Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution, PC Review

DijnsK 8 maart 2011, laatste update op 8 maart 2011, 1.203 views

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution, PC

Pluspunten

• 6 verschillende single player campagnes, voor elk ras één
  • Extra speelbaar ras in Multiplayer
  • Goede verhaallijn
  • Nieuwe gameplay
  • Geen Games for Windows Live

Minpunten

• Niet meer de vertrouwde hero's (behalve Cyrus en nog een oude bekende die ik nog niet zal spoilen)
  • Niet meer die zelfde squad based gameplay
  • Muziek had wat spannender gemogen

Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 5
OK dit is mijn eerste review so bare with me. ;) En dont worry het wordt geen Wall of Text. Tips om deze reviews beter te maken zijn natuurljik van harte welkom.

*edit* Heb het een en ander aangepast, nog geen screenshots maar die komen nog

De reden dat ik Dawn of War II Retribution heb gekocht is omdat ik Dawn of War II en de uitbruiding Chaos Rising erg leuk vond om te spelen.

Er zijn in DoWII:R zes verschillende single player campaignes beschikbaar, één voor elk ras. Ik heb eerst de Spacemarine campagne gespeeld en nu ook de Tyranid campagne. Hieruit bleek al dat de verhaallijn redelijk het zelfde blijft. Sommige mission objectives zijn veranderd om het meer aansluitend bij het verhaal te maken. De eerste 3 missies zijn tergend lang en erg hetzelfde. Daarna komt het verhaal meer los.

De verhaallijnen zijn een beetje als volgt (SPOILER dus lees de doorgestreepte text niet als je de verhaallijnen niet wilt weten)
  • Blood Raven: vrij eenvoudig, de eer herstellen van hun chapter door Kyras te ontmaskeren als heretic en hem te stoppen voordat hij ascend tot demon prince.
  • Chaos: Ephilas, slaaf van Abbadon the Despoiler probeert Kyras te stoppen zijn chapter te offeren om zelf de Blood Raven te kunnen offeren aan de Chaos Gods.
  • Imperial Guard: Inquisitor Andraste van de Ordo Hereticus heeft van Captain Gabriel Angelos van de Blood Raven gehoord dat hun Chaptermaster Kyras een pact heeft gesloten met Khorn om zijn Chapter te offeren in ruil voor het worden van een demon prince. Andraste zoekt naar bewijzen en een oplossing om de Exterminatus te kunnen voorkomen.
  • Tyranids: de Hive Mind ziet Kyras al snel aan als echte bedreiging en probeert hem te stoppen om Exterminatus te voorkomen.
  • Space Orks: Captain Bloodflagg word door Inquisitor Andraste van de Ordo Hereticus ingehuurd als huurling om Kyras te vermoorden, in ruil voor een veldslag met 3 Imperial regimenten.
  • Eldar: de Eldar weten dat Inquisitor Andraste de Orks wil inhuren om Kyras te doden. Ze doden Bloodflagg om zelf een deal te kunnen maken met de Inquisitor om Kyras te doden en hun Craftworld te redden.
Ik was trouwens heel erg benieuwd naar de Tyranid campagne, om te zien hoe ze het hero en loadout customization er hier uit zou zien. Ik ben een beetje teleurgesteld. De units die je kunt selecteren voor de spawn heten nog steed Honor Guard, een term gebruikt bij Imperials, dus ze hadden de interface hierop mogen aanpassen. Je hebt ook maar een held, de Hyve Tyrant. Deze reusachtige Tyranid kan units summonen om zichzelf te verdedigen of om aan te vallen. Verder is deze hero uit te rusten met verscheidene wapens, speciale pantsers, skills en command items. Het probleem in de Tyranid campagne is de population cap, dit zorgt ervoor dat je niet meer dan een x aantal units can spawnen. Het spawnen van units van een beacon of van de Tyrant kost net zo veel population, en als deze dus aan het limiet zit worden deze skills dus nutteloos.

Geheel in de DoW stijl is er bij deze standalone uitbreiding (je hebt voorgaande games dus niet nodig) een nieuw ras toegevoegd; Imperial Guard. Of je hier wel of niet blij mee moet zijn is geheel aan jezelf, ik heb er persoonlijk niets mee. Wat natuurlijk wel altijd grappig is, is de communistische insteek achter de IG. de Commissar is een officier die zijn troepen beter laat vechten door er een neer te schieten. Niet dat de IG hulp nodig heeft met doodgaan. Deze Execute skill kun je later ook nog upgraden om hem op de vijand te gebruiken. Maar was het niet al de bedoeling om op de vijand te schieten?

Voor mensen die de zelfde gameplay als de voorgaande DoWII games verwachten; reken maar op een beste verandering. Hero's heb je nog wel maar in mijn mening hebben ze veel minder character dan in de voorgaande twee games. Je hero leid ook geen squad meer maar is (met uitzondering van de commander) te vervangen met een squad. Tijdens de singleplayer kun je op strategische punten squads recruiten. Hiervoor heb je Population Points, Energy en Requesition nodig. Deze squads kun je, mits je ze al dusdanig geupgrade hebt, bepaalde wapen upgrades geven om ze uit te rusten voor de missie. Het is dus minder micromanagement van je squads, maar het cusomizen van je hero's en het recruiten van meer squads. Het effect is dat veldslagen een veel groter magnitude krijgen, omdat je nu met je hero's, gerecruite squads en vehicles kunt vechten.

Grafisch ziet alles er in orde uit. Ik speel het op een 1920*1080 resolutie en ik vind dat alles dan redelijk klein oogt. Geluid is ook in orde tijdens de game. De vertrouwde strijdkreten worden uit volle borst geluid en wapen geluiden klinken van alle kanten redelijk OK.

Voice acting voor messages en gesprekken van de hero's zijn een beetje oppervlakkig. In de voorgaande DoWII games zorgde deze er juist voor dat je wat emotionele bonding kreeg met de hero's.

Er zitten in de single player nog wel wat bugs, sommige vijandige units die normaal getriggerd zouden moeten worden als je binnen een bepaalde range komt staan achteloos toe te kijken terwijl je ze op brute wijze afslacht.

Voor mensen die The Last Stand mode spelen, niet gevreesd, je kunt je oude stats zo overzetten bij de eerste keer starten van deze gamemodes. Ook is de nieuwe TLS map aan het arsenaal van DoWII:R toegevoegd, een leuke voor de afwisseling zeg maar. Ook is er een IG unit toegevoegd aan de te spelen characters. De Lord General is een unit die vooral voor support werkt. Hij kan een air strike aanvragen, turrets spawnen, unitdrops aanvragen (tanks :)) en verder is hij een unit die zowel melee als ranged kan aanvallen.

Prijs kwaliteit is redelijk in orde, ¤34,95 voor het spel en alle armor kits (aan te schaffen via Steam).

Brengt mij gelijk aan het grootste pluspunt van DoWII:R; no more Games for Windows Live!
Persoonlijk heb ik heel veel problemen gehad met GfWL en de ondersteuning daarvoor is ronduit slecht. Gelukkig heeft Steam nu alle touwtjes in handen en daar heb ik heel wat meer vertrouwen in.

Uiteindelijk ben ik toch best tevreden met het spel. Meer single player campagnes zorgen voor een uitgebreide spelervaring die je alle kanten van het verhaal laten zien.

Heb jij ook een Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution, PC?

93 views, 3 stemmen maar nog geen reacties?
ik ga de review nog uitbreiden met meerdere campagne beschrijvingen, misschien een multiplayer review

[Reactie gewijzigd door DijnsK op 2 maart 2011 15:03]

wat screenshots doen het natuurlijk altijd goed, zo krijgen we een nog beter inzicht van hoe het spel in elkaar zit. Verder is de review nog een beetje karig, allles kan nog wel wat uigebreider. Van mij krijg je nu 2 sterren
ik zal zorgen dat er wat screenshots bij komen, en ik zal zodra ik de andere campagnes ook gespeeld heb een wat algemener verslag doen.
bedankt voor je comment :)
kleine uitbreiding gedaan nu. er komen nog screenshots
Super! hier zat ik nou op te wachten

GEEN GAMES FOR WINDOWS LIVE :D:D:D
Wat een bout systeem is dat zeg!

Leuke review! ik kan niet wachten om DOW weer te spelen :D
haha dank je wel.
ben zelf ook erg blij dat ze dat afgeschaft hebben hoor. werkt echt te slecht voor woorden
Leuke review, heb deze expres nog niet gekocht omdat ik nu vooral bezig ben met Rift, maar hij zal zeker aan mijn collectie toegevoegd gaan worden (Warhammer nut).

'k Moet zeggen dat ze zich, qua de Commissar, gewoon aan de lore gehouden hebben hoor (hier zit Games Workshop nogal erg op). Je eigen troepen eerst afschieten om te zorgen dat ze niet deserteren/weg rennen en op een hoger lvl is dat veranderd in een "heroïsche" kill van een vijand om ze moed in te schieten ;)

Heb je nu 3 sterren gegeven, wat screenshots e.d. zou het een betere review maken namelijk :) (zoals al aangegeven is).

[Reactie gewijzigd door Renquin op 3 maart 2011 15:35]

ja screenshots moet ik nog aan werken. moet er aan wennen dat er in steam nu ook een screenshot functie ingebouwd is, dit zal dit allemaal wat makkelijker maken hoop ik.

ik weet dat het van de commissar inderdaad codex approved is, maar ik vind het wel typisch... krijg er een beetje hamer en sikkel gevoel bij :P

bedankt voor de reactie :)
En waar denk je dat de Imperial Guard op gebaseerd is? ;)
ligt ook maar net aan welk regiment van de tabletop je kijkt :D
maar de standaard is inderdaad daarop gebaseerd.

Voor de rest nette review, wat screenies zou wel leuk zijn.

En ik zou ook wel wat meer willen lezen over de verschillende multiplay opties die erin zitten. Maar al met al een leuk stuk om te lezen