Netgear RNDU4000 Review

Pekka 2 juni 2011, laatste update op 2 juni 2011, 5.330 views

Netgear RNDU4000

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, uitbreidbaarheid, eenvoudig te tweaken, Debian

Minpunten

• geen eSata en/of USB3.0 aansluiting. Helaas maar 1 SO-DIMM DDr2-geheugenslot

Eind maart 2011 heb ik een Synology DS211J aangeschaft met daarin 2 x 2Tb WD EARS-schijven. Aansluiten en draaien, een perfecte backup van mjin aanwezige WIndows HomeServer. De standaard software van Sonology, DSM 3.11 inmiddels, is erg knap gemaakt en zeer vriendelijk in de bediening. Wel een beetje vreemd is dat er op 2 verschillende plaatsen sommige onderdelen ingesteld kunnen worden.
Het instellen van de router kan zo op 2 manieren platsvinden, hetgeen niet helemaal duidelijk is.

Na wat verder lezen en spelen wilde ik een 2e NAS bij mij op m'n werk (of bij Schoonpa in de meterkast) zetten als Backup van mijn huidige situatie thuis (WHS + Syno) en die beiden via Rsync verbinden. Met al die digitale aankopen tegenwoordig heb je geen CD/DVD-media meer, us is het wel handing om en goede backup te hebben. (Daarnaast heb ik ook nog ene ASUS WEbstorage-account, Unlimited. Traag maar OK, alless taat dus ook al ergens in de Cloud enb Dropbos doet natuurlijk nog steds wonderen).

Na tijdje wikken, wegen en lezen toch gegaan voor een NetGear RNDU4000. Kale doos gekocht, ik had thuis al een eSata RAID-5 systeem met 4 x 1,5TB Samsung HD154UI waarover ik niet helemaal tevreden was dus die heb ik maar in de NetGear gehangen.

Wat meteen opvalt: De NetGear is van metaal, volledig metaal, professionale hot-swap HD-houders waarin de schijven vastgeschroefd worden), normale Power-aansluiting, Dubbele Gigabit-aansluiting.
Bouwkwaliteit en mijlenver beter dan van de Synology DS211J. (wellicht dat een DS411 niet zo van kunststof is als een DS211?!).

Na het installeren van de Raidair-software op m'n Win7-systeem de NAS gevonden en een Raid-5 laten bouwen. Duurde een paar uur, senller dan ik had verwacht. Vervolgens de SW verder installeren en dan zie je dat Synology niet voor niets een goede naam heeft.
De DSM-software (webbased GUI, veel AJAX) van de Synology is veel moderner dan de FrontView-Software (Webbased-GUI) van de NetGear. Even een tegenvaller dus.

Allereerst de beide NAS'en met elkaar verbonen via Rsync en de 1300Gb van de Syno overgepompt naar de NetGear, die als Rsync-Server werkt. Koppelen van beiden was werkelijk een eitje en ondanks dat beide NAS'en op een andere Gigabit-router zijn aangesloten en geen gebruik wordt gemaakt van Jumbo-frames, is deze mega-initiele RSYNC gedaan binnen 17:30 uur. Vondt ik toch best netjes.

Vervolgens ben ik me wat meer gaan verdiepen in de NetGear. de Syno wilde ik zoveel mogelijk standaard laten, daar staat de Backup/ Copy van de hele Windows Home Server op, dus dat moet goed blijven. Tweake, spelen en leren doe je altijd op een ander systeem vind ik.

Na inlezen (er zijn een aantal goede fora over de NeatGear-NAS'en) eerst maar eens Apache2, PHP4 en MySQL geinstalleerd, WordPress erop gezet en o.a. NAS-info, PHPSysInfo en LoadAVG (extensies van super-poussin, zie o.a. http://www.labradordata.ca/home/13 en http://www.silversoft.com/products/loadavg/) erop gezet om de NAS- en Serveractiviteiten goed te kunnen monitoren.

De RNDU4000 is voorzien van een nieuwe RAM-module, de aanwezige 1Gb DDR2-667 SO-DIMM is vervangen door een 2GB-versie, in dit geval Corsair DDR2-800, en na een 2-pass memory-test 100% goed bevonden.
Overigens is de aanwezige Intel ATOM D410 @ 1.66 GHz. wel een HyperThreading-modelletje, zodat o.a. PHPSysInfo 2-CPU's herkend (1 Core, 2 Threads)

Vervolgens BEIDE NAS'en ook voorzien van een eigen APC Backups C500VA UPS met USB -aansluiting. Weer even verder lezen en via WinNUT-Client is o.a. m'n WHS via mijn LAN dus op de hoogte van de status van de UPS en zal bij een stroomstoring netjes gecontroleerd gaan afsluiten, waarna vrevolgens de NAS ook zal afsluiten. Uiteraard zijn m'n 8-poorts Gb-switch + 4-poort GB-WNDR3700 Bridge/Router + m'n VDSL2-Modem ook op de (andere) UPS aangesloten.

Inmiddels staat Jave6-JRE ook te draaien en ben ik bzig CrashPlan, CLoud-backup te installeren. Volgende stap wordt een Zabbix-client installeren om de RNDU4000 in een serverpool mee te managen.

Heb jij ook een Netgear RNDU4000?

Bedankt voor de review. Ik wil ook graag een NAS aanschaffen. Weet jij of op deze NAS sabnzbd draait? En ook couchpotato/sickbeard?
Ik heb de Netgear NV+ 4000 hier werkt met SABnzbd en Sickbeard
En wat voor processor/geheugen zit daar in? En draait het dan ook soepel?

Het is namelijk zo dat de RNDU4000 op ibood staat met 4TB hdd voor wel een leuk prijsje.
Ja ik zag de Ibood ook staan en ben meteen even enkele NAS systemen gaan vergelijken. De wirte en read snelheden moeten bij de Synology systemen beter zijn, wat zijn jou ervaringen met de Netgear?

Daarnaats kan ik maar wijnig NAS systemen vinden met usb3.0 vinden hoor, dus waarom zou dit meteen een negatieve eigenschap zijn?
Ik heb de ibood besteld. Voor 400 euro vond ik het wel te doen. En ik ben erachter gekomen dat sabnzbd+couchpotato+sickbeard gewoon draaien. Daarnaast kan ik volgens deze review ook m'n geheugen uitbreiden, dus dat is mooi, dat kan bij synology namelijk niet.
En een synology met ongeveer dezelfde specs is al rond de 400 euro zonder HDD's, daarom maar de ibood genomen.
Gents, passen hier ook sata-600 schijven in? Waarmee ik dan slechts een sata-300 performance zou halen....
Ik heb deze nas ook bij ibood besteld, heb hier spijt van, de nas is lang niet zo modbaar als aangegeven.

Er draait debian op maar deze is totaal uitgekleed. en helaas is er ook geen chroot mogelijk door de versie van ssh die gebruikt wordt.

Ik heb het python en kmotion gekocht via paypal als addon. (Erg vreemd voor een community onderhouden geadverteerde NAS.)
maar dit werkt totaal niet. (NAS word er tevens zeer onstabiel door) Ben dus ook niet van plan andere addons te kopen.

Andere nadelen
Maakt relatief veel geluid