Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G510 Gaming Keyboard Review

bazs2000 17 maart 2011, laatste update op 17 maart 2011, 2.196 views

Logitech G510 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Toetsen staan dichter op elkaar in vergelijking met eerdere modellen.
  • Goede drivers
  • Polssteun (hoogte en stevigheid)
  • Gewicht
  • Macrotoetsen (18x3)
  • Kleurprofielen

Minpunten

• Slappe bouwkwaliteit
  • Weke 'extra toetsen'
  • USB-Geluidstoevoeging
  • Gemis aan USB-poorten

Ik heb de G510 gekocht als vervanger van mijn G15 (v1.0). De G15 heeft na een paar jaar trouwe dienst besloten een bepaald deel van het alfanumerieke deel niet meer de laten functioneren.

Het was even zoeken geblazen naar een gepaste vervanger want de G15 v1.0 was voor wat betreft de functionaliteit toch wel de betere in zijn klasse en stond lang op éénzame hoogte. Als je gaat kijken naar vervangers dan kom je uit op slechts 3 modellen.

G15 v2.0 (spreekt niet aan gezien de vormgeving en het gemis van een aantal macrotoetsen).
G19 (had ik wel willen hebben maar de prijs......)
G510 (Bijna een 1:1 opvolger van de G15 v1.0

Ik heb het pakket van de bezorger ontvangen (aanschaf via CD-ROM-Land) en meteen viel het gewicht van het pakket op. Dit was vrij 'zwaar' en na het openen van het pakket bleek dat dit echt het toetsenbord was (ik dacht dat de vulling bestond uit kartonslierten maar dit bleken plastic luchtzakken te zijn.

In vergelijking, de G510 weegt in vergelijking met de G15 v1.0 1/5 meer wat zeker ten goede komt aan de stabiliteit van het toetsenbord en zal ook voorkomen dat het toetsenbord ongewild gaat schuiven tijdens actie.

Op het moment dat je de doos opent dan tref je een aantal zaken aan:

- Toetsenbord (UK-indeling terwijl op de doos een US-internationaal indeling is afgebeeld)
- Polssteun
- Handleiding
- Garantiebepaling

Als eerste heb ik het toetsenbord ingeprikt waarna meteen opviel dat deze door de drivers van de G15 werd herkend waarna het LCD-display de eerste RSS-feeds toonde. Dat is goed nieuws voor wat betreft de werking. Toch heb ik de oude drivers verwijderd en de nieuwste versie geïnstalleerd. Het installeren gaat gemakkelijk, er valt niet veel meer te dien dan enkele klikken op "OK". Eventueel dient de computer opnieuw gestart te worden doordat de aansluiting van de hoofdtelefoon niet direct werkt.

Nu de software was geïnstalleerd was het tijd om door de configuraties te wandelen. Ik ben begonnen met het LCD-scherm en het viel op dat alle instellingen en mods waren behouden wat ook een pluspunt is van de drivers, je kunt een oude G15 gemakkelijk vervangen.

Dan is er nog de gebruikelijke profiler, de meeste mensen die een Gx-toetsenbord hebben gehad zullen dit wel herkennen. Het is mogelijk om diverse programma's (veelal spellen) toe te wijzen aan de G-knoppen waardoor veel functies uit een programma of spel meer onder handbereik komen te liggen. Ook is het mogelijk om macro's direct op te nemen d.m.v. de "MR" knop op het toetsenbord, dit kan echter ook vanuit de profiler.

Nieuw aan de profiler is de toevoeging waarbij je een kleur kan toewijzen aan de "M1, M2 en M3" toetsen. Zodra je na het toewijzen van de kleur op de betreffende toetsen drukt dan zul je zien dat de achtergrondverlichting van het toetsenbord (inclusief LCD-scherm) zal veranderen in de kleur die je zelf hebt ingesteld. Handig want je weet direct in welke "bank" je zit. Zelf zal ik het eerder gebruiken als variabele achtergrondverlichting.

Dan het toetsenbord, daar gaat het uiteindelijk om want hoe mooi de doos en de drivers ook zijn, uiteindelijk gaat het om het toetsenbord. :)

Het toetsenbord is zo gezegd aan de zware kant. Dit is een groot pluspunt. Wat ook handig is, is de beschermfolie die op de krasgevoelige onderdelen zoals display en logo's zit. Een verdere inspectie leert dat het volumerad klikloos werkt. Een beetje vergelijkbaar met de volumedial van de G15 v1.0. Boven dit volumerad zitten de mediatoetsen. Het toetsenbord is al met al een feest der herkenning omdat alle items die aanwezig zijn ook al op de andere toetsenborden uit de G-reeks te vinden zijn op twee dingen na.

1 - De aansluiting voor de hoofdtelefoon + mic, super handig en erg leuk maar je dient er als gebruiker wel rekening mee te houden dat dit in feite een USB-geluidskaart is. De ingebouwde geluidskaart wordt hiermee gepasseerd wat ik van Logitech wel een onbegrijpelijke keuze vind. Veel mensen die echt gamen (de doelgroep) heeft over het algemeen al een goede losse kaart in de PC zitten en zullen dit niet gebruiken. De kwaliteit is bedroevend en de latency is hoog. Als je een losse kaart hebt ingebouwd dan raad ik aan dat je die blijft gebruiken.

2 - Waar zijn de USB-poorten? Goed, ik wist dat ze er niet op zaten maar vind het eerlijk gezegd wel flauw dat Logitech ervoor kiest om wel een brakke USB-geluidskaart toe te voegen en de USB-poorten weg te laten. Ze hadden beter die geluidstoevoeging weg kunnen laten, wellicht dat het bord dan goedkoper zou zijn.

Tja, op het ontbreken van de USB-poorten en de onbegrijpelijke toevoeging van de USB-geluidskaart na ben ik wel te spreken over het toetsenbord. Hij typt lekkerder dan de G15 v1.0 wat komt doordat de toetsen meer bij elkaar staan en alle functies vallen beter onder handbereik maar dan heb ik het wel gehad over de voordelen.

Over de uiteindelijke kwaliteit ben ik toch iets minder te spreken.

- Slechte bouwkwaliteit van de schakelaar waarmee de 'windowsknop' kan worden uitgeschakeld. Deze ligt als het ware op het toetsenbord en voelt gammel aan. Het zal mij niets verbazen wanneer deze tijdens normaal gebruik ineens afbreekt.
- Week gevoel van de mediatoetsen. Zo heerlijk als het toetsenbord tikt tijdens het schrijven van deze review zo week voelen de mediatoetsen. Er zit niet echt een 'klik' in waardoor je deze voor het gevoel helemaal moet indrukken. Als je de knop helemaal hebt ingedrukt dan heb je niet het gevoel op de printplaat te zitten. Je kunt de toets nog verder induwen maar volgens mij gaat er dan iets kapot. Helemaal niet degelijk gebouwd.
- Week gevoel van de LCD-toetsen (zie voor verdere uitleg die van de mediatoetsen).
- Week gevoel van de Headset-toetsen (zie voor verdere uitleg die van de mediatoetsen).

Het meest erge wat ik qua degelijkheid heb ontdekt is het volgende.
Wanneer de je pootjes uitklapt, het toetsenbord neer legt en typt dan ontstaat er een soort van trilling in het toetsenbord. Dit komt doordat het toetsenbord 'buigbaar' is op een manier waarop je dit niet wilt zien. Dit komt naar voren zodra je op een LCD-knop drukt, je duwt het toetsenbord namelijk naar beneden.

Logitech heeft een serieus ontwerpfout gemaakt wat niet mag bij een toetsenbord die voor gamers is gemaakt. Gamers zijn niet zachtzinnig als het op spelen aankomt en een toetsenbord moet klappen kunnen verdragen. Wanneer je zelf iemand bent die ruw is tijdens het spelen dan moet je de pootjes inklappen.

Mijn eindoordeel is gemengd. De typbaarheid is fantastisch, de softwarematige ondersteuning ook maar de kwaliteit van het toetsenbord is ver te zoeken. In mijn ogen zou dit toetsenbord nooit meer mogen kosten dan 65 euro want wie 85 euro betaalt voor een toetsenbord mag ook wel een stukje degelijkheid verwachten.

Heb jij ook een Logitech G510 Gaming Keyboard?

Hmm uit deze review komt de G510 wat gammel over... dat vind ik wel jammer aan de G15 ook, het word zo gammel na een tijdje, kapotte/luidruchtige knopjes, krakend plastic en usb 1.1 poorten die niet genoeg stroom leveren voor een simpel apparaat.

Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een fatsoenlijk bord met bouwkwaliteit, dan maar geen LCD schermpje :P
Inmiddels heb ik het apparaat al een tijd in gebruik en hoewel de bouwkwaliteit te wensen overlaat is het gebruik ervan wel ideaal.

Ik mis tegenwoordig alleen de USB-poorten zoals deze op de G15 zitten. Wanneer ik in de toekomst een nieuw toetsenbord ga kopen dan moet er op zijn minst één USB-poort op zitten.
Die USB poorten heb je niks aan aangezien ze niet eens genoeg stroom geven als je er een USB op aansluit. Waarvoor wou je ze gebruiken?
Nou, voor een USB-stick heb je een mooie plaats om hem in te prikken en wat te denken van een ontvanger voor de draadloze muis?

Ik heb een hub gekocht om dit af te vangen maar het levert wel een extra apparaat op die ik op mijn bureau moet plaatsen. Het kost nagenoeg niets om een USB-poort toe te voegen en die 3 Euro zou ik graag als meerprijs hebben gehad.

Een USB-poort op een toetsenbord lijkt geen nut te hebben totdat je deze gebruikt voor een muis-ontvanger of een USB-stick en dan blijkt deze zeer functioneel te zijn. :)

De G510 gebruik ik nog altijd maar alleen als toetsenbord. De ingebouwde geluidskaart heb ik al heel lang niet meer gebruikt.Toch zou ik dit toetsenbord weer kopen als het moet aangezien deze wel heel prettig is voor de productie van muziek (de knoppen liggen inclusief de G-toetsen) precies goed. :)
Daar doel ik juist op. Je toetsenbord geeft vaak geen genoeg stroom om een USB stick te voorzien. voor draadloze muis oid kan het wel ja.