AMD Phenom II X4 965 Black Edition Review

mcmd 18 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 1.403 views

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Pluspunten

• 4 cores geeft voldoende ruimte voor normaal computer gebruik.
  • zuiniger in gebruik dan de TDP van 125W doet vermoeden
  • lekker snel

Minpunten

• Ik zie ze niet, gewoon een goede processor.

Het was weer tijd om een nieuwe computer te bouwen.
Mijn criteria voor de nieuwe computer waren:
  • Het moest stil zijn
  • Het moest in ieder geval sneller zijn dan wat ik al had, Tenslotte moet het ook 'nut' hebben om iets nieuws te gaan bouwen :)
  • Ik speel geen spelletjes en doe geen ingewikkelde dingen met foto of video montage, dus ik heb lage eisen wat betreft de video kaart.
De keuze voor een AMD was snel gemaakt. Ik hoefde niet het allersnelste te hebben, ik steun AMD graag daar waar ik kan, en bovendien is het niet zo duur.
Wel heb ik meer getwijfeld over quad- of 6-core. Dat ging enkele keren heen en weer. Uiteindelijk is het dus deze geworden, volgens mij een goed balans tussen:
  • prijs
  • computerkracht
  • behoorlijke snelheid van een single core. Binnen the Phenom lijn zit deze aan de top wat betreft core snelheid.
  • TDP was nog acceptabel, nl. 125W
De snelheid wordt natuurlijk niet alleen met een CPU bepaald,daar spelen ook andere onderdelen een rol bij. Om een prettig, snel computer ervaring te hebben, zit er ook in de nieuwe computer een SSD, dat maakt echt een verschil. Daarnaast zit ook ruime mate aan geheugen erin, nl 8GB. Voor data opslag zit een Samsung ecogreen 2TB schijf, lekker zuinig en stil.

De koeler heb ik vervangen door een Cooler Master Hyper 212 Plus om ook voor de nodige rust te kunnen zorgen.

Met een power meter zie ik dat als het systeem idle is, dat dan minder dan 60W wordt verstookt, meestal dan tussen 55 - 60W. Dat loopt op tot 70-90W bij gebruik en tot zo'n 120-130W bij intensief gebruik. Ik vind dat zelf ontzettend meevallen en ik heb daarmee mijn doel voor een zuinig systeem toch vrij makkelijk gehaald. Later wil ik nog kijken of ik met undervolten nog een paar Watt eraf kan halen bij dezelfde performance. Maar daarvoor moet ik nog een en ander uitzoeken. Wellicht kan ik later daar nog meer over vertellen.
Dit heeft me in ieder geval geleerd dat een TDP niet veel zegt over daadwerkelijk verbruik. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik had zelf een hoger verbruik verwacht op mijn systeem, dus een positieve ervaring (zeker als je weet dat nog het moederbord, een disk, een SSD, een voeding ook nog wat van het verbruik op zich nemen)

Nu heb ik deze een paar weken in gebruik

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 965 Black Edition?

Dat is dit je een matige review vindt is OK, maar dan hoef je nog niet de review af te kraken... Tuurlijk is deze review niet erg uitgebreid, maar wees blij dat hij zijn die de moeite nemen om zo'n review te schrijven. En als jij dan liever naar de winkel gaat, dan doe je dat toch?
En wat als hij geen 1090T heeft? of 2500k?
hoe de **** kan hij het dan vergelijken met deze processor?

En Stef(..?), vind je nu ook niet dat dit een beetje demotiverend is? vertel hem eerlijk en op een vriendelijke manier wat je veranderd wil zien aan deze review en NIET wat jij persoonlijk denkt, want dat is en blijft jou probleem.

mcmd, mooie review ;) keep up the good work.
gezeik altijd op de reviews; doe het zelf beter. :|