Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Soepstengel 11 september 2007, 7.998 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• LCD scherm
  • Macro toetsen
  • USB poorten
  • Kabel gootjes
  • Media toetsen
  • Achtergrond verlichting

Minpunten

• Software
  • Erg groot

Dit toetsenbord lag mij al een tijdje aan te kijken. Het LCD scherm leek mij erg leuk en die extra toetsen kunnen bij mijn hobby (games spelen) goed van pas komen dacht ik zo. Maar de prijs vond ik erg overdreven voor een toetsenbord met een paar gadgets dus heb ik hem op mijn kerst lijstje gezet. De kerstman was zo vriendelijk om dit toetsenbord voor mij te kopen, je snapt natuurlijk wel dat ik helemaal in mijn nopjes was!

Ergonomie: Goed
Dit toetsenbord is op dit onderwerp niet anders dan andere toetsenborden. De lay-out is gewoon standaard zonder enige verschillen met een goedkoper toetsenbord. De pols arm gebruik ik niet omdat mij meubel zelf al een pols steun heeft. De aanslag van de toetsen is fantastisch, het tikt perfect!

Functionaliteit: Zeer goed
Dit toetsenboord heeft 1000 en 1 functies. Te beginnen bij het LCD scherm.

Het LCD scherm kan gebruikt worden om de tijd te laten zien, cpu en memory belasting, muziek weergave, countdown timer en nog veel meer. Het LCD schermpje is zeker handig voor mensen die graag een oogje willen houden op hun computer. Met het programma FRAPS kan je het aantal FPS laten zien, voor de gamers onder ons. Met LCDStudio kun je zelf programma's ontwerpen voor je G15. Het is mij zelfs gelukt om een binaire klok te maken! (zie foto hieronder) In games kun je informatie laten zien als het aantal kogels (wat ik zelf een beetje nutteloos vind) of je score laten zien (wat dan wel weer handig is). Kortom alles is mogelijk met het LCD schermpje.

De multimedia toetsen zijn ook aanwezig op dit toetsenboord. Deze kun je gebruiken om van LCD programma's (de bovenste 5 zwarte knopjes) of om je muziek en geluid mee te regelen (volume, start/pauze, stop, volgende nummer, vorige nummer). Ook zit er een knop om je volume mee uit te zetten en om je achtergrond verlichting mee uit te zetten. Ook zit er een Windows-schuif-knop op het toetsenbord waarmee je de windows toetsen uit kan zetten voor tijdens het spelen.

Dan hebben we de macro toetsen nog. Deze kan je gebruiken in games of gewoon voor Windows. Er zijn 18 macro keys met 3 modes. Dit komt in principe neer dat je 18x3=54 toetsen extra hebt. Deze kan je instellen via de software die bijgeleverd wordt of via het toetsenboord zelf. Op het toetsenboord zit namelijk een toets waarmee je toetsen combinaties mee kan vastleggen.

Ook is het toetsenboord voorzien van USB poorten. Dit kan goed van pas komen als je geen USB poorten op de voorkant van je computer hebt zitten. De USB poorten zijn erg handig omdat ze altijd dicht bij de gebruiker zitten zodat ze niet hoeven te bukken of achter de computer hoeven te duiken.

Aan de onderkant van het toetsenbord zitten kabel gootjes. Deze kan je gebruiken om de kabel van je muis weg te werken in je toetsenbord waardoor je dus niet een weerwar van kabels op je bureau krijgt.

Vormgeving: Zeer goed
De vormgeving van het toetsenbord is zeer netjes. De blauwe achtergrond verlichting gecombineerd met de zwart/silvere kleuren ziet er werkelijk prachtig uit. De achtergrond verlichting kan ingesteld worden naar wens (veel of weinig licht) en kan aan en uit gezet worden via een knop op het toetsenbord.

Bouw kwaliteit: Zeer goed
De kwaliteit van het geheeld voelt erg goed aan. De toetsen zijn stevig en kraken niet als je er te hard op duwt. De kwaliteit is dus gewoon goed, zoals altijd bij logitech.

Drivers en onder- steuning
De drivers en software werken gewoon goed onder Windows XP. Er draaien echter wel twee programma's op de achtergrond, en als je ook nog eens een logitech muis hebt met SetPoint software draaien er in totaal dus 3 programma's op de achtergrond. SetPoint was ontwikkelt om toetsenbord en muis onder een programma te kunnen instellen. De G15 maakt dus geen gebruik van SetPoint en heeft twee programma's nodig om gebruik te kunnen maken van de vele functies. Ze hadden op zijn minst de twee programma's kunnen samenvoegen tot een programma want een programma voor het LCD scherm en een voor de macro keys is wat overdreven.

Tevens werkt de G15 wel gewoon onder Linux maar krijg ik het LCD scherm en de macro keys niet aan de praat. Geen support voor Linux dus.

Prijs: Voldoende
De prijs vindt ik wel wat hoog voor een toetsenbord voor de functies die je ervoor terug krijgt vindt ik dit het zeker wel waard (ook al heb ik er zelf nopes voor betaalt). Het LCD scherm en de extra toetsen komen zeker tot hun recht en de kwaliteit is super, dat vindt ik wel ¤60,- tot ¤70,- waard!

Algemene beoordeling: Zeer goed
Alles bij elkaar opgeteld vindt ik dit een fantastisch toetsenbord. Het LCD scherm, de macro toetsen, de USB poorten, de kabel gootjes en de verlichting vindt ik allemaal goed in elkaar steken. Logitech heeft weer eens een fantastisch product op de markt gezet!

Edit: Nu meer dan een half jaar in gebruik en nog steeds werkt het toetsenboord er goed al begint mijn LCD schermpje wel wat minder te worden (sommige ledjes branden langzaam in waardoor je een soort van schaduw ziet). Tevens betrap ik mij er zelf op dat ik ontzettend veel gebruik maak van het LCD schermpje, CPU usage en FPS informatie worden dan ook vaak getoond. De macro toetsen heb ik toe nu toe hellemaal niet gebruikt, maar dat zal waarschijnlijk meer aan de gebruiker liggen dan aan het toetsenboord :)

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Nette survey, ik heb hem zelf ook en ben het helemaal over de prijs eens, wel veel maar is het wel waard, moet alleen de macro toetsen gaan benutten . :Y)
Wie typt er nou een survey als nieuwjaar voor de deur ligt ;).

On-Topic: Inderdaad erg goeie survey, en ik heb deze toetsenbord ook! Vooral die macrotoetsen zijn erg handig.
Het is natuurlijk net kerst geweest! :+
Hele mooie review, mijn complimenten.

Zelf wil ik deze ook gaan kopen voor mijn nieuwe gaming rig; door je review ben ik helemaal overtuigd!
Ik moet toch even melden dat de meeste G15-surveys puik zijn getypt, deze ook. Na aanleiding van de G15 surveys heb ook ik uiteindelijk 79,95 neergelegd voor deze geweldige toetsenbord :D
Ik heb zelf ook dit toetsenbord en het is een heel erg fijn toestenbord mooie review trouwens.
Hele nette review. Voor mij was de prijs net iets teveel van het goede, dus ben voor het kleine broertje van de G15 gegaan, de G11. Identieke toetsenbord alleen heeft deze geen over the top lcd schermpje. (voor de iets minder royale gamer)
zeer nette toetsenbord, ik heb 'm zelf ook.
tijdens BF2142 ff snel op G12 drukken en komt er een frag tevoorschijm :9
Is niemand opgevallen dat er een nieuwe G15 is!? Ruil hem om voor die nieuwe, minder groot en log en ook erg stylish, ook al past de nieuwe G5 er niet bij. ;)
'Ruil hem om'? Eh, doen ze dat dan gratis?
Die nieuwe zuigt :P
heeft de nieuwe wel een USB 2.0 hub? dat vind ik nu namelijk een minpuntje, dat ik mijn USB stick toch rechtstreeks in de kast moet doen die bijna op de grond staat.
Neen jammer genoeg nog steeds niet.
Hier is een goed startpunt om alle extra functies van de G15 aan de praat te krijgen onder Linux (LCD scherm en macro toetsen).