Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) Review

Jakkus 29 november 2007, laatste update op 29 november 2007, 3.130 views

Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

Pluspunten

• Goed over te klokken voor zover mogelijk zonder voltageverhogingen
  • Ondertussen lekker goedkoop geworden
  • Uitgebreid: 2x IDE, 4x Sata, 4x DDR2
  • Lang ondersteund door Asus
  • Passief gekoeld
  • SLI

Minpunten

• Bij overklokken stijgt aangegeven temperatuur enorm, dit wordt pas bij grotere oc's minder
  • Temperatuurproblemen, nog steeds na anderhalf jaar na de release...
  • Probleem opgelost in 1 bios, weer terug in de volgende
  • Geen voltageverhogingen mogelijk

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord gekocht in Augustus 2006, ik wilde toen een systeem samenstellen met een AM2-cpu. Op advies van iemand in mijn omgeving schafte ik dit moederbord aan bij hardwaretotaal.nl voor ongeveer 90 euro, omdat het een Asus-moederbord was, en SLI had.

Algemene beoordeling

Ik werk nu al een halfjaar met dit bord, en ik moet zeggen dat het een fijne ervaring is als je niet naar de vreemde temperaturen kijkt. Zowel Linux als Windows XP draaiden perfect.

Featureset

Een voordeel van het bord is dat het passief gekoeld is, wat lekker stil is, en dat er SLI op zit voor een relatief lage prijs. In SLI-opstelling verlaagt de PCI-Express bus wel naar 8x per kaart i.p.v. 16x voor een kaart.

Lay-out

Het is geen extreem mooi bord, de printplaat heeft een lichtbruine kleur, en daarvoor het is ook niet gemaakt. Het is geen bord dat je trots op LAN-party's kan laten zien door zijn prachtige Lay-out, het voldoet gewoon aan de eisen om te werken.

De kabels zitten op goed bereikbare plaatsen, en voor de kast-kabeltjes zoals power en reset is er de Asus Q-connector, waar je alle kabeltje op aan kunt sluiten en die je dan in een keer op het moederbord kunt drukken. Erg handig als je je moederbord eens los moet halen o.i.d.

Prestaties

Het is een fijn moederbord, en het heeft altijd lekker gedraaid. Ik heb het niet met een ander bord uit de prijsklasse kunnen vergelijken, maar tot nu toe vind ik het een prettig bord zonder veel stabiliteitsproblemen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Een groot nadeel is de temperatuur:
Ik heb een Zalman-CNPS9500-AM2-processorkoeler, en zelfs met deze koeler geeft het moederbord een temperatuur aan van tussen de 40-70 graden Celsius, terwijl als ik aan de voet van mijn koeler voel, deze nog niet als 25 graden aanvoelt. Coretemp geeft ook temperaturen aan van 20-30 graden. Ik heb dit altijd erg vreemd gevonden. Dit probleem werd pas na enkele maanden opgelost, na het uitkomen van een nieuwe bios, 0602. Ik had tot dat moment 0301 draaien. Toen ik de bios geflashed had, was de temperatuur 15 graden gezakt.

Echter, toen ik later nog een bios-update deed naar 0704, was de temperatuur weer gestegen, en deze zakte niet met bios 0802. Ik vind het vreemd dat het verholpen was, maar in latere versies van de bios weer terugkwam.

Hiertegenover staat dat het bord erg stabiel is en verder nooit problemen geeft.

Overklokbaarheid

Het overklokken is met dit moederbord goed te doen, er zit een functie in de bios waarmee dit kan. Ik kwam met mijn 4200+ tot 2,53 GHz met een Frequentie van 230. Hoger kwam ik helaas niet, omdat met dit moederbord de voltages niet te verhogen zijn in de bios, wat ik erg jammer vind.

Compabiliteit

Tot nu toe heeft alle hardware die ik in deze pc gebruikt heb het gewoon gedaan, en ik heb nog nooit driverproblemen gehad. Wel had Suse-Linux 10.2 problemen met het herkennen van mijn SATA-schijf, maar dit kwam hoogstwaarschijnlijk door een kernelprobleem.

Ondersteuning door de fabrikant

Tot nu toe zijn er altijd goede drivers en bios-versies geweest, het enige wat ik jammer vond was dat zoals hierboven te lezen is een temperatuurprobleem dat in bios 0601 verholpen was in 0704 weer terugkwam.

Voor een SLI-moederbord vind ik de prijs van ongeveer 90 euro (tegenwoordig betaal je er minder voor) best meevallen. Het bord heeft veel functies en is stabiel, al had Asus wel wat meer mogen doen aan de temperatuurproblemen. Als je niet wilt overklokken, is dit een prima bord.

Al met al ben ik tevreden met dit bord, het is een aanrader, mits de temperatuurproblemen verholpen worden.

Update! 29-11-2007

Het was weer lang geleden dat ik deze review schreef, en het bord is nog steeds in gebruik, dus maar even een update. Ik heb een BIOS-update gedaan naar 0901, de laatste alpha-bios (de beta's gaan ondertussen tot 1202, geloof ik), en deze werkt tot nu toe erg goed. Het bord werkt lekker onder Vista, ik ben nog geen problemen tegengekomen. Morgen of overmorgen komt er een nieuwe CPU op, een AMD Athlon 5600+, en mijn oude 4200+ gaat naar mijn zusje :)

Wat me pas opviel na het bij elkaar schrapen van meerdere AMD-systemen hier in huis, is de uitbreidbaarheid van dit bord. Er zijn maar weinig AM2-borden die zowel 2 IDE-poorten hebben als 4 Sata-poorten en 4 geheugenslots. Dit vind ik dus erg positief.

Sinds ik een betere airflow heb is de 'fictief' hoge CPU-temperatuur ook weer wat minder, hij zit nu rond de 40-50 graden Celcius, al geeft CoreTemp bij beide cores een lagere temperatuur neer van ongeveer 30 graden. Dit vind ik dus nog steeds een minpunt en het is ook vrij slordig dat dit probleem na zo'n lange tijd nog niet is opgelost door Asus.

• AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2)
  • 2x512MB Corsair TwinX1024A-6400; 2x512MB G-skill PC6400, beide @CL5-5-5-15
  • WD1600JS; Maxtor DIamondmax 200GB
  • Asus EN7600GT; Aopen 6200TC; XFX 7900GT; Asus EN8800GTS
  • Zalman CNPS9500-AM2
  • Windows 2000

Heb jij ook een Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)?

Vind je geen vast lopers positief? ik zou dat toch wel vereisen!
Waarom zou ik het bij negatieve eigenschappen zetten?
Voorzover ik weet is het wel positief, ik ben er in ieder geval wel blij mee dat mijn pc nooit vastloopt.
Bij dit moederbord moet je wel zelf de CL/TRCD/TRP instellen.

en de volt anders loopt het geheugen niet optimaal en
Weet ik, heb ik ook gedaan, het draait nu op CL5-5-5-15, met 1,9V. Ik heb er 2 geheugenbankjes bijgezet van Gskill, en ook dit draait nog gewoon goed op deze instellingen (ik heb het er natuurlijk ook op uitgezocht dat de latencies en het voltage ongeveer evenhoog waren als bij de 2 Corsair-reepjes).

Ondertussen ook een andere videokaart: De Asus 8800GTS 320MB :)

De ondersteuning voor Vista is bij dit moederbord ook prima, al had ik in het begin moeite om de juiste geluidsdrivers te vinden, dit omdat ik surround sound wilde wat nog onmogelijk was met de beta-drivers. Gelukkig stond op de site van Realtek al wel een goede driver. Het verbaasde me trouwens dat het daarna nog maanden duurde eer die alpha-driver op de asus-site stond :X
heb jij niet last van erg hoge Chipset tems ?

voel maar eens lang aan dat rottige Blokje ik heb mijn handen eraan gebrand
Op zich was hij altijd best warm, zo rond de 50 graden, maar sinds ik een betere airflow heb heb ik hier niet zo'n last meer van, ik denk dat hij nu niet veel warmer is dan 40-45 graden. Nog steeds vrij warm, maar de temperatuur maakt bij mij niets uit voor de stabiliteit. Hij wordt dus wel warm, maar ik ondervind hier geen consequenties van.
Nu is de Northbridge wel warmer, in de zomer, dus heb ik de koeler vervangen door die van een S939-moederbord (actief). Ik doe het moederbord weg omdat ik een nieuwe heb, en deze steeds vastlopers geeft om een raadselachtige reden.