Specificaties 11,6" (1366x768), 128GB - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 11" (Najaar 2010 / Duits) Review

Toppe 20 maart 2011, 932 views

Apple MacBook Air 11" (Najaar 2010 / Duits)

Pluspunten

• Mobiliteit
  • Accu duur
  • Gewicht

Minpunten

• SD aansluiting enkel op 13" versie.

Korte Inleiding
Nadat ik een leuk extra ontving van mijn werkgever vond ik het tijd om eens te gaan kijken naar een nieuwe laptop! Daarbij had ik de werking van mijn iPad in mijn achterhoofd, wat werkt iOS toch goed!

Toen ging ik lezen over Mac OS X, het schijnt een ontzettend mooi besturingens systeem te zijn, maar ik ga toch niet minimaal ¤1000,- uitgeven aan een laptop? Ik leek wel gek!

Na wat speurwerk kwam ik op internet een leuke 2de handse Macbook tegen voor een (in mijn ogen) zachte prijs. Maar ik heb er totaal geen verstand van, dus voor het zelfde geld was dit ontzettend duur, of te leuk om waar te zijn.

Op de naar de winkel
Héél brutaal ging ik naar de iCentre in Almere, misschien konden ze mij daar wel vertellen waar ik juist op moest letten. Maar goed, zullen ze mij wel helpen met een laptop die ik daar toch niet zou aanschaffen? Gek genoeg was dat dus een dikke ja! Nadat ik mijn verhaal had gedaan werd ik zeer netjes en goed geholpen. Ik moest bijvoorbeeld heel goed op de charge-cycle letten. Deze moest zeker niet te hoog zijn.

Wat verwacht ik van een Macbook?
Ook werd er gevraagd wat ik van een Macbook zo verwachten, wat waren mijn wensen etc. Mijn eisen waren vrij simpel: een licht en compacte laptop met een hoge accu duur en weinig extra's die je toch niet gebruikt.

Hier werd vrij simpel op in gespeeld door mij de aller nieuwste Macbook Air voor mijn neus te zetten. Wat een top machine zeg! Het sluit inderdaad 100% aan op mijn wensen. Lichtgewicht, hoge accu duur en niet te veel opties die je toch niet zal gebruiken.

Wat een top machine!
In de winkel heb ik ruim 1,5 uur staan spelen met deze machine, hoe langer ik er mee bezig was, hoe verliefder ik werd. Omdat ik Mac OS X helemaal niet kende als OS was het heel erg wennen maar ik had het in een niet al te lange tijd toch redelijk onder de knie.

De Macbook was net opgeladen en na bijna 2 uur spelen had ik wel verwacht dat de accu helemaal uitgeput was. Niets was minder waar en met nog ruim 50% te gaan was ik er eigelijk uit, dit word mijn nieuwe laptop!

Met de vraag of ze hem nog op voorraad hadden kreeg ik te horen, gefeliciteerd je bent de eerste die hem koopt! Nou wat een geluk, m'n eerste Macbook en dus ook gelijk de eerste koper! Gelijk ¤1299,- daar achter gelaten en als dank daarvoor kreeg ik een mooie doos mee naar huis!

Thuis aangekomen
Eenmaal thuis aangekomen kon ik het niet laten, gelijk de verpakking geopend en het is gewoon feest om een Apple product uit te pakken. Alleen de taart misten nog!

Snelle installatie
Nadat ik de laptop had aangezet kreeg ik een paar simpele vragen voorgelegd, zoals mijn volledige naam en gebruikersnaam. Ook de wifi verbinding werd niet overgeslagen.

Toen ik 35 minuten na aanschaf al in Mac OS X zat wist ik het, dit is dus de reden waarom mensen overstappen. Als je een windows PC aanschaft kan het tot 1,5 uur duren met het installeren. Bij Mac OS X was dit dus maar 15 minuten.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 11" (Najaar 2010 / Duits)?

Leuke review!
Maar probeer toch enkele tests bij te voegen alsook een paar foto's, die doen het altijd goed hier op tweakers!
Waarom een test? Wat wil je getest hebben? Alleen accu-tests zijn zinvol, voor de rest is niemand geïnteresseerd in snelheidstests, want daarvoor koop je geen MBA.

Alle programma's die je dagelijks gebruikt, incl Word en Excel, draaien er soepel op. De rest boeit niet.
Leuk verhaal!
Als ik je goed begrijp heb je dus toch voor de volle pond een nieuwe macbook gekocht en de 2e handse laten liggen?

Ik moet wel zeggen dat het weinig lijkt op een review, maar meer een eerste ervaring met je mac. Misschien kan je de review uitbereiden wanneer je wat langer hebt gespeeld met je macbook?
Dat de installatie sneller is is overigens ook niet helemaal waar... Wat jij zegt geldt alleen voor een nieuwe installatie vanaf de retail DVD. Dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk...

Als je een kant en klare PC of laptop koopt dan staat bijna alles al voorgeïnstalleerd. Net als bij Apple, is het bij een windows computer ook even een kwestie van wat gegevens invullen en even een kwartier wachten.

Ga maar eens Snow Leopard opnieuw installeren vanaf de retail DVD, dan ben je ook snel een uur aan het wachten.
Geen review, maar wel een (nuttige) gebruikerservaring. Leuk!
Ook ik vind dit niet echt een review (ik leer erg weinig over het product in kwestie) maar ik vind het wel interessant om te lezen: je beschrijft je gevoel tijdens het proces. :)
inderdaad een niet erg eerlijke vergelijking aangezien je een SSD in je MBA hebt zitten ;) Op die manier is de instal van Windows ook super snel. Probeer anders maar eens windows op je MBA te zetten m.b.v Bootcamp dan zal je ook verbaast staan te kijken.

[Reactie gewijzigd door Unidentified op 20 maart 2011 12:11]

Waarom zou je Windows willen installeren? Er zit toch al OS X op? Of ben je zo gehecht aan je Norton anti-virus?
Voor als je een programma nodig hebt dat niet voor OS X beschikbaar is... lijkt me nogal logisch eigenlijk?

Het programma aanbod voor OS X is een heel stuk beperkter dan voor Windows, dat hoeft niet altijd problematisch te zijn maar soms is het wel lastig. Vooral ook aangezien veel OS X programma's betaald zijn terwijl de Windows equivalenten vaak gratis zijn.

Note: ik ben zelf Linux gebruiker en heb dus nog minder software beschikbaar ;)
leuk verhaal, maar inderdaad geen review...
En na 2 uur spelen nog maar 50% over? Dat is niet goed zou ik denken.