Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-2300 Review

hondapower 30 augustus 2007, 4.845 views

Logitech Z-2300

Pluspunten

• Afwerking
  • Indrukwekkende bas
  • Prettige remote met aparte aan/uit knop.
  • Absoluut geen last van PLOP geluiden zoals bij de X-530.

Minpunten

• Bas is net tè aanwezig in standaardinstelling.
  • Satellietspeakers blijven een beetje achter bij het geweld van de woofer.
  • Lichte brom in het geluid

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Na een half jaar geklooid te hebben met een 5.1 X-530 'PLOP' setje heb ik besloten gebruik te maken van de Logitech refund voor dit artikel.
Ik was deze set meer dan zat.

Tijd voor wat beters, en in ieder geval nu een 2.1 setje, de achterspeakers stonden toch maar nutteloos erbij.

In de winkel klonk de Z-2300 vrij indrukwekkend, dus besloot ik om deze aan te schaffen. De reviews op internet waren ook niet mis in ieder geval.

Ik gebruik de set samen met een Soundblaster Audigy 2 eX.

Afwerking/kwaliteit
SUB: Grote, zware kast met 20cm woofer, zeer netjes afgewerkt. Werkelijk niets op aan te merken.
Satellieten: Zien er ook netjes uit, zijn alleen geheel van kunststof.
Remote: Zeer fijn werkende remote, met een soepele, grote volumeknop, aparte basregelaar, een aan/uit knop en een hoofdtelefoonaansluiting. Deze hoofdtelefoonaansluiting werkt ook als het ding uitstaat, en zelfs dan is het volume nog te regelen middels de draaiknop.

De line-in loopt ook via deze remote. Enige nadeel zijn de niet- antislip voetjes aan de onderkant. Vastplakken dus met dubbelzijdige tape.

De satellieten hebben een redelijk lange kabel met cinch pluggen. Hier ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Ze zijn natuurlijk makkelijk in het gebruik en aansluiting, maar verlengen is lastig.

Geluidskwaliteit muziek
Ik moest toch even wennen aan het klankbeeld van deze set. Het laag is uitstekend, doch standaard net te aanwezig. De basregelaar staat bij mij dan ook meestal geheel op 'min' gedraaid, en in de Soundblasterinstellingen staat de bas ook nog iets lager, voor een betere balans.
Het is net of ik iets mis in het geluid bij mid/hoog. Wat spelen met softwarematige equalizer instellingen helpt wel veel. Ook heb ik het idee dat het geheel beter klinkt als je er iets verder vanaf gaat zitten (wel te ver om nog te kunnen typen).

Bij deze set hoor ik wel veel eerder dat een MP3 slecht ge-encode is dan bij de X-530 (dat natuurlijk ook meer een budget game ding is), dus er zit wel meer detail in.

Bij hoog volume gaat het allemaal ook nog wel, ik had er mischien toch nog ietsje meer van verwacht. In de specs staat 1x120W RMS voor de woofer en 2x40 WRMS voor de satellieten, en THX gecertificeerd.
Dan denk je, dat belooft wat! Maar goed het blijft een set van 'slechts' 125 euro. Je kunt dus best goede prestaties verwachten, maar geen TOP prestaties.

Geluidskwaliteit spellen
Ik speel helemaal geen spellen dus geen mening.

Geluidskwaliteit film
Ja, hier komt pas de ware kracht van het ding naar boven. De bas laat werkelijk alles in de kamer rammelen. Ik denk dat bij de buren de schilderijen maar eens vaster aan de muur moeten! Geluid is duidelijk en helder.
Geluid bij film is echt uitstekend

Logitech-'PLOP'-syndroom
Ik heb er nu geen last van, bij de X-530 wel heel veel.
Er zit alleen een lichte brom in het geluid.

[b]Totaaloordeel[b/]
Ik vind het een goede set voor bij de pc.
Ik had alleen liever gezien dat ze wat vermogen van de woofer hadden afgesnoept en dat hadden gestopt in nog wat betere satellieten. Dan was de set beter in balans geweest.

Update 28-07-2007:
Apparaat werkt nog steeds goed

Heb jij ook een Logitech Z-2300?

Ik heb deze set ook een tijdje gebruikt (ook als vervanging voor een andere Logitech-set die erg plopte). Mijn Z-2300 plopt iig niet meer, maar ik kreeg er een soort bromtoon voor terug :/ Dit schijnt iets te zijn in de trafo van het ding en daar doe je niks aan. Het was dermate hinderlijk dat ik de set alleen even aanzette als ik geluid wilde horen. Daarna direct weer uit.
Misschien dat je het bij andere PC's minder hoort, maar mijn PC is erg stil dus niks dat de bromtoon overstemt.
Heb het ding maar aan mn broertje gedoneerd. Zijn lawaaiierige laptop overstemt het geluid wel...

Ik heb een Logitech S200 die bromt én plopt. Ik heb ook een stille pc en het is inderdaad heel storend dan, de speakers doe ik dan ook uit als ik ze niet nodig heb :)
-Absoluut geen last van PLOP geluiden zoals bij de X-530.

Dit staat bij je minpunten. Ik neem aan dat het thuis hoort onder je positieve punten ;) Misschien dat je verder je kopjes nog dik kan maken - bevorderd de leesbaarheid van je survey.

Verder een goede en uitgebreide survey :)
Ik ben ook in het bezit van twee Logitech Z-2300 setjes.

Zojuist heb ik geluisterd naar beide sets of ik ook een "bromtoon" waar kon nemen.

Het enige geluid wat ik hoor als ik met mijn oor tegen de speakers aan ga zitten is een sissend geluid wat ook mijn Sony Home Cinema set vertoond als ik mijn receiver aanzet.

Dit geluid is echter niet hoorbaar op normale afstand. Zelfs als de pc uitstaat hoor ik dit geluid niet.

@Palomar het kan zijn dat jouw set niet juist functioneert of je hebt de oren van een hond.
Ruis in je speakers zegt iets over de kwaliteit van je versterker(s)