Leuke survey, even mijn steentje bijdragen (ik vind reacties soms erg handig om te lezen als second opinion). ;)

Ik heb de mijne nu ook al een best lange poos, nog steeds geen last van gripslijtage, dat zag ik wel op de muis van een klasgenoot van me (MX-510), dat zag er inderdaad nogal kwalitatief slecht uit.

Het ontwerp van de G5 vind ik zelf echter wat minder vergeleken met m'n MX Revolution. Aan de zijkant bij op de plek waar de duim in kan rusten is nogal vreemd en rechts ten opzichte van de rest van de muis, het ontwerp bestaat namelijk volledig uit ronde lijnen en bolling, erg onnatuurlijk ziet dat er uit! :P

Ik heb nu ook de MX Revolution, deze ziet er echt zoveel beter uit maar niks verslaat de fijne houvast van de G5, sterker nog: de MX Revo voelt zelf wat ongemakkelijk aan als je de G5 in gedachten houdt. ;)
En wat heeft je doen kiezen voor de G5 en niet de MX518 die qua vorm denk ik meer overeenkomt met de voorganger?
Ik heb de G5 ook en daarvoor had ik een MX610. Echt een gamer's muis is dit. Ik vindt de MX500, MX510 en MX518 wel iets minder comfortabel en de MX610 is gewoon loodzwaar vergeleken met deze muis. Deze is licht en desgewenst kan je het gewicht nog instellen. Omdat ik om vrije hoge sensitivity speel heb ik altijd 2000dpi in games aan en verhoog ik de ingame sensitivity ook nog. (Bij CoD2 naar 5.8, wat voorheen bij een optische muis 14 was, 5 is standaard)
Ik zit er ook over te denken deze muis tekopen.
en je hebt de prijs niet vermeld. das altijd handig om te weten als je zegt dat ie duur is.

plaatje voor je survey ;)

Survey iets aangepast, door mij bij lokale shop betaalde prijs en reden aankoop toegevoegd
Ik ben ook erg blij met deze muis. Heb hem al bijna een jaar. Enige probleem waar ik vorige week tegenaan liep was een kabelbreuk. Dit was in het gedeelte van de behuizing van de muis zelf. Heb daarna zelf het stukje ertussenuit gehaald en opnieuw aan de connector bevestigd. Werkt weer Prima!

Heerlijk muisje!
opzich wel jammer dat deze muis er niet is voor linkshandige mensen (geloof ik)