Apple MacBook Pro 13.3" (voorjaar 2011) Review

Digidoo 8 juni 2011, 5.131 views

Apple MacBook Pro 13.3" (voorjaar 2011)

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Gebruiksgemak
  • Aansluitingen met randapparatuur gaan heel soepel en snel
  • Nauwelijks geluid (bij Office of webtoepassingen)

Minpunten

• Wordt echt goed heet op bij (grafisch) zware applicaties, maar ook op "vreemde" momenten.
  • Vette vingers zeer zichtbaar, beeldscherm wordt snel vies.

Mijn allereerste Macbook Pro!
Sinds ongeveer een week ben ik eigenaar van mijn eerste MBP. Het gaat om het 13,3" model met i7 Core 2,7gHz processor en 4GB ram. Mijn oude laptop werd te oud, dus was ik genoodzaakt een nieuwe laptop te kopen. Sinds enkele maanden heb ik ook een iPad, waar ik veel gebruik van maak, ook voor mijn werk, maar waarmee ik niet alles kan doen wat ik wil. Daarvoor is de MBP nu dus gekomen. Ik heb de laptop gekocht om te gebruiken als freelancer. Voor mijn werk schrijf ik veel projectplannen, waarbij ik tegelijkertijd veel informatie tegelijkertijd nodig heb. Dat uit zich in Outlook, Word, Excel en nog een tiental websites die aan staan in Firefox. Daarnaast ga ik de laptop gebruiken om muziek mee op te nemen en live producen. Met dat laatste heb ik 'm nog niet getest overigens, maar daar hoop ik later op terug te komen. Deze review is dus nog even een work in progress.

Eigenschappen
Wat me tot nu toe opvalt is de enorm lange accuduur en het gebruiksgemak. Het schakelen tussen verschillende programma's is een waar feest. Daarnaast is de opstarttijd bijzonder kort, is de laptop nagenoeg geruisloos en wordt deze niet of nauwelijks warm. Ook tijdens de benchmark. Overigens vraag ik me af of dit ook meevalt als ik er live opnames mee ga maken.

Tot nu toe is het geen groot probleem, maar ik bemerk al een lichte slijtage op het trackpad. Ik heb geen vette handen, eerder droge handen. Maar ik merk nu al dat er - met het juiste licht - een soort (slijtage)plekken vormen op het trackpad. Door het smetteloze uiterlijk van de laptop ben ik geneigd om deze zo schoon mogelijk te houden, maar dat blijkt lastig te zijn. Je ziet vrij snel vette vingers op je toetsenbord en ook het minst geringste vuiltje valt op. Het lijkt me onzin om speciale beschermingsproducten te kopen als de laptop al zo duur is.

Hitte en geluid
Na een paar maanden gebruik is mij opgevallen dat de laptop bij (grafisch) zware applicaties erg veel hitte produceert. Het is na verloop van tijd dan ook niet meer prettig om de laptop op schoot te houden. Het is mij opgevallen dat de MBP heet wordt bij het opnemen van 1 of meerdere sporen in Garageband, tijdens het afspelen van een HD film met VLC, maar ook op de vreemdste momenten als er gewoon meerdere applicaties aan staan als Outlook, Word, Firefox en apps als Vuze, Twitter, Dropbox en Facebook.

Het is op de Apple Forums een onderwerp wat veel naar voren komt. Het lijkt er op dat sommige mensen zich er al bij hebben neergelegd dat de MBP early 2011 gewoon echt heet wordt. Ik heb nog niet de moed gehad 'm open te maken om te kijken of het ligt aan een teveel aan koelpasta op de processor. Dit wordt vaak als reden gevonden van de overmatige hitteproductie, maar het heeft er m.i. vooral mee te maken dat de GPU nu eenmaal op de CPU zit.

Benchmark: iBench
Deze benchmark heb ik uitgevoerd terwijl een aantal programma's draaiden op de achtergrond.

Execution results

Operating system: Mac OS X 10.6.7 (Build 10J3250)
Model: MacBookPro8,1
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2620M CPU @ 2.70GHz
Frequency: 2.70 GHz
Total CPU number: 4
Physical CPU number: 1
Bus frequency: 100.0 MHz
Memory size: 4.00 GB
Memory type: 1333 MHz DDR3
Compiled with: GCC 4.2.1 (Apple Inc. build 5646)
Final result: 5.21

N Queens problem: 6.19
Integer factorization: 5.57
Partial result: 5.80

Updates:
8 juni 2011: Hitte/lawaaiproductie toegevoegd.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13.3" (voorjaar 2011)?

Ik heb er geen Applecare bij gekocht. Daarover twijfel ik nog, maar ik zie bij vrienden en kennissen dat het qua kosten niet per se veel uit maakt of je Applecare hebt of 1 keer iets moet laten repareren waar je zelf echt niet uitkomt.
Wat ik merk met het touchpad (heb dezelfde MBP, alleen dan met een i5) is dat er snel vuil op komt. Daardoor voelt het alsof hij ruw is, maar als ik even wat harder poets is hij weer even goed als eerst. Misschien iets om even te testen.
Slijtage vind ik wel erg vreemd, ik heb die van mij namelijk al 2 jaar+ zover ik weet gebruiken ze gewoon nog dezelfde trackpad
Het 13.3 inch standaard model is met de i5 processor op 2.3 ghz en 320GB harddisk.
en dat is deze niet. staat ook in de pricewatch. ik vraag me alleen af of de iGP ook beter is in deze versie. het verschil tussen een i5 en een i7 zou je toch wel moeten merken in grafische prestaties.
Heb zelf ook een MacBook Pro, maar slijtageplekken op de trackpad... nee.
Heel vreemd dat een glazen trackpad slijt?
Mijn oude laptop (Toshiba +4 jaar oud) was ik genoodzaakt een nieuwe laptop te kopen.
:? Doordat deze overleden is?

Misschien zou het ook nuttig zijn om een aantal benchmarks en foto's toevoegen, dan krijgen we tenminste een goed beeld van de daadwerkelijke prestaties.

Het zou sowieso niet misstaan je review nog eens te scannen op zinsbouw en spelfouten
je positieve eigenschappen heb je niet eens verwerkt in je review? Ik vind het eigenlijk ook geen review, meer een beschrijving wat je allemaal met de laptop wilt gaan doen.

Als je een goede review wilt schrijven ga dan werken aan de volgende dingen:
- zorg voor een goede lay-out
- zorg ervoor dat alles veel uitgebreider wordt!
- begin met waarom je de laptop gekocht hebt (eigenlijk waar dit hele stukje over gaat)
- voeg foto's toe, oa foto's van het trackpad, wat is er volgens jou niet goed aan?
- verwerk je positieve en negatieve eigenschappen ook in je review!
- zijn er volgens jou dingen die beter kunnen of die je graag anders gezien had?

Voor alsnog krijg je 1ster van me. Ik ben benieuwd of je wat met mijn commentaar gaat doen en er voor gaat zorgen dat mensen er ook echt wat aan hebben als ze jou review lezen. Hier kunnen ze namelijk helemaal niks meer! ;)

Succes
Ben ik geheel met je eens. :)
Zijn het niet gewoon vette vingers. Zelf heb ik namelijk een Apple Magic Trackpad en daar lijkt het ook net alsof er slijtplekken op zitten, maar dat zijn gewone vette vingers. ;)
Dank voor de tips. Ik ben er mee aan de slag gegaan, maar zoals gezegd: het is een work in progress review.
Het is een mooi ding die 13", de enige concurrentie op dat formaat (met sandy bridge) is van HP, die hebben niet bepaald een fantastische reputatie qua betrouwbaarheid. asus heeft er ook 1, maar daar hebben ze er een dedicated gpu bij gestopt, onnodig. Nog steeds goedkoper dan de apple en de hp for some reason.

Heb je er trouwens applecare bijgekocht of stel je dat tot het laatste moment uit? Of heb je hem in een gewone winkel gekocht waar ze verplicht zijn 2 jaar garantie te geven?
Nu al slijtage? Dan ben je een behoorlijk intensieve gebruiker. :9
Hoewel kort, toch een leuke review die wellicht een klein stukje overtuiging kan bieden voor de volgende Apple twijfelaar.

Waarom je bij prijsbeoordeling 3 sterren plaatst is voor iedereen waarschijnlijk wel duidelijk. Maar ik denk dat velen (waaronder mijzelf) zouden willen weten waar de vermindering in sterren bij o.a. bouw en beeld -kwaliteit vandaan komt.
Zeker de twee laatst genoemde, omdat dit meestal juist één van de beweegredenen zijn om voor Apple te kiezen.

Maar gezien, zoals je zelf al zegt, nog gewerkt wordt aan deze review zal dit waarschijnlijk nog aangevuld worden. :)