Specificaties 64GB SDXC, ¤0,483 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend SDXC 64GB Class 10 Review

nesQuick 16 april 2011, laatste update op 16 april 2011, 8.627 views

Transcend SDXC 64GB Class 10

Pluspunten

• Hoge schrijfsnelheid
  • Goedkoop
  • Levenslange garantie

Minpunten

• Je krijgt niet echt 64 GB ruimte

Ten eerste, ik ga hier geen uitgebreide review plaatsen over een SD kaartje. Binnenkort ga ik op vakantie en ik heb een Canon EOS 550D gekocht. Een foto in zowel JPEG als RAW nemen samen ongeveer 25 MB in beslag en ik wil niet dat na drie of vier foto's de buffer vol is en dat ik steeds heel lang moet wachten tot het kaartje klaar is met schrijven. Verder om continu te kunnen filmen in Full HD modus heb je zo'n 5 MB/seconde schrijfsnelheid nodig, dus dat was een harde eis.

De keuze is gevallen op deze Transcend SDXC van 64 GB omdat het de grootste en (in theorie) snelste kaart was die ik kon vinden, los van dat krijg je een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding naar mijn mening. Op dit moment komen twee kaartjes van 32 GB iets goedkoper uit dan één kaartje van 64 GB, maar ik ken mijzelf en die kaartjes raak ik kwijt of gaan kapot, dus ik heb toch liever één grote kaart die ik gewoon in de camera kan laten zitten.

Ik heb de kaart met een Transcend USB adapter besteld bij DATA IO.

Gezien het grote verschil in prijs tussen de Transcend en overige merken, waarbij Transcend verreweg het goedkoopste was, heb ik toch even wat benchmarks uitgevoerd. In eerste instantie op mijn Mediacenter waar Ubuntu 11.04 op draait:

How to mount exFAT on Ubuntu:
  • add-apt-repository ppa:relan/exfat
  • aptitude update
  • aptitude install fuse-exfat exfat-utils
  • mkdir /media/usb
  • mount.exfat-fuse /dev/sdf1 /media/usb/
  • time cp 559MB.bin /dev/null
  • time cp 559MB.bin /media/usb/
Kopieren van het testbestand naar /dev/null duurde enkele seconden, maar het kopiëren naar de geheugenkaart nam meer dan twee minuten in beslag. Omgerekend een krappe 4 MB/s schrijfsnelheid. Zeer teleurgesteld heb ik de kaart op een Windows machine gemount en een soortgelijke test herhaald met hetzelfde testbestand. Het resultaat was 559 MB in 32 seconden oftewel ruim 17 MB/s schrijfsnelheid onder Windows. Met dit resultaat ben ik toch zeer tevreden. Overigens geeft Windows zelf snelheden tussen de 15 en 20 MB/s aan, dus dat lijkt prima overeen te komen. Ik heb geen schrijfsnelheden onder de 15 MB/s gezien. De leessnelheid ligt iets hoger, gemiddeld rond de 20 MB/s.

Ik weet niet of het ligt aan de Linux exFAT driver of de USB controller, maar op mijn Linux systeem krijg ik geen hogere schrijfsnelheid, het ligt in ieder geval niet aan de geheugenkaart of de meebestelde Transcend USB adapter.

Windows telt overigens 63.928.139.776 bytes en rondt het af op 59,5 GB.

Test in de Canon EOS 550D

Het kaartje wordt succesvol herkent door de camera, hij ziet evenals Windows dat er 59,5 GB ruimte beschikbaar is. Ik heb de kaart getest door de camera in continuous shooting modus te zetten waarbij de camera zo snel mogelijk foto's achter elkaar maakt en op de kaart opslaat. Dit doet de camera via een interne buffer die zeer snel is, vanuit de buffer wordt de data op de kaart weggeschreven. Ik merk dat na drie of vier foto's de buffer vol is en dus de vijfde foto iets langer op zich laat wachten. De eerste vijf foto's heb ik weggegooid en vervolgens kijk ik naar de timestamps van de overige foto's. Ik neem de laatste foto niet mee, maar kijk alleen naar de timestamp.

Start: 14:04:23 (de eerste foto)
Stop: 14:05:06 (de vierentwintigste foto)
Data: 581 MB (23 foto's)

581 MB / 43 seconden is 13,5 MB/s schrijfsnelheid in de camera. Ik weet niet of het een limiet is van de camera, maar dat lijkt mij redelijk voor de hand liggen. Tussen iedere foto moet je zo'n anderhalve seconde wachten. Filmen ook even geprobeerd, Full HD filmen gaat zonder problemen naar het kaartje, hij kan het prima bijhouden. Het filmpje is 743 MB geworden voor 2:20 minuten beeld. Dus zo'n 5,3 MB/s heb ik nodig, daar voldoet het kaartje prima aan.

Overige punten als betrouwbaarheid kan ik nog weinig over zeggen. Ik heb het kaartje pas een dag ;)

Heb jij ook een Transcend SDXC 64GB Class 10?

Dat het op Linux langzaam schrijven is naar de kaart komt naar alle waarschijnlijkheid door FUSE. Hiermee draai je je filesystem in usermode ipv in kernelmode (waar FAT, Ext* etc zitten). Iedere operatie op de kaart moet daarom zowel door userspace als kernelspace heen, wat gewoon tijd kost. In Windows (en Mac OS X) zit exFAT in de kernel waardoor het sneller is.
Dank voor de opheldering :)
Je negatiefe punt: Je krijgt niet echt 64 GB ruimte

Het is algemeen bekend dat je (bijna) nooit de aangeven ruimte krijgt.
Dan blijft het al helemaal een negatief punt. (Kom nou niet aanzetten met 1000=1024 etc)
Je krijgt wat er op de verpakking staat, G staat voor Giga of 10^9. Het is misschien misleidend maar het is zo. Het probleem is dat Windows de verkeerde afkortingen gebruikt. Wat er op de computer zou moeten staan is 59,5GiB of 64GB.
Dan nog zijn 63.928.139.776 bytes zijn geen 64 gigabytes ;)

In ieder geval forceert Tweakers.net om een negatief punt in te vullen en dit was vooralsnog het enige puntje wat ik kon bedenken. Ik ben mij er van bewust dat dit altijd wordt gedaan.
het is dan toch 64.000.000.000 bytes? = 59,6 gb
drie keer delen door 1024.
Als je camera niet overweg kan met hogere data snelheden dan is dit kaartje best wel leuk al
heb ik liever een Memorex SDHC Travelcard 8 GB class 6 of een van A-data class 10.

Voor de prijs hoef je het niet te laten bijden zijn ze tussen de 15 en 20 euro.

Kinston daar tegen werkt niet in mijn Nikon D3000.

De foto`s gaan wel op de kaart maar na het uitlezen geeft deze fouten aan en erg snel is deze zeker niet te noemmen.

De Nikon D3000 kan max zo 3 tot 6 beelden per seconden doen maar met Kingston kom ik zeker niet sneller dan 2.

Dat Raw veel geheugen gebruikt klopt maar als het niet echt nodig is dan zou ik adviseren om gewoon JPG te doen zeker als het alleen om familie kiekjes gaat (Doelend op schoon mama )
Ik vraag mij af of die Transcend SDXC ook in mijn FUJI HS20EXR werkt; in de handleiding staat namelijk een opmerking over UHS-1 ; moet de sdxc kaart daar aan voldoen of is het alleen maar dat de Fuji ook compatible is met die kaarten?
Heb deze kaart nu 5 maanden in gebruik en ben ook zeer tevreden.
Gebruik hem in een full hd videocamera 50/bps.
Voorheen heb ik altijd met kaarten van Transcend gewerkt en heb nog nooit een probleem ondervonden.
Prijs van Transcend is idd vaak aantrekkelijk en ze zijn ook nog eens vaak als eerste met een betaalbare kaart op de markt als er een nieuwe standaard komt zoals SDXC in dit geval.

Overigens schrijf ik mijn video bestanden van de kaart naar de PC weg met een snelheid van 26 MB/Sec.
Als canon enthousiasteling kan ik je zeggen dat de 550D en de 600D (mijn toestel, zelfde ding eigenlijk maar een andere body, audiochip en kantelbaar scherm) een maximale doorvoer hebben van 21MB/s en dat kan je zelfs in-camera benchmarken met Magic Lantern. Erg nuttig als je ook wil filmen op een hogere kwaliteit dan de Canon instellingen.