Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart Review

RedT 20 februari 2007, laatste update op 31 mei 2008, 1.781 views

Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart

Pluspunten

• DVI en D-Sub
  • Resolutie t.o.v. vergelijkbare 19"

Minpunten

• Resolutie t.o.v. andere (duurdere) 20"
  • Alleen in zilver in NL

Featureset:

Mijn monitor moest DVI hebben en goedkoop zijn. Dat waren de voornaamste eigenschappen! Naast DVI heeft deze monitor ook een D-Sub ingang, dus ik kan via kanaal wisselen ook nog mijn andere PC bekijken. Ideaal!

Verder zaten de normale kabeltjes erbij, en ook een DVI kabel was inclusief (wat vaak niet zo is).

Monitor heeft een stabiele standaard, is prima op hoogte in te stellen en ook nog te roteren! Als ik hard tegen mijn bureau stoot schudt hij wel even heen en weer, maar is na een seconde of 2 alweer gestabiliseerd.

Kleurweergave:

Ik ben regelmatig aan het photoshoppen, en je weet nooit hoe iets uit de printer komt als het op je beeldscherm op een bepaalde manier weergegeven wordt. Ik heb echter weinig problemen ondervonden met de kleurweergave van dit scherm. Ik zit altijd recht achter mijn scherm, ook nooit verder weg om een film te kijken of iets dergeljiks, en daarom ervaar ik de weergave dan ook als zeer goed.

De brightness van de monitor moet je waarschijnlijk bij installeren flink omlaag zetten. De standaard instelling (50%?) was echt veel te licht, ik heb hem nu rond de 35% staan wat veel comfortabeler is.

Niet echt "kleurweergave" gerelateerd, maar wel onder deze kop:
Met mijn oude CRT had ik altijd veel last van lichtinval van achteren. Ik zit mijn rug naar een raam (3m achter me) en het gordijn moest altijd dicht toen ik mijn CRT nog had omdat ik anders een deel van het scherm bijna niet kon zien. Sinds ik deze TFT heb kan het gordijn weer open: Het opvallende licht is een stuk minder hinderlijk en er is dan ook prima mee te werken.

Ghosting:

Ik speel vrijwel nooit FPS, maar als ik speelde had ik totaal geen last van ghosting. Let wel: voor een meer geoefende speler zal deze ervaring misschien heel anders zijn. In bijvoorbeeld NFS Carbon is er al veel "ghosting" door die fancy vervorming als je wat harder gaat. Over ghosting kan ik dan ook persoonlijk niet veel zeggen.

Pixeldefecten:

Monitor zonder pixelgarantie: Altijd even afwachten! Ik heb meteen "Dead Pixel Buddy" gedraaid en geen dode pixels gevonden. Ook nu, nu een maand of 2 redelijk intensief gebruik, nog geen dode (sub)punten te vinden op mijn scherm!

Degelijkheid/vormgeving:

Zoals al eerder vermeld: Goede stabiele voet. De randen zijn mooi dun. Ik dacht eens een pieptoon te horen, maar dat was eenmalig en is ook niet meer terug gekomen. Hopelijk blijft dat zo :)

Ik had zelf liever een zwarte gehad, maar die waren in NL volgens mij niet leverbaar. Dus tsja, nu maar een zilveren bij mijn zwarte kast...

Prijs:

Misschien wel het sterkste punt van deze monitor. Je krijgt gewoon een prima, degelijke Samsung monitor (heb ik toch liever dan een Mirai, vraag me niet waarom) van 20" die voor de prijs van een 19" een hogere resolutie levert. De resolutie is welliswaar lager dan die van andere 20" monitoren, maar die zijn dan ook meteen een heel stuk duurder.

Waarom heb ik deze monitor aangeschaft?:

Combinatie van prijs, resolutie van deze 20" ipv 19", aanwezigheid DVI, mogelijkheid tot roteren. Daarnaast wilde ik perse geen breedbeeld monitor, en de 203b heeft een perfecte 4:3 verhouding (itt 1280x1024, wat geen 4:3 is).

Wat wordt er vooral op gedaan?:

Naast het normale surf- en lichte gamewerk wordt op deze monitor vooral geAutoCAD, ge3D-Studio'd en gePhotoshopped. In deze programma's komen de extra pixels goed van pas, en de heldere kleurweergave komt ook erg goed uit. Ik weet dat er monitoren zijn die op dit vlak veel beter scoren (eizo's bijv), maar dan praat je ook over een totaal andere prijscategorie.

Ervaring met andere monitoren?:

Thuis heb ik tot deze monitor altijd met oude vertrouwde CRT's gewerkt (niet eens platte CRT's). Daarmee is natuurlijk moeilijk een vergelijking te maken. Op mijn stage heb ik echter wel met verschillende TFT's gewerkt, en voornamelijk met een 17" BenQ die ik op het punt van de scherpte van weergave (letters of bijv icoontjes) duidelijk achter vond blijven.

Zelfde monitor weer kopen met deze ervaring?:

Ik heb van deze aankoop nog geen seconde spijt van gehad, en er zal waarschijnlijk dan ook een 2e zelfde monitor bij komen. Ik kan hem dan ook iedereen van harte aanbevelen die voor een zacht prijsje een prima monitor zoekt met een aardige resolutie.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart?

@hierboven de resolutie (native) is 1400*1050.

@Reviewer: De hoge pieptoon die jij hoorde komt wanneer de brightness erg hoog staat. Geen idee waarom, maar zodra je bij het horen van de piep de brightness omlaag haalt verdwijnt de piep.

Overigens hoor ik die piep al maanden niet meer, waarschijnlijk kwam de piep door de nieuwigheid?
@marteltor:

Native resolutie inderdaad dus 1400x1050 (of 1050x1400 als je hem kantelt :P), een resolutie die dus echt 4:3 is (niet bijna 4:3 zoals 1280x1024).

@Aloys:

Aan de hoge brightness kan het niet gelegen hebben. Die heb ik meteen fiks omlaag gezet en die is nooit meer omhoog gegaan. Hij staat geloof ik achterin de 30%, en dat is ook echt ruim voldoende :)

En inderdaad, die piep heb ik ook maar 1x gehoord, en daarna niet meer. Ik hoop daarom ook dat hij gewoon wegblijft en dat het gewoon nieuwigheid was!
Zou wel fijn zijn om de resolutie zelf ook dan even te noemen ;)