Specificaties 15,4" (1680x1050), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad SL500 (2746AFG) Review

EJP 25 maart 2011, laatste update op 25 maart 2011, 786 views

Lenovo ThinkPad SL500 (2746AFG)

Pluspunten

• Veel opties zoals hdmi, firewire, gps en 3g
  • Stevig design
  • Goed scherm
  • Makkelijk te onderhouden

Minpunten

• Lage accuduur
  • Glimmende bovenkant
  • Schuine randen bij de aansluitpunten

Hier mijn eerste review over een product waar ik nog altijd veel plezier van heb: de Lenovo SL500 2746AFG!

Aanschaf
Vanwege mijn oude laptop die toch echt wel aan vervanging toe was (Compaq Armada m300 P3 600MHz) moest ik op zoek naar iets nieuws. De criteria die ik stelde aan mijn toekomstige laptop waren:

- Minimaal een Core 2 Duo
- Wireless N ondersteuning
- Degelijkheid
- Schermformaat van 15"

De meeste laptops waren erg duur met die specificaties, tot ik op een bepaald moment een mail kreeg van een erg goede aanbieding. De Lenovo SL500 had op dat moment een prijskaartje van 740,00 en voldeed aan alle criteria die ik eraan stelde. Direct besteld dus, en binnen een paar dagen had ik hem in huis.

Doos openen
Altijd leuk een doos openen met nieuw speelgoed, maar het werd alleen maar leuker toen ik er achter kwam dat de Lenovo SL500 heel veel meer te bieden had dan ik had gedacht! Dat deze wireless N had en een core 2 duo wist ik al, maar de hoeveelheid aansluitmogelijkheden zowel vast als draadloos waren voor die prijs geweldig. Firewire, 4 x USB, HDMI, Kaartlezer, zelfs GPS en 3g zaten erop. Mooie is dat het allemaal ook gewoon goed werkt af fabriek.

Gebruiksgemak

Behuizing
De degelijkheid van deze laptop is erg goed, het scherm voelt stevig aan, de behuizing zelf is sterk gebouwd, en voelt ook stevig aan. Wat opmerkelijk is bij deze laptop is dat er een afvoersysteem inzit dat in het geval van een ongelukje netjes de koffie afvoert naar de onderkant. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik deze functie nog niet uitgeprobeerd heb, maar ik denk dat dat wel goed zit.
Er zitten ook diverse indicator leds aan de voorkant en bij het toetsenbord. Voorop zitten leds voor:
- Wifi
- 3g
- Bluetooth
- Accu
- Standby
Bovenop rechts van het toetsenbord zitten leds voor:
- Harddisk
- Cardreader
- Numlock
- Capslock
- Aan/uit
Aan de linker kant van het toetsenbord zitten knoppen voor het geluid en de lenovo toets voor hulpmiddelen. Er zitten geen sneltoetsen voor andere zaken op het toetsenbord.

De koeling van de laptop zit aan de linkerkant, en zuigt zijn lucht vanuit de hele laptop. Onderop zitten geen luchtinlaten, zodat werken met de laptop op schoot geen enkel probleem is. Deze wordt ook niet warm, de koeling werkt goed en idle is de cpu 45 graden C en op volle belasting 55 graden C. Zowel de videokaart als de CPU worden door 1 fan gekoeld. Deze fan maakt weinig geluid, en is alleen bij stilte te horen.

Besturingssysteem
Standaard staat windows vista geinstalleerd, maar de laptop presteert een stuk beter na een herinstallatie met windows 7. De standaardinstallatie vanuit de fabriek met windows vista is traag en het opstarten duurt te lang voor mij. In windows 7 krijgt de laptop een rating van 4,3. Dit komt door de videokaart welke het minste presteert van alle onderdelen.

Scherm
Het scherm heeft een erg fijne resolutie van 1680 x 1050 wat voor een 15" scherm erg goed is. Ook heeft deze geen glossy scherm wat ik persoonlijk erg irritant vind, vooral met felle zon. Verder is de kijkhoek ook prima, alleen de uiterste hoeken geven minder goed beeld.

Videokaart
De videokaart is minder geweldig, het betreft een Nvidia Geforce 9300M GS, wat voor gaming niet erg geschikt is. Een pluspunt is dat deze videokaart ondersteuning voor CUDA heeft, wat vooral voor het afspelen van HD materiaal erg fijn is. Het is dan ook geen enkel probleem om op deze laptop HD 1080p af te spelen. De videokaart in deze laptop zit op het moederbord gesoldeerd, en kan dus niet geupgrade worden. De videouitgangen zijn HDMI en VGA (DSUB). Er zit geen analoge TV uitgang op, maar tegenwoordig werken de meeste tv's wel met HDMI.

CPU
De processor is een Core 2 Duo p7350 2 GHz met 1066 MHz FSB, geen krachtpatser maar voldoende om mee te internetten of gewoon normaal gebruik van de bekende programma's van Microsoft. De mogelijkheid om de processor te upgraden zit er in. Het vervangen is makkelijk, er zit een apart klepje waaronder zowel de koeling als de processor onder zitten.

RAM
De laptop is voorzien van 4GB RAM type PC5300 DDR2. Weinig over te vertellen, 4 GB is tegenwoordig standaard.

Harddisk
De harde schijf in deze laptop is een Seagate ST9250827AS. Niet bijzonder, 250GB en 5400 RPM. Een leuk onderdeel is de shock detector, die de schijf beschermd tegen crashes wanneer de laptop valt.

Audio
Het geluidssysteem van de Lenovo SL500 is voor mij voldoende. De boxjes geven zuiver geluid, maar gaan niet erg hard. In een zaal vol pratende mensen hoor je ze niet goed meer. Verder is het handig dat er aparte knoppen op de laptop zitten die het geluid harder of zachter maken, en een om het geluid te dempen. Het zijn geen hardware knoppen, dus het geluid valt alleen in het os harder en zachter te zetten.
De geluidskaart is een Conexant High Definition Audio (CX20561 -15Z). Niets bijzonders maar gewoon goed. Verder is de Nvidia HDMI audio output verantwoordelijk voor het digitale geluid.

Vinderafdruksensor
Een handig onderdeel, welke ook prima werkt. De fabrikant van de vingerafdruksensor is UPEK type TouchStrip. De herkenning is goed, zelfs als je de vinger snel over de sensor haalt. Het gebeurd dan ook zelden dat die weigert.

Bluetooth
Goed bereik en snel (voor bluetooth). Koppelen van bluetooth apparatuur gaat zonder problemen. Het betreft een Broadcom Bluetooth module versie 2.1.

Optical
In de laptop zit een Matshita DVD-RAM UJ870A. Een optical die prima werkt, zelfs met bekraste cd's. Branden gaat op een maximale snelheid van 24x, vrij normaal voor een laptop.

Cardreader
Er zit een Ricoh cardreader ingebouwd welke 4 type flashkaarten kan lezen, namelijk:
- Memorystick
- SD (ook SDHC)
- MMC
- xD

Firewire
Aan boord zit ook een firewire aansluiting (minifirewire) ook van het merk Ricoh. Deze haalt de standaard snelheid van 400 mbit ook.

Webcam
Boven in het scherm zit een webcam, ook van Ricoh. Dit is een 1.3MP welke goed zat is voor videoconferencing. Tevens zit een microfoon ingebouwd zodat er geen externe microfoon gebruikt hoeft te worden.

Muis
2 manieren om de muis te bedienen met deze laptop: Met het touchpad of met de trackpoint. De touchpad reageert goed en ondersteund dual pointing. Ook de Trackpoint werkt goed, alleen deze gebruik ik minder omdat ik werken met een touchpad fijner vind. Beide input devices zijn van Ultranav.

3G GPS
Qua communicatie zit het bij deze laptop wel goed, er zit een 3g modem in dus een losse dongel is niet nodig. Standaard is de laptop uitgerust met een SIM kaart van KPN, maar het is natuurlijk ook mogelijk een andere SIM kaart te installeren. De verbinding werkt goed en het bereik is ook prima. Ook zit op deze module van Ericsson (type F3507g) een GPS ontvanger, die zelfs navigatie mogelijk maakt. Niet dat ik met deze laptop in de auto ga zitten en microsoft autoroute gebruiken om te navigeren maar het kan wel.

USB
4 USB 2.0 poorten zitten op deze laptop, 2 rechts en 2 links. Het is fijn dat er aan beide kanten usbpoorten zitten, zo heb ik nooit last van een warboel van draden.

Modem
Niet in gebruik maar zit er wel op, het ouderwetse 56k6 modem. Conexant CX20561 soft modem. Ik heb deze nog nooit gebruikt, dus of die goed werkt weet ik niet.

WIFI
De Intel Wifi link 5100 AGN zorgt voor het draadloos netwerk. De prestaties zijn erg goed, ik haal met deze ontvanger snelheden van 7,2 MByte/s. Ontvangst is ook erg goed, de router staat op de begane grond en de laptop wordt gebruikt op zolder, met nog 4 streepjes (Windows) bereik. Helaas zakt de snelheid terug naar 4 MB/s op deze afstand.

LAN
De Realtek PCIe Gigabit lankaart zorgt voor vaste verbindingen. De performance heb ik nooit getest maar snelheden van 30 MB/s heb ik al gehaald.

Minder fijne dingen

Het nadeel van deze laptop is de accuduur. Die vind ik wat aan de lage kant, maar niet slecht. 2 uur kan ik ermee halen, mits ik geen zware programma's openzet en het scherm dim.

Ook is de glossy bovenkant mooi maar niet praktisch, er komen snel vingerafdrukken op. Dit is misschien handig voor de politie, maar niet voor mijzelf.

De zijkanten lopen schuin af, wat handig is bij het oppakken maar minder handig als je een stekker erin wil frotten. De meeste aansluitingen zitten onder de schuine rand en zijn minder makkelijk te vinden. Wel staat boven de schuine rand wel netjes een icoontje met wat eronder zit, dus het is even wennen maar echt lastig is het niet.

Al met al een erg fijne laptop, welke voor een goede prijs erg veel te bieden heeft en ook degelijk is. Als rapportcijfer zou ik de laptop een 8 geven. Dit omdat de prijs kwaliteit verhouding goed is. Na bijna 3 jaar in gebruik geen mankementen of slijtageplekken, ondanks dat deze dagelijks wordt gebruikt.

Voor allen die deze review gelezen hebben, bedankt!

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad SL500 (2746AFG)?