Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Brian 14 december 2006, 4.946 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Macro Toesten
  • LCD Scherm
  • Backlight
  • Veel Applets Beschikbaar
  • Stoere Gadget
  • USB poorten op het toetsenbord

Minpunten

• Software en Driver Support

Aangezien ik toe was aan een nieuw toetsenbord en ik een grote liefhebber van games ben, had ik besloten om opzoek te gaan naar een nieuw gaming toetsenbord. Ik ben toen maar wat gaan rond surfen tot ik dit toetsenbord tegen kwam: G15 Gaming Keyboard, en ik was gelijk verkocht. Het eerste wat mij opviel was zijn LCD scherm. Nu, een klein jaar later, en vele G15 ervaringen rijker, heb ik besloten om een review te schrijven.

Ergonomie
Ergonomisch blinkt dit toetsenbord niet uit. Het is min of meer een standaard design met een polssteun die je kunt loskoppelen. Ook zitten er pootjes op de onderkant waardoor je het achterste gedeelte omhoog kunt brengen, oftewel waarmee je de hellingshoek van het toetsenbord kunt aanpassen. Het toetsenbord zelf is al redelijk hoog, en dat is even wennen. Het was beter geweest als het toetsenbord wat lager had gelegen.

Functionaliteit
Naast de standaard QWERTY-layout heb je op dit toetsenbord behoorlijk wat extra knoppen. Links van het toetsenbord zitten de macro-toetsen. Er zijn in totaal 18 macro toetsen die je 3x kunt instellen door te wisselen tussen de 3 knoppen boven de macro toetsen. Je kunt macro’s opnemen/maken met behulp van de bijgeleverde software. Naast deze macro toetsen zitten er ook media-toetsen op het toetsenbord. Deze media toetsen bestaan uit een roterende volume knop, een play/pause knop, een forward/backward knop en een stop knop. Links van de media-toetsen zit de ‘gaming switch’. Deze schakelt het ‘windows’-knopje uit, zodat je niet per ongeluk tijdens het gamen in het startmenu terecht komt. Rechts van de mediatoetsen vind je twee knoppen, namelijk een knop om het geluid uit te doen en een knop om de backlight van het toetsenbord aan en uit te doen. De backlight verlicht alle toetsen op het toetsenbord en is een prettige aanvulling voor de nachtelijke gaming sessies. Boven de media-toetsen zitten de 5 toetsen om het LCD scherm aan te sturen. De eerste is om te wisselen tussen de verschillende applets die beschikbaar zijn voor het LCD schermpje, de andere 4 zijn om de applet zelf te besturen en in te stellen. Op het internet zijn verschillende fora voor en over de G15 te vinden. En last but not least zitten er twee USB poorten op de achterkant van het toetsenbord. Ik heb deze tot nu toe niet nodig gehad aangezien ik er twee op de voorkant van mijn PC heb zitten.

Precisie
Hier valt niet echt veel over te vertellen. Het toetsenbord heeft een draadje dus met de reactiesnelheid zit het dik in orde. Ook de macro toetsen reageren direct bij het indrukken, net zoals al de andere knoppen.

Vormgeving
De vormgeving is goed en is in orde. De kleuren (mat-)zwart en zilver zijn goed gekozen voor de G15. Vooral in combinatie met de blauwe backlights. Het toetsenbord krijgt hierdoor een aantrekkelijke ‘look’ en ‘feeling’. Het toetsenbord is wel wat aan de lange kant vanwege de macro toetsen en er zitten twee overbodige ‘gaten’ links en rechts boven. Maar dat mag de pret niet drukken.

Bouwkwaliteit
Met de bouwkwaliteit van het toetsenbord is niks mis. Het voelt lekker stevig en robuust aan. De materialen waarvan het keyboard is gemaakt zijn goed, alleen heb ik af en toe last van plak op de zilveren delen onderaan het toetsenbord, maar dat ligt dan meer aan de gebruiker dan het toetsenbord zelf. Maar het blijft jammer. Gelukkig heb ik nog niet ervaren of het toetsenbord tegen een stootje kan, want ik denk dat het LCD schermpje daar niet zo blij mee zal zijn.

Drivers en ondersteuning
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel de drivers en documentatie van logitech. Vaak is deze zeer matig. En dat was ook deze keer weer het geval. De standaard meegelverde drivers werkten niet lekker, het LCD-schermpje viel af en toe uit. Dus besloot ik de drivers maar van internet af te halen. Deze geüpdate drivers werkten een stuk beter. Het is erg jammer dat er geen/weinig documentatie is voor de SDK (Software Development Kit) om zelf LCD-applets te ontwerpen. Ook de handleiding van het toetsenbord zelf was niet bepaald uitgebreid te noemen. Gelukkig heb ik met de support afdeling nog geen contact hoeven opnemen, ik wil niet weten hoe die in elkaar steekt.

Toen ik het toetsenbord begin maart had gekocht, koste het mij zo’n 80 euro. En dat is best veel voor een toetsenbord. Maar de features die je er voor terug krijgt mogen er wel wezen. Nu kost het toetsenbord zo’n 65 tot 70 euro. De prijs/kwaliteit ratio is dik in orde, en met de huidige betrouwbaarheid van mijn toetsenbord zit het ook goed.

Als je een gamer bent, of als je graag in het donker typt, dan is dit toetsenbord zeker weten een aanrader. Vooral de macro toetsen blijken naar loop van tijd een nuttige aanvulling te zijn voor het toetsenbord zelf. Het beste van dit toetsenbord is het LCD-schermpje, er gaat niets boven de TeamSpeak 2 applet voor de G15. Verder is er een ruime keus aan applets te vinden op het internet, van ‘Counterstrike’ tot ‘Memo’ applets. Zelfs als je geen gamer bent is dit een erg leuke gadget om mee te spelen. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem heb gekocht.

G15 Fora

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

had mss handig geweest als je die links naar die forums er bij had gezet.mooie review trouwens.ik twijfel nog tussen de G11 en de G15
Aan het begin dacht ik ook dat het LCD scherm niet veel waarde heeft.
Logitech maakte reclame dat je er je kills en ammo etc op kon zien wat ik onzin vond/vind.

maar de simpele dingen zoals de klok erop is soms handig als je de tijd tijdens het gamen vergeet. ook zijn er tich van plug-ins die je server info laten zien of de Temps van je CPU/GPU.
Ach, voor dingen als ammo heb je natuurlijk een 'HUD', 't lijkt mij nogal onhandig als je naar beneden moet kijken naar het LCD schermpje om je ammo te zien. Dan is het eerder een 'HDP', heads down display..
LCD Studio geen handleiding?

Als je het programma LCD Studio bedoelt dan moet ik zeggen, dit is niet van Logitech dus daar geven ze ook geen ondersteuning op.

Als je de meegeleverde "studio" bedoelt, dit is een C++ SDK, je kan moeilijk van Logitech verwachten dat ze een C++ handleiding meeleveren, om je eventjes een hele programmeertaal aan te leren.
Oops, dat is idd een typo van mij. Ik bedoel natuurlijk de SDK. Het zou op z'n minst handig zijn geweest om een paar uitgebreide voorbeelden toe te voegen. Nu kan ik zelf wel redelijk goed in C++ programmeren, maar aangezien niet iedereen dat kan zou het mooi zijn geweest als er een betere vorm van documentatie bij zou zitten.
ik zal de links er wel even bij zetten. Het grappige is dat mijn broertje ook tussen die twee twijfelt, maar uiteindelijk heeft hij (vandaag :+) de G15 besteld. En ik moet zeggen dat zo'n LCD schermpje wel redelijk handig is.
Bedankt voor de review.

Vind zelf de gadget, LCD-scherm, erg leuk. ZOu wel eens een goede opvolger kunnen zijn van mijn huidige toetsenbord.
Mooie review, ik mis alleen de foto's. Ik heb de G15 ook gehad maar ik was er niet kapot van, veel problemen met drivers, display wat wel eens uitviel, verlichting wat haperde, en niet alle macro's waren goed in te stellen. En de support van Logitech was en is ook karig, al had ik wel een van de eerste versie van die board, dus ik weet niet hoe het nu gesteld is met de drivers/support ed..

Het board ziet er fantasties uit dat mag wel gezegd worden.
Maar ik hou het toch bij mijn Razer Tarantula.. :P
Ik heb de review aangepast en even aangemeld als 'user review'. De layout is nu hopelijk wat duidelijker.