Scythe Mugen Review

Jut 22 januari 2007, laatste update op 23 januari 2007, 3.463 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Stil

Minpunten

• Groot
  • Misschien vind je hem niet mooi. (kan me voorstellen dat een case modder deze koeler niet kiest.) Het is tenslotte ook een koeler voor overclockers.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Algemeen:

Ik heb deze koeler nu 4 dagen in bezit.

Ik wilde graag overclocken en aangezien ik nog de AMD Boxed s.939 koeler had was het dus wel nodig om een andere koeler aan te schaffen.

Had deze koeler besteld bij Azerty waar hij ook het goedkoopst is.

Het is een groote koeler. Zit allemaal ook in een redelijk grote doos.

Koelvermogen:

Toen ik hem net had geinstalleerd en mijn systeem streste met Orthos werd hij warmer dan ik had verwacht (X2 3800+ stock) 40 graden max. De volgende dag was de temp. max. 38 graden. (koelpasta beter ingewerkt ?)

Toen ging ik overclocken. Toen viel mij direct op dat de cpu nauwelijks warmer (40 graden) werd door een overclock van 20% (cpu 2,0@2,4 en de cpu 1,4 volt. Toen ging ik verder clocken (2,6 GHz de cpu had meer volt nodig 1,45v.) werd de cpu 46 graden max. Op deze oc laat ik hem lopen voor dagelijks gebruik.

Ik heb ook geprobeerd (gisteren) om een hogere oc te halen. Kreeg de cpu max. op de 2,78 GHz met 1,5V. (op een of andere manier wou pc niet booten met een ht boven de 278 ook niet als ik de mp verlaagde van 10 naar 9,5-9-8,5-8 zal wel een kuur wezen van mijn Asus A8N-SLI Deluxe. Ook de ht-bus kon het niet aan liggen want die stond op 3x) Toen werd de cpu 48 graden. Maar de oc was niet stabiel. Ook op de 2,7 was de oc niet stabiel.

Zo kun je zien dat de limiet niet bij de koeler zit. Vandaar dat ik deze koeler het max. aantal punten geef voor Koelvermogen.

De feature set is goed. Koelpasta, (zelf Arctic silver 5 gebruikt) Ondersteuning voor: Socket 478/775/754/939/940/AM2. En een handleiding die voor een tweaker geen probleem moet wezen.

Geluidsproductie:

Nix op aan te merken gewoon heel erg stil. Je moet wel hele stille fans hebben als je deze er bovenuit hoort. Tussen max. min. zit weinig verschil. Ook in temp weinig verschil.

Installatie gemak:

Installeren is niet moeilijk. Ik had mijn mobo er al uit dus dan was het helemaal makkelijk. Een gozer uit mijn klas heeft hem erop gemonteerd met de mobo nog in de kast en dat ging ook heel makkelijk zei hij.

Compatibelliteit:
De gangbare sockets. Socket 478/775/754/939/940/AM2.

De koeler hangt bij mij precies over 2/3 geheugen bankjes heen.
Weinig ruimte tussen geheugen en de koeler.
Dus bijv. een active koeler boven op je geheugen kan dus niet.

Ook zit hij maar (een) enkele centimeter van mijn zijpanel af. (CM Centurion 5)

Modbaarheid:

Nog niet echt naar gekeken (heb er ook geen behoefte aan) Maar ik denk dat er niet veel aan te veranderen is. je kunt er wel een 2e 120mm fan aan hangen.

Prijs:

Goed: ¤ 38,04 bij Azerty.

Zo dat is mijn eerste product revieuw :-)

Heb jij ook een Scythe Mugen?

op foto 4 lijkt het alsof je fan tegen de heatpipes aanblaast, is het niet beter voor de airflow als hij parralel aan de heatpipes blaast?
Als je kijkt tov het moederbord, zie je dat ie zo waarschijnlijk de lucht er aan de achterkant uitblaast, dus als de koeler niet 90 graden te draaien is (mss kan het wel btw) dan zou dit beter zijn voor de temperaturen. Als je hem wel 90 graden kan draaien, zou ik dat doen, maar de fan moet wel naar buiten blijven blazen.
Zoal jij al veronderstelde kan de koeler er bij de alle sockets uitgezonderd s.775 er maar op 1 manier op. (de clipjes kunnen maar aan 1 kant bevestigd worden) Ik hat er zelf ook al naar gekeken en vond het ook al raar. Gelukkig kan de fan wel aan alle 4 de kanten erop gemonteerd worden wat het weer enigzins goed maakt.

Dit was dus de enig manier om de fan de lucht door de koeler de kast uit te blazen. (of hij zou de lucht door de koeler naar de voeding blazen)

Wat betreft het modden had ik mss moeten zoeken op google. ik ben op eigen goed denken afgegaan en ik vond dat er weinig eer aan te behalen was.
Juist - mooie link ook! Sowieso snap ik niet waneer er gezegd wordt:
Modbaarheid:

je wat kunt zeggen over de modbaarheid. Assumptions don't make reality.

edit: reactie op bazzi
Hoezo modbaarheid zo slecht, je kan hem ook zeker wel modden:

Ik vind het een heftig apparaat en een nette survey.
Hoe heb je dat geheugen erin gekregen????
Maak kan je er dus ook 4 fan's aan hangen.......

Heeft iemand al ervaring op een S478 Bordje, mijn 60Graden in windows overgeklokt is wat veel 8)7
@DTwice eerst geheugen en dan cpu koeler