Specificaties 11,6" (1366x768), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 11.6" 64GB (najaar 2010) Review

Papa Roach 7 maart 2011, laatste update op 7 maart 2011, 2.391 views

Apple MacBook Air 11.6" 64GB (najaar 2010)

Pluspunten

• Extreem draagbaar
  • Solide
  • Hoge resolutie
  • Voelt absoluut niet als een netbook (heb ook een acer aspire one, welke na een half jaar stof lag te happen), maar als een volwaardige laptop

Minpunten

• Kwaliteit van isight camera is niet om over naar huis te schrijven.
  • Je kan er wel een filmpje mee bewerken, maar je moet het niet heel de dag willen doen
  • Geen backlit toetsenbord (heb ik nooit gehad, dus kan niet zeggen dat ik het mis)

Ik heb de Macbook Air 11'' nu enkele maanden in gebruik.
Het is mijn eerste apple product (op een ipod na) en moet zeggen dat dit een van mijn beste aankopen ooit is. Zodra je hem uit de doos haalt merk je hoe licht en solide hij is, en voor je het weet groei je aan dat ding vast. Die robuustheid is voor mij zeer belangrijk, want ik wil een laptop niet als een kristallen glas behandelen, maar gewoon gebruiken (heb al redelijk wat laptops 'kapot gebruikt').

Door de ontzettend hoge resolutie kun je ondanks het kleine scherm toch prima een paar uurtjes op de bank surfen, of in de trein werken. Weinig last van vermoeide ogen. Wanneer ik op mijn pc werk (1600*1200 op 22'') moet ik zelfs wennen aan de relatief lage dpi.

Belangrijk voordeel van de macbook air 11'' is dat je hem met twee vingers aan kan geven aan iemand, om een foto of filmpje te bekijken. Wat dat betreft heeft de laptop een ontzettend hoge 'ipad waarde'.
Ik heb hem altijd bij de hand, en neem hem overal mee naar toe. Bij grotere laptops heb je het gevoel dat je je laptop pakt en gaat aanzetten. De MBA pak je er heel makkelijk even bij en leg je snachts aan de lader (a la ipad). Ik heb hem altijd aanstaan (eens in de week reboot), en met expose en spaces heb ik altijd veel programma's tegelijk openstaan, zonder het overzicht te verlizen.

De batterijduur komt redelijk overeen met hetgeen apple belooft. Een reisje naar Londen (trein vanuit Rotterdam naar Eindhoven, dan de bus, wachten op vliegveld, uur in de bus naar stadscentrum etc.) is goed te doen. En dan heb ik het over films kijken en via tethering surfen.

Veelgehoorde klacht is het gebrek aan aansluitmogelijkheden. Zelf vind ik dit niet echt een probleem, ik deel namelijk mijn dvd station van mijn pc via het netwerk (al heb ik het nog nooit gebruikt). De filosofie achter de MBA is juist om zo min mogelijk aan te sluiten. Zo stream ik mijn muziek, vanaf een NAS, naar een airport express. Als ik ga zitten werken sluit ik de MBA aan op een scherm via hdmi (verloopstukje) en toetsenbord+muis. Veel meer aansluiting heb ik niet nodig.

Uiteraard zullen sommige mensen meer nodig hebben, en die zijn waarschijnlijk met de MBA niet goed af.
Photoshop etc. werkt prima, mede dankzij de SSD, maar als je grafisch ontwerper bent zul je uiteraard voor iets anders moeten kiezen.

Samengevat is de MBA het meest ideale apparaat voor mensen die niet al te gekke dingen verwachten van een laptop, en eerlijkgezegd zet ik mijn (krachtige) pc bijna nooit meer aan. Ik weet dat op internet hele discussies bestaan waarin specificaties worden vergeleken en tegenover prijzen weggezet. De laatste jaren ben ik niet erg meer met computers bezig (gebruik ze wel, maar de techniek erachter kan me nog maar weinig schelen), en de totaalervaring van de MBA krijgt van mij een dikke 9.5. Ik zou hem voor geen enkele andere laptop willen ruilen, en dat is wat voor mij telt ;-)
Ik weet dat deze review veelal gebaseerd is op emotionele argumenten, en niet op specs, maar een computer moet het voor mij gewoon goed doen, als je begrijpt wat ik bedoel.

1000 euro is veel geld, maar een apparaat waar ik de komende jaren iedere dag zo veel gebruiksgemak en plezier aan beleef is het dat geld meer dan waard.

• HTC Wildfire
  • Iomega I-Connect
  • Windows XP

Heb jij ook een Apple MacBook Air 11.6" 64GB (najaar 2010)?

Weinig objectief. Probeer behalve je eigen mening ook wat meer info over het product zelf te geven zoals specificaties en dergelijke, ga er vanuit dat de lezer niks weet van het object wat je reviewt. Daarnaast zet je allemaal dingen in de positieve en negatieve eigenschappen, die ik niet terug zie in de review. M.i. is het deel van de positieve en negatieve eigenschappen vooral om een beknopte samenvatting van je review te geven, niet een losstaand onderdeel waar informatie in gezet wordt die je verder nergens tegen komt...
"De batterijduur komt redelijk overeen met hetgeen apple belooft."
Als de mba compleet opgeladen is en je koppelt hem los, hoeveel accuduur heb je dan ?
en wat bedoel je met "leg je 's nachts aan de lader a la iPad" wordt de 11" MBA dus met een ipad lader geleverd?
Aan de mensen die deze review een rating geven... graag even in de comments laten horen wat je graag wel of niet had willen zien.
Misschien tussenkopjes , houd het lekker leesbaar
Kijk, dat zijn reacties waar ik wat mee kan. Dank daarvoor.

Zal binnenkort de review verbeteren.
Ja er ontbreken nog een paar elementen voor een goede review te zijn. :P
Hoelang duurt het voordat je op internet zit bevoorbeeld? (Of in het algemeen, hoelang duurt het voor hij opgestart is).
Je zegt ook in het begin dat je er Windows op hebt staan? Is dat met Boot Camp ge´nstalleerd? Vertraagd het je MBA?
Hoe is het scherm als je buitenzit met de zon? Hoe hoog moet je de helderheid zetten? (Op mijn MBP moet ik altijd de helderheid volledig opendraaien)
"Hoe warm wordt de pc bij intensief gebruik?" lijkt mij ook wel interessant om te weten.

Ook is het best om de puntjes die je in de Pos. en Neg. eigenschappen zet, uit te leggen in de review zelf.

Ghehe