HP Pavilion dv7-6080ed (LE894EA) Review

Ruud v A 5 mei 2011, laatste update op 11 mei 2011, 1.793 views

HP Pavilion dv7-6080ed (LE894EA)

Pluspunten

• Mooi design
  • Krachtige laptop

Minpunten

• Scherm met verschrikkelijk laag contrastratio
  • De afwerking kon beter

Dit is een review-in-progress. Hij is nog lang niet af. Wacht a.u.b. met waarderen.

Inleiding volgt nog

Bouwkwaliteit
De afwerking valt tegen en de laptop is minder stevig dan ik had verwacht van een (deels) aluminium behuizing. Op bijna alle plekken is de behuizing in te drukken. Het toetsenbord heeft last van flex, maar niet bij normaal typen. Meer details volgen

Het scherm
Het scherm heeft een resolutie van 1600×900 pixels. Met de scherpte is niets mis, maar het contrastratio is zeer teleurstellend. Nu ben ik ook wel een scherm van goede kwaliteit gewend, maar na wat vergelijken met andere laptops en monitoren is het schem van de dv7 toch echt onder gemiddeld. Het komt erop neer, dat wit grijs wordt met de backlight op zijn laagst, en zwart grijs wordt met de backlight op vol vermogen. De maximale helderheid is vrij helder, helderder dan de meeste schermen. Helaas is zwart bij deze helderheid echt geen zwart meer. Dit valt vooral op wanneer je veel zwart op je scherm hebt. (donkere scenes in films, zwarte balken boven en onder, logo's bij het opstarten van games, donkere websites, …) Foto's ter verduidelijking volgen nog. Het scherm is spiegelend, wat het extra lastig maakt goed te kunnen zien: met de backlight op zijn laagst spiegelt het scherm (in een normaal verlichte omgeving) te veel om makkelijk leesbaar te zijn. Buiten in de schaduw met de backlight op vol vermogen geeft ongeveer hetzelfde resultaat. Het scherm is dan dus nog wel leesbaar, maar met moeite.

De horizontale kijkhoek is erg groot. Er treedt maar weinig kleurvervorming op. De helderheid neemt wel iets af, en het scherm gaat meer spiegelen. De verticale kijkhoek is een stuk kleiner. Ik schat dat je een kijkhoek van vijfentwintig graden hebt voordat de kleuren te veel gaan vervormen.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop lijkt geen last te hebben van ernstige oververhitting zoals bij de Envy-serie het geval was, en ik vind de herrie ook wel meevallen. Meer details volgen

Beats audio
Ik geloof niet in het beter maken van geluid met speciale technieken: informatie die verloren is komt niet meer terug. Die is immers bewust verloren gegaan bij compressie van muziek. Normaalgesproken zijn muziek, maar ook filmtracks, goed gemasterd. Van equlizers ben ik dus ook geen fan, tenzij de instelling speciaal afgestemd zijn op de gebruikte weergaveapparatuur. Toch maakt het aanzetten van Beats-audio een groot verschil. Zonder koptelefoon klinkt het geluid verschrikkelijk flets (geen bas) zonder Beats-audio, en aanvaardbaar voor een laptop wanneer Beats-audio is ingeschakeld. De laptop heeft een ingebouwde ‘subwoofer’ aan de onderkant. Met een koptelefoon op is het verschil ook duidelijk te merken. Ik kreeg echter het gevoel dat HP expres de lage tonen weglaat. Ik heb dit gecontroleerd door mijn koptelefoon op een andere pc aan te sluiten waarvan alle audio-‘verbeteringen’ uitgeschakeld waren. Het geluid werd dus zonder aanpassing doorgestuurd naar de koptelefoon. Ik merkte duidelijk een verschil met de laptop met Beats-audio uitgeschakeld. HP maakt het geluid dus expres fletser wanneer je Beats-audio uitzet, vermoedelijk om het verschil groter te laten lijken. Ik probeerde dit aan te tonen met een opname en frequentiespectrum, maar helaas was de opname mislukt. Ik zal proberen zo snel mogelijk een nieuwe, goede, opname te maken. Wel was op de opname al te zien dat Beats-audio het geluid ook harder maakt.

Harde schijven vervangen
Ik heb meteen één schijf vervangen door een Intel X-25 SSD van 80 GB. Hierop heb ik een schone installatie van Windows 7 gedaan, om meteen van alle bloatware af te zijn. Het installeren van de SSD ging probleemloos. Je moet wel even goed opletten hoe je de disk in het houdertje moet schroeven, want hij kan maar op één manier dicht. De harde schijven zitten aangesloten met één kabeltje met een stekker waarin SATA en de voeding gecombineerd zijn. [/i]Meer informatie volgt[/i]

Heb jij ook een HP Pavilion dv7-6080ed (LE894EA)?

oei dat is niet echt een topscore,, heb recent een i5 2500k stock 10 sec gehaald

deze test laat zien wat een cpu per core klaar speelt

de wehkamp heeft een aanbieding van 950,-

aan de stekker kan je zien wat de aansluiting is sata 300 of 600

[Reactie gewijzigd door dj.verhulst op 25 mei 2011 17:45]

Wat vind je van de prestaties van de videokaart? Als je dit in je review zet zie ik het van zelf wel natuurlijk :)
vraag heeft ie een SATA 300 of SATA 600 aansluiting ?

Wat is de superPI score 1m,, met een uitgeschakelde virusscanner en zo kaal mogelijk ?

[Reactie gewijzigd door dj.verhulst op 7 mei 2011 19:11]

Sata-600 kan ik zo even niet vinden.

SuperPI Mod 1.5 geeft 18.782 seconden. Ter vergelijking, mijn Core i7-920 in mijn desktop deed er 15.775 seconden over. Deze benchmark zegt echter niets over de prestaties van de laptop (die uitstekend zijn trouwens), hij weet niet eens één core voor 100% te belasten tijdens de berekeningen.