Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 110 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier S530D (Zwart) Review

Pandero 4 juni 2011, laatste update op 5 juni 2011, 4.247 views

Edifier S530D (Zwart)

Pluspunten

• Veel aansluitingsmogelijkheden
  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Goede afwerking/materiaalkeuze
  • Controlpod

Minpunten

• Grote subwoofer
  • Korte 220V stekker
  • Control pod kan niet uit

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik heb de Edifier S530D gekocht omdat mijn oude Creative Inspire P580 5.1 surround set geen surround meer kon leveren door defecte speakers, en ik nu wel eens kwalitatief hoogstaande speakers op mijn bureau wilde hebben. Ik koos dit keer voor 2.1, omdat ik geen gedoe wilde met kabels die de halve zolder om moeten, en kwalitatief goede 5.1 setjes erg duur zijn. Zodoende kwam ik uit bij de Edifier S530D. Ik zag dat er nog geen reviews op Tweakers stonden over deze nog relatief onbekende set, dus schrijf ik er een! Het is tevens ook mijn eerste, dus feedback: graag!

Featureset
In de doos zit:
- Subwoofer (70W RMS)
- 2 satellite speakers (2x 35W RMS)
- Wired controller
- Remote controller
- Optical fiber audio connecting cable
- 3.5mm to dual RCA connector cable
- 2 Speaker cables

Alles wat je nodig hebt om de speakers werkend te krijgen zit dus in de doos, dus geen gedoe met kabels apart erbij kopen o.i.d.
De subwoofer heeft een vermogen van 70W RMS en een 8" driver, wat dus voor mij ruim voldoende is. Ook zit de versterker hiering verwerkt.
De speakers zijn 2-wegs met een 3.5" midrange driver en een 1" tweeter, en elk van de speakers heeft een vermogen van 35W RMS.
De wired controller of control pod ziet er mooi en degelijk uit. Vanuit de controlpod kun je volume, subwooferstand, bass, treble, balance en het licht van de control pod instellen, door de volumeknop in te drukken. Ook deze knop voelt solide aan en draait niet te licht en ook niet te zwaar, precies goed dus.
De remote control is erg licht, en simpel vormgegeven, en ligt goed in de hand. Je kan via je remote ook weer van alles instellen. Ik zal hem persoonlijk niet gebruiken, en je kan de remote gelukkig handig achter je control pod opbergen in een speciaal daarvoor bestemd vakje.
Er zijn ook een aantal aansluitingsmogelijkheden, namelijk coax, optisch en natuurlijk de RCA kabels. Ook kun je de speakers ophangen aan de achter kant, met een stevige schroef in de muur o.i.d.

Bouwkwaliteit en Afwerking
De subwoofer is enorm vergeleken mijn oude setje. Ik vind de sub er degelijk en goed uitzien, al had ik liever gezien dat Edifier de voorkant van de sub in dezelfde kleur had gemaakt als de kast, de kast is namelijk zwart en de voorkand is donkergrijs. Niet storend, maar toch jammer. Hij staat niet op de grond maar op 4 kleine pootjes, wat waarschijnlijk de bass ten goede komt. Ook de 2 satellietspeakers zien er degelijk uit en voelen niet zo goedkoop aan als plastic Logitech speakers, omdat deze speakers een houten case hebben. Ze zijn daarom ook best zwaar. Edifier heeft zijn best gedaan om alles kwaliteit uit te laten stralen, en dat zie je zeker terug.Geen scherpe randen, rubberen anti-slip laagjes onder de speakers, Edifier heeft zeker oog voor detail gehad bij deze set.

Vormgeving
Ik heb al een beetje laten doorschemeren dat ik de Edifier S530D een prachtig 2.1 setje vind, en dat alle materialen kwalitatief hoogstaand zijn. De speakers hebben een "box" vorm, wat ik persoonlijk veel mooier en strakker eruit vind zien dan andere speakers. Ze nemen alleen wel wat meer ruimte in beslag dan andere speakers, maar ik heb een groot bureau, dus hier ruimte zat :) De subwoofer heeft een rechthoekige vorm, wat ik persoonlijk mooier vind dat zo'n grote doos onder je bureau.

Geluidskwaliteit muziek, films en games
In 1 woord: fantastisch! Uitstekende (niet doffe of dreunende) bass, zeker niet overheersend, en precies goed bij de juiste afstellingen (verschilt natuurlijk per persoon). Ook strakke tonen uit de mid-driver en de tweeter. Niks op aan te merken, gewoon super geluid!
Dit geld ook voor films, door het goede geluid dat er uit deze set komt, lijkt het net alsof je midden in de film zit, en je hebt geen 5.1 hiervoor nodig!
Voor gamen is deze set ook zeer geschikt. Ik speel voornamelijk schooters, en die granaten lijken bijna letterlijk in je gezicht te ontploffen. Ook hoor je hier duidelijk verschil met geluiden die dichtbij en ver weg zijn. Nogmaals de bass is niet overheersend, en als je dat wel wilt, pas je dit makkelijk aan!

Midden en hoge tonenweergave
Ik heb hier helaas niet veel verstand van, ik kan slechts zeggen hoe ik vind dat deze set klinkt. Alles is perfect uitgebalanceerd, dus het zal met de midden en hoge tonen wel goed zitten, omdat deze set een aparte midrange driver en tweeter heeft.

Tot slot

Ik heb totaal geen spijt van deze aankoop! De set klinkt geweldig en ziet er mooi en degelijk uit. Ik heb er 217 en een beetje voor betaald, wat voor sommigen veel geld kan zijn voor een pc speakerset maar ik heb het er wel voorover, al kan de prijs natuurlijk altijd lager!

Foto's volgen nog!

Heb jij ook een Edifier S530D (Zwart)?

Ik heb dit setje ook, echt geweldig helder geluid. aanrader!
Zit ook te denken om deze set aan te schaffen voor bij de TV met mediaplayer.
Klinkt goed! Ik heb zelf het kleine broertje staan (S330D), en die bevalt ook prima!
Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt? Ik moest die van mij uit Duitsland halen.
ik heb mijn set bij Zercom besteld, goedkoopste en ook snelste leverbaar (1-5 werkdagen en op voorraad), en binnen 5 dagen ook daadwerkelijk binnen!
ik zit ook zwaar na te denken deze set aan te gaan kopen, veel beter is er kwa 2.1 sets hier niet te vinden..

ik ben benieuwd naar de foto's

verder goede review

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 9 juli 2011 11:15]

Ik heb de afgelopen week binnen gekregen. Zal na het weekend een aantal foto's maken van de set.

Opstelling:
Tv: digitale coax
Mediaplayer: tulp kabel (backup als de codec ontbreekt)
TV en mediaplayer onderling met hdmi verbonden
Ik heb foto's gemaakt.

@brianbrusselman,
Zo goed of wil je nog iet specifieks zien?
Je zegt dat de Control Pod niet uit kan ?

Nou heb ik deze set zelf ook en moet je zeggen : hij kan WEL uit.
Gewoon het knopje linksonder op de Control Pod (of on/off knop op Remote) 2 seconden ingedrukt houden. Dan gaat de Control Pod gewoon uit, en volume wordt 0.
Het enige dat je ziet is het rode Ledje dat af en toe even oplicht, maar da's verder niet storend lijkt me. De Control Pod helemaal niet aansluiten is geen optie: anders heb je geen hoofdtelefoon-aansluiting en ontvanger voor je afstandsbediening.

Al met al een prima set met super geluid, geen moment spijt van deze aankoop gehad :)
Zijn de meegeleverde kabels (RCA en Optisch) een aantal meter lang of erg kort?
Vandaag opgehaald. Fantastische set.

[Reactie gewijzigd door Viper72 op 10 augustus 2011 17:32]

Ik weet niet of een van de mensen hier een hardstyle/hardcore/dubstep fan is;

hoe klinkt dat op deze set?