QNAP TS-412 Review

ebes2 29 maart 2011, laatste update op 17 november 2015, 24.317 views

QNAP TS-412

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Prima prijs
  • Uitstekende out-of-the-box bruikbaarheid

Minpunten

• tot nu toe nog geen negatieve eigenschappen tegengekomen.

Onlangs overleed voor de tweede keer de voeding van mijn oude netwerk-diskje. Daarmee werd een van de klussen die ik al lang op de plank had liggen ineens actueel: een nieuwe NAS-oplossing. Ik heb de afgelopen jaren bij verschillende klanten te maken gehad met allerlei storage oplossingen, van high-end SAN's met 100en TB's tot budget SANs op basis van FreeNAS. Mijn eerste gedachte ging uit naar een low-cost, low-power barebones systeem met een goede raidcontroller en een paar diskjes. Op advies van vriend Rob-met-de-computer-winkel heb ik echter ook eens de nieuwe modellen van QNAP bekeken en was erg gecharmeerd van de nieuwe TS-412. Inmiddels staat dit apparaat een weekje te snorren, een goed moment om een review te schrijven.

Specs

De TS-412 is een 4-schijfs SATA300 NAS, waarin zowel 2.5" als 3.5" schijven passen. Ten opzichte van het vorige model is Marvell processor vervangen door een sneller model: 1.2GHz ipv 800MHz. Het geheugen is dezelfde 256Mb gebleven. Verder is het apparaat uitgerust met 2x Gigabit, 4x USB2.0 en 2x eSATA. Het energieverbruik is 11W in rust, 26W max volgens opgave van QNAP. Waarschijnlijk is dit maximum vooral afhankelijk van het soort disken dat je erin gebruikt. In mijn geval heb ik gekozen voor een 4-tal Samsung Ecogreen 54k/32M/2Tb schijven, een compromis tussen kosten, capaciteit, snelheid en energieverbruik.

Bouwkwaliteit

Het apparaat voelt licht aan, zonder "flimsy" te zijn. Wat mij betreft een prima compromis tussen stevigheid en kosten. Het is immers geen laptop waarmee gegooid en gesmeten wordt, het apparaat zal de meeste tijd vooral rustig ergens in een hoekje staan snorren. Wel is het apparaat voorzien van een K-Lock opening, waarmee het desgewenst verankerd kan worden.

Configuratie

Installeren is een fluitje van een cent. De schijven passen netjes in de sledes, de sledes sluiten keurig in het rack. Tip: gebruik de door QNAP meegeleverde schroefjes, deze passen netjes in de verzonken gaatjes. De door Samsung meegeleverde bolkop-schroefjes lopen tegen de naastgelegen slede aan. De externe voeding inpluggen vereist even een scherpe blik: de connector moet met de platte kant verticaal worden gemonteerd (gebruikelijk is dat de vlakke kant boven of onder zit).

Het vervolg van de installatie vergt wat meer tijd. De unit boot automatisch met een DHCP adres. Daarna kan de meegeleverde QFind applicatie (zowel windows als OSX) de unit op het netwerk gevonden worden, waarna de installatie in een browserwindow verder gaat. Hoewel de software vrij up-to-date is (januari 2011) heb ik ervoor gekozen meteen een firmware update te installeren.

Hier komt een van de sterke punten van de QNAP in beeld: de beheersoftware. Het is duidelijk zichtbaar dat ze hier al de nodige iteraties in hebben zitten. De beheersoftware is overzichtelijk, responsief en logisch opgebouwd.

Ik ben verder gegaan met het inspecteren van de disken in het HDD S.M.A.R.T. menu. Per disk heb ik een rapid test uitgevoerd. Daarna heb ik een bad-block-test gestart. Daar staat hij een aantal uren op de stampen, maar het is wel een goede test van de disken. De volgende stap is het inrichten van een RAID configuratie. Ik heb gekozen voor een RAID5, waarmee 5,5Tb netto beschikbaar komt. Het formatteren en synchroniseren van de RAID array kost ook flink wat tijd, in dit geval 16 uur. Een leuk klusje om het apparaat een nacht op te laten stampen, dus. Al met al ben je dus 2 dagen verder.

Software

Wat mij met name aansprak in vergelijking met FreeNAS is de QNAP software. Die is op zich al vrij compleet met onder andere een Twonkymediaserver, mail- en webserver, mySQL server en downloadstation, maar kan worden uitgebreid met zgn. QPKG's, QNAP's eigen packaging mechanisme. Dat is weliswaar niet zo uitgebreid als een mainstream linux distributie, maar bevat wel pre-packaged versies van pakketten als Joomla, Wordpress en Tomcat.

Verder opvallend zijn de iTunes-server module en het Surveillance Station (voor registratie van beveiligingscamera beelden).

Voorzover ik heb kunnen testen werken al deze modules naar behoren. de iTunes- en Twonkyserver werken zoals verwacht, ook met de uitgebreide muziekbibliotheek die ik ze voorzet. Uiteraard heeft dat wel impact op performance: het laden van een bibliotheek met 60k+ nummers kost even wat tijd. Video's afspelen (met VLC of met een PS3) werkt prima, ook het HD materiaal. Muziek heb ik niet uitgebreid getest, voor het spelen van muziek (FLAC tot 96KHz/24bit) gebruik ik normaliter mijn MBP in combinatie met Decibel en een externe DAC.

Het inrichten van de shares is verder straightforward. Naast SMB (Samba), AFP, NFS en FTP is het ook mogelijk iSCSI koppelingen te leggen. Dat laatste is wat complexer, dus daar heb ik nog geen tijd in gestoken.

De NAS heeft verder een aantal prettige beheerfuncties. Zo is het mogelijk om automatisch SMART test te schedulen, zowel rapid als full test. Verder kunnen er administrator-alerts via e-mail worden vestuurd. Tip: gebruik geen spaties in de naam van de afzender, daar verslikt SMTP zich in. (/facepalm)

Apps

Er zijn een paar gratis apps beschikbaar voor de iPhone/iPad: QMobile en VMobile, respectievelijk om muziek en bewakingsvideobeelden af te spelen. Ik heb even met QMobile gespeeld, maar was niet bijzonder onder de indruk. Het is mogelijk om via je iOS device muziek af te spelen op een Airtunes interface. De geluidskwaliteit daarvan is echter vrij belabberd, vergeleken met dezelfde muziek via een computer/iTunes/Remote-app combinatie. Misschien een bandbreedte-effect, misschien cpu-issue, wie zal het zeggen. Ik kan me echter wel voorstellen dat de VMobile app toegevoegde waarde heeft, om op afstand de beelden van bewakingscamera's te kunnen bekijken. Bij gebrek aan een dergelijke camera heb ik dat echter niet getest. (Leest u mee, meneer QNAP? Ik wil het best proberen hoor.. ;-) )

Dit filmpje vond ik erover op youtube: http://youtu.be/iQAadkddVFg

YMMV.

Performance

Heet hangijzer bij een NAS is natuurlijk de performance. Laat ik eerlijk zijn: ik ben niet van mijn stoel geblazen. De performance is prima, maar niet spectaculair. De sustained doorvoersnelheid is echter prima, een teken dat de beschikbare interface en verwerkingscapaciteit optimaal zijn geconfigureerd.

De QNAP heeft twee Gigabit interfaces, die in verschillende trunking-modes kunnen worden gebruikt. Dat wil zeggen dat het netwerkverkeer wordt verdeeld over beide poorten. Voorwaarde is natuurlijk dat de omliggende infrastructuur daarin meespeelt, dus goede gigabit switches zijn een voorwaarde. Als je heel goede switches hebt die 802.3ad ondersteunen (en je weet hoe je LACP moet configureren) dan kun je dat gebruiken. Mijn switches zijn wat simpeler, ik gebruik daarom balance-alb, wat staat voor adaptive load balancing. Daarbij wordt verkeer verdeeld op basis van mac-adressen: de QNAP houdt de omliggende apparatuur voor de gek door verschillende mac-adressen te melden aan verschillende peers. Simpel maar vrij effectief.

Hoe effectief? Ik heb een aantal dd-tests uitgevoerd:

Test met verschillende blocksizes

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=250k count=250 && sync
250+0 records in
250+0 records out
64000000 bytes transferred in 2.586569 secs (24743202 bytes/sec)

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=250k count=250 && sync
250+0 records in
250+0 records out
64000000 bytes transferred in 2.574581 secs (24858415 bytes/sec)

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=1000k count=25 && sync
25+0 records out
25600000 bytes transferred in 1.078073 secs (23746072 bytes/sec)

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=5m count=25 && sync
25+0 records out
131072000 bytes transferred in 5.694285 secs (23018167 bytes/sec)

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=15m count=25 && sync
25+0 records out
393216000 bytes transferred in 14.673846 secs (26797065 bytes/sec)

Voor de unix-lozen onder ons: ik creŽer een aantal bestanden ("of" is "output file") op de NAS met een aantal blokken ("count") met een bepaalde grootte ("bs"). In de laatste regel maak ik een bestand met 25 blokken van 15Mb per blok, waarmee de totale bestandsgrootte 393M wordt. Met het "sync" commando zorg ik ervoor dat de caches geflushed worden, zodat de werkelijke doorvoer wordt berekend. Daarmee zien we dat de schrijfsnelheid in de ordegrootte van 26Mb/s ligt, onafhankelijk van blokgrootte of bestandsgrootte. Laat ik het zo zeggen: ik heb duurdere apparaten gezien die een stuk slechter presteerden.

In de laatste test maak ik een bestand met 25 blokken van 250Mb, totaal 6,5Gb dus. Terwijl deze actie loopt, start ik een tweede dd vanaf een andere machine. Deze is met name bedoeld om het trunken te testen.

dp:Public ebes$ dd if=/dev/zero of=ddfile bs=250m count=25 && sync
25+0 records out
6553600000 bytes transferred in 311.087175 secs (21066764 bytes/sec)

Wat we in deze afbeelding zien is het verkeer op de beide netwerk interfaces. De eerste interface begint op ca. 25Mb/s te draaien. Op het moment dat de tweede dd gaat draaien, zakt dit naar ca. 18MB/s, terwijl op de tweede netwerkinterface ca. 6MB/s gaat draaien. Als de eerste dd klaar is, stijgt de tweede interface naar bijna 8MB/s. Dat komt overeen met de maximale snelheid van de wifi interface van die machine. Dat toont een paar dingen aan: de trunking werkt en de bottleneck voor die 26MB/s ligt inderdaad in de QNAP, niet in de infrastructuur. Een prima resultaat, dus.

Bijzonderheden

De NAS heeft een paar features, waar ik nog niet mee bezig ben geweest. Dat zijn zaken als het aansluiten van printers en UPSen, maar ook een "CloudNAS" functie. Deze laatste maakt het mogelijk de NAS van buitenaf te bereiken. Deze functie lijkt rekening te houden met zaken als NAT en dynamische DNS. Zoals genoemd: niet getest.

Samenvatting

Tot zover ben ik erg tevreden over dit apparaat. Ik denk dat het niet eenvoudig is om een vergelijkbare zelfbouw NAS neer te zetten voor veel minder geld. En dan heb ik het nog niet over de tijd die gaat zitten in bouwen en configureren. Deze machine neemt veel functies over waar je tot twee jaar geleden nog een dedicated server voor neer zou zetten.

Heb jij ook een QNAP TS-412?

Mooie review met degelijke snelheidstests. Ik heb de TS-412 nu ook sinds een maandje en het bevalt me uitstekend. Streaming naar htpc's, PS3 enz. gaat perfect, zowel via upnp als samba shares. Ik moet wel zeggen dat ik toch een stukje hogere snelheden haal:
- write: 27-33 MB/s
- read: 50-80 MB/s

Via samba shares op een windows 7 x64 Professional pc. Ik denk dus niet dat de bottleneck in de Qnap zit (op die 26 MB/s) maar misschien in configuratie (ik heb een aantal tweaks vanaf cmd uitgevoerd binnen windows 7, zie http://www.sysprobs.com/windows-7-network-slow) of je netwerkopstelling. Moet wel zeggen dat ik een eenvoudig gigabit netwerkje heb: netgear gigabitswitch van 4 tientjes en de TS-412 met een enkele (!) cat5e kabel verbonden. M'n write speeds zijn vrij stabiel, maar read verschilt behoorlijk, omdat ik alleen nog maar getest heb door van de nas naar windows 7 te kopieren, waarbij de bottleneck een interne WD10EARS is die gewoon niet een hoge sustained snelheid heeft. Ik denk dat ie wel de 80 a 90 MB/s read kan halen, maar dat ga ik testen als ik een ssd in mn pc heb zitten.
Enig minpuntje is downloadstation, dat raar gedrag vertoont: soms zijn mn torrents gewoon verdwenen of raakt ie de download progressie kwijt.

Verder een mooie review! Je bent de eerste, ik zou als ik deze week tijd had ook een review schrijven.

[Reactie gewijzigd door Trishul op 29 maart 2011 23:51]

Thanks!

Read heb ik niet getest, als write voldoende is, zit read meestal wel snor. Dat probleem met downloadstation heb ik niet gezien. Er is een firmware update van begin maart, heb je die geinstalleerd?
Ik ben ook op zoek naar een NAS. Heb nu een oude Conceptronic CH3SNAS, maar ik zoek een nieuwe met 4 disken (voor de groei).
Is het bij deze mogelijk om er eerst 2 in te zetten (van bv 2 TB) en er later nog een disk, en daarna nog een disk bij te zetten? M.a.w. dat je hem steeds kan uitbreiden?

En zou deze voldoende snel zijn voor steaming blu-ray ed.?
Ja, het achteraf uitbreiden is mogelijk. Dit staat ook heel duidelijk in de handleiding en de FAQ. Dat is overigens iets dat de meeste NAS servers kunnen. Heb hem zelf net 2 dagen maar nog geen harde schijven. Zit nu tijdelijk een kleintje in en ben vooralsnog tevreden!
Kunt u mij vertellen of het mogelijk is om een bestaande software RAID5 array geconfigureerd onder Ubuntu met mdadm over kan zetten op bijv. deze QNAP TS-412 met behoud van data?
Misschien beetje laat maar altijd nog interessant:

Q. I currently have a non-QNAP NAS with disk configured as RAID 5 and I see the QNAP NAS also supports RAID 5 so if I purchase the QNAP is there a way for me to migrate the physical RAID disks over to the QNAP without losing the data?
A: Every NAS vendor uses its own disk partition layout therefore the RAID configuration on your other NAS can not be used on QNAP directly by swapping the hard drives even though both NAS support the standard RAID disk configuration. In order to reuse your hard disks currently installed on the non-QNAP NAS and not losing any data stored on them you will have to transfer all the data to a temporary storage location, such as the PC or the USB external disk. Once the data transfer completes, setup your QNAP NAS with these hard disks as RAID then copy the data back from the temporary locations.

Bron: http://files.qnap.com/dow...FAQ/FAQ_QNAP_Presales.pdf
Ik heb de QNAP TS-412 op mijn shortlist staan voor de aanschaf van een NAS. Vraag die ik nog heb is of de 256Mb geheugen vast is gesoldeerd of in de vorm van SO-DIMM (en dus uitbreidbaar).
De beschrijving zegt dat geheugen en cpu vast zitten en niet uitbreidbaar zijn. Voor mij een reden om voor de grotere broer (419) te gaan, die past ook binnen mijn budget.
Waarvoor zou je dan meer geheugen nodig hebben op je NAS?
Omdat je 'm dan meer als volwaardige server kan gebruiken. Ik heb de TS-119 met 512MB en dat is ruim voldoende om 'm als Debian server te gebruiken.
Hoe zit 't met de backup features?? Is het op basis van rsync over netwerk, of usb schijf oid?? Heeft er iemand ervaring mee?
Je kunt automatisch backupen naar een externe usb schijf of wat leuks maken op basis van rsync. Allemaal geen probleem.
Ik wil ook een Nas kopen, maar weet niet welke schijven ik moet halen.
Ik wil betrouwbare schijven, snelheid niet zo belangrijk.
ADVIES AUB
Western Digital is erg betrouwbaar. Heb er zelf nog nooit een kapot gehad.
Ik wil deze TS-412 ook gaan kopen en heb lekker eigenwijs de disken al op de kop getikt. kon ze voor die prijs ook niet laten liggen. Nu zegt Qnap dat ze die disken getest en akkoord bevonden hebben, MAAR ze verwijzen naar een voorbehoud van Western Digital die een statement maken door te stellen dat desktop disken (als de mijne) wellicht problemen kunnen geven in een raid setting en alleen in consumer raid settings (0, 1 en 2) toegepast mogen worden en zeker niet in enterprise raid settings. Dit zal met de belasting en de IO's te maken hebben.
Ik zie dat jij ook "desktop" hd's in een RAID5 op je TS412 gebruikt, en dat doe je al bijna een jaar.
heb je problemen gehad mbt de combi harddisk en RAID5?
Nee, geen problemen. Alles draait nog naar behoren. Ik heb wel een vervelende ervaring met de jongste firmware update. Na de update wilde de box niet meer opstarten. Een rondje internet leerde dat bij sommige mensen het apparaat gebricked was, waarna hij opgestuurd moest worden voor herstel. De mijne was na een power-off herstart weer te gebruiken. Voortaan eerst maar een paar weekjes wachten met firmware updates...
Heb deze week ook een TS-412 gekocht en wilde deze eigenlijk gebruiken om tomcat erop te laten draaien zodat ik mijn java applicaties kan benaderen van buitenhuis.

Alleen na de installatie van Tomcat via QPKG is bij de eerste de beste reboot van de QNAP deze niet meer te starten. Iemand dezelfde problemen gehad en er een oplossing voor gevonden? Lees op het internet dat ik mijn heil moet gaan zoeken in IPKG oplossingen?
Top review, je hebt antwoord gegeven op al mijn vragen :) ik ga hem over een paar weekjes halen