Specificaties 26" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart Review

Hulkiedulkie 19 februari 2011, laatste update op 2 april 2015, 1.122 views

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart

Zie review

Pluspunten

• goedkoop
  • goede zwartweergave

Minpunten

• DVI-aansluiting is verkeerd geplaatst
  • Fabrikant liegt over responstijd
  • Loopt qua uiterlijk achter op de huidige generatie schermen
  • Vershil tussen donker en zwart slecht zichtbaar

Deze monitor heb ik aangeschaft omdat ik niet tevreden was over de 16:9 verhouding die mijn vorige monitor had. Ik heb er ook aan gedacht en professionele monitor te kopen maar ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een monitor met TN paneel omdat de reactietijd beter is (althans dat was de bedoeling...) en omdat deze goedkoper is.

De dingen die je duidelijk uit de specificaties kunt halen noem ik verder niet in deze review, dat is mijn insziens zinloos.

Featureset

Naast de aan/uit knop zijn er 4 knoppen voor het aanpassen van contrast en helderheid en het navigeren door het OSD menu. Dit werkt zoals je zou verwachten.

Wat ik mis is de mogelijkheid om 16:9 input in originele verhoudingen (1:1) weer te geven. Dit wordt nu dus verticaal uitgerekt. Een console, settopbox, of BluRay-speler aansluiten geeft dus vervormd beeld. Maargoed dit is dan ook een monitor en geen TV, dus dit was geen eis toen ik hem kocht. Raar genoeg zit er dan wel weer een optie in om 4:3 input goed weer te geven.

Het wisselen van inputs is overigens erg traag, dit duurt zo'n 5 seconden. Dit kan lastig zijn bij het opstarten van een snelle PC omdat het opstartscherm van de bios of bootloader niet zichtbaar is.

Weergave

Het scherm geeft redelijke koude kleuren, vandaar dat ik hem op 'warm' heb gezet. Zwart is hoe het hoort, dus echt zwart. Ik had met mijn vorige Iiyama monitor (E2407HDSD) het probleem dat je niet het verschil kon zien tussen zwart en bijna zwart. Dit is met dit type iets beter maar zou nog wat beter kunnen.

De kleurechtheid kan ikzelf niet goed testen maar subjectief is de weergave in orde. Verder kan ik melden dat er geen dode pixels waren en zich op het oog beperkte ghosting voordoet.

De reactietijd heb ik met een 25 fps camera getest. Het scherm loopt ongeveer een halve frame (~20 ms) achter op mijn Iiyama E2407HDSD (2ms volgens specs) en het loopt ongeveer gelijk met mijn Mirai DML-522W100 (5ms volgens specs). De reactietijd van 2ms die voor dit scherm is gegeven wordt dus bij lange na niet gehaald. Het scherm is dus niet geschikt voor shooters, hoewel ik het zelf wel hiervoor gebruik.

Uiterlijk enzo

De monitor ziet er goed uit maar op een aantal punten merk je dat hij eigenlijk van de vorige generatie is. Het scherm is dikker dan de meeste modellen (23,8cm volgens de specs), en de rand is iets breder. Ook vind ik het jammer dat de onderrand breder is dan de andere randen. De randen zijn overigens glossy, het display zelf is mat. Ik had liever ook matte randen gezien, maar dit is slechts zelden hinderlijk.

De symbooltjes bij de knoppen zijn onzichtbaar zonder er een lamp op te zetten. Moderne features als touch en dynamisch verlichtte knoppen ontbreken.

De DVI-aansluiting zit op een zeer ongemakkelijke plaats, vlak boven de voet. Een dikkere professionele DVI-kabel past er daardoor niet in of maakt geen goed contact, wat in mijn geval leidde tot artifacts in het beeld en na wat gehannes ook nog eens een beschadigde connector. Het is onbegrijpelijk waarom dit zo gemaakt is aangezien er ruim voldoende plaats is aan de beide kanten van de voet. Als je een eigen monitorarm of wandmontage gebruikt heb je hier overigens geen last van.

Behalve wat genoemd is in de bovenstaande alinea heeft het scherm wat ik ervan verwachtte. De punten hieronder zijn subjectief voor mij de belangrijkste punten.

Update na 3,5 jaar

De knoppen beginnen wat te slijten, ik moet steeds harder drukken voordat ze reageren. Verder ben ik nog tevreden.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart?

Ik heb het scherm ook. Al behoorlijk lang. Hij kostte destijds 315 euro.

- Ik baal ervan dat hij voor zover ik weet niet in hoogte verstelbaar is. Hier had ik even naar gekeken (kort) en ik zag niets eenvoudigs waarmee dit kan.
- Grote warmte kieren aan de achterkant / erbovenop. Ik baal ervan dat hij zoveel stof hapt.

Verder prima ding. Enorme aanwinst.