Creative Sound Blaster Tactic3D Sigma Review

Abeltje130 17 april 2011, laatste update op 17 april 2011, 3.183 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Sigma

Pluspunten

• Comfort
  • Bouwkwaliteit
  • Controle paneel
  • Geluid bij muziek

Minpunten

• Geluid bij games valt tegen

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
[b]Creative soundblaster tactic 3d sigma[/b]
Beste tweakers, bij deze een review over deze headset.

Features
De headset (kan) word(en) aangesloten op de meegeleverde USB geluidskaart, dit is erg simpel, inpluggen creative control panel downloaden en je kunt gaan.
Iets wat ik zelf erg belangrijk vind bij hardware: de software/drivers/controle paneel.
In dit geval is dit een control panel.
Je kunt op die controle paneel verschillende profielen maken, waarin je alles kan instellen, van equalizer naar surround naar bass etc.
Er staan ook al standaard enkele 'professionele' gamer's profielen op.
Sinds ik niet zo'n audiofiel ben, vind ik de vooraf geinstalleerde profielen wel erg fijn voor als ik CoD speel.

Ok, het eerste controle scherm laat je enkele opties kiezen voor de niet zo geavanceerde audio gebruiker.
Als je engels leest is dit al genoeg om de belangrijkste instellingen te veranderen, erg gebruiksvriendelijk dus.
De instellingen van dit scherm zijn het sterkst te merken tijdens het gamen.http://i56.tinypic.com/2ezi5fp.png

Met de equalizers word het echter net wat ingewikkelder, nog iets te hoog gegrepen voor mij, maar met wat aanklooien kom je er ook wel, vooral hiermee merk je het grote verschil in muziek.

Tot slot kun je ook nog stemeffecten aanzetten, er zitten hier enkele hilarische tussen, maar dit is voor de rest een leuke toevoeging, zonder poespas.
(de 2 andere schermen zijn om de kleur aan te passen en je product te registreren. niks interresants hier :) )

Al met al zijn de belangrijkste features erg makkelijk te bedienen, en het controle paneel fijn om mee te werken.

Kwaliteit van het geluid
Voor deze headset had ik een turtle beach x11 (xbox 360 headset), ik merkte absoluut geen verschil in audiokwaliteit tussen deze twee, maar deze is muisstil als er geen geluid wordt afgespeeld.
Soundwhoren wil niet helemaal lukken met deze headset, ik kan niet echt goed de voetstappen van de vijanden horen bij CoD: mw2 of CoD 4. Het geluid is wel erg helder en geen ruis/piep of andere ongein maar erg goed soundwhoren zit er dus niet in met deze headset.
Met muziek was ik echter wel zeer verrast door de geluidskwaliteit. Alles klinkt dieper en wat intenser als voorheen.

Kwaliteit geluidsopname
Prima microfoon, mn stem klinkt kraakhelder, een vriend(die de tactic 3d alpha heeft, zelfde microfoon) klinkt ook kraakhelder via steam.

Gebruiksgemak
Misschien wel het allerbeste aan deze headset: Hij is echt vreselijk comfortabel, en het is bijna een plezier om hem op je hoofd te zetten.
De kussens aan de oorschelpen zijn net donskussens, ze gaan niet jeuken en worden niet warm na enkele uurtjes gamen.
Hij is perfect op de kleinste stand, dan past hij precies, maar hij kan ook weer zo groot dat er 2 Hoofden tegelijk in kunnen(letterlijk)

Bouwkwaliteit
Ook hier niks aan te merken, de headset is vrij zwaar, is gemaakt van stevig plastic, en voelt aan alsof hij heel wat klappen kan hebben.
De binnekant van de hoofdband is van staal gemaakt, en voelt zeer solide aan.
Op de zijkant van de oorkleppen, zit doorzichtig plastic. Hierin zie je in zilverkleur: 'sound blaster' staan, dit geeft een best sjiek uiterlijk, alsof het een veel duurdere headset is :)
De kabel waarmee de headset op de geluidskaart zit is heel anders dan ik gewend ben, een dunne platte kabel, als een soort stukje rubber.

Prijs:
Geen mening, simpelweg omdat ik deze headset bij de veiling voor 26 euro heb gekocht, en deze nieuw zo'n 60 euro kost.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Sigma?

Waarom geen mening bij de prijs? je kunt toch gewoon je mening geven over de prijs/kwaliteit verhouding als je wel die 60 euro betaald had?
als je er veel minder voor betaald heb, blijft er toch nog een andere smaak aan hangen zeg maar, ik kan dan wel zeggen dat ik het wel/niet 60 euro waard vind, maar dit kan je niet echt tot een oprechte mening rekenen.
Inderdaad!
Ik was er ook niet in WW2 maar daarom vind ik hitler nog geen toffe kerel!
geen idee wat jij hebt gedaan met die settings maar ik hoor alles luid en duidelijk tijdens het spelen van Cod mw2..... (ja ik heb het over de footsteps)
vraagje kan je ook de usb geluidskaart los gebruiken?
verder fijne review.
dank je dan ga ik hem waarschijnlijk wel halen :D
Ik mis de "microphone boost"-optie bij deze geluidskaart. De microfoon staat nogal zacht, waardoor ik soms amper te horen ben als we met meerdere mensen op Skype zitten tijdens een gamesessie. Bij Ventrilo is 't geen probleem, gezien je daar de output flink op kan schroeven.

Iemand anders wellicht hetzelfde probleem gehad?
Ik heb hetzelfde probleem! Gisteren kreeg ik hem binnen en getest (nooit beseft dat er bass was in muziek), maar de microfoon doet het te zacht aan, skype toont aan dat er wel een signaal is en tenzij je schreeuwt door de kamer zal de tegenpartij je niet horen.

Vreemd genoeg werkt de microfoon wel goed als je die niet aansluit op de headset, maar op de USB-geluidskaart(niet echt een geluidskaart, meer een mini adapter volgens mij)

Iemand een oplossing?

ps: heb hem al een tijdje in de gaten gehouden en heb nog geen spijt gehad :)
Via via uieindelijk een forum post tegengekomen waarin aangegeven werd dat er op het kunststof bij de connector van de microfoon zelf voor het aansluiten op de headset een platte kant zit, dit moet aansluiten op een iets verhoogd stukje in de headset zelf.

Dit is iets wat ik stom genoeg niet doorhad en om eerlijk te zijn vond ik het al vreemd dat ik de microfoon er niet echt goed meer kon uittrekken, met iets meer moeite voor elkaar gekregen en wis en waar.. inderdaad platte kant. Opnieuw ingestoken op de goede plek, aansluiting gaat iets dieper naar binnen en ik moet toegeven dat ik nu meer volume uit de mic krijg.

Het is niet zoveel als wat ik krijg wanneer ik de microfoon aansluit op de 3.5 gelijk op interne geluidskaart, maar toch merkbaar een behoorlijk verschil in mijn geval na wat tests.

[Reactie gewijzigd door Ian Wolff op 15 september 2012 02:46]

Als ik dit allemaal zo lees, dan merk ik op, dat de microfoon van deze headset nogal aan de "zachte" kant is. Klopt dat? :
Is dat een reden, om een andere headset aan te schaffen?