Canon EF 50mm f/1.8 II Review

Frankster 29 maart 2008, 1.357 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding
  • Zeer scherp

Minpunten

• Build kwaliteit

AF-snelheid Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Een zeer goede lens die in geen enkel assortiment mag ontbreken. De build kwaliteit is helaas wel wat minder. Voordeel is ook dat deze lens zeer compact is (leidt tot aparte reacties van mensen als ze een Dslr met een dergelijk lensje zien). Ik heb gemerkt dat zelfs op F/1.8 de scherpte uitstekend is en bij het afstoppen alleen nog maar toeneemt. Het nadeel is wel dat de 50mm op mijn 350D uitkomt waardoor het toch weer een lichte telezoomlens wordt in plaats van een standaardlens. Dit ligt uiteraard geheel aan de camera. De prijs heeft bij mij de doorslag geleverd, maar de optische kwaliteit heeft er toe geleid dat deze lens vaak op mijn camera zit.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

De melding van mijn voorganger dat deze lens in geen enkel assortiment mag ontbreken deel ik niet. Voor zijn prijs is het inderdaad een hele goede lens. Hij haalt het echter op geen enkel punt bij zijn grotere broer, de 1.4. De prijs van de 1.8 is ongeveer §100 en die van de 1.4 §300. Dit lijkt heel erg veel. Als je je echter bedenkt dat je met een goeie lens je hele leven doet en het verschil in bouw en kwaliteit ziet, dan is de keuze wat mij betreft heel snel gemaakt.
Ik wil even reageren hierop.

Eigenlijk wat je zegt is dat je altijd maar voor de dure objectieven moet gaan. Duurder is inderdaad (bij Canon objectieven) beter, maar je moet het wel willen en kunnen betalen.
Het objectief is bij foto konijnenberg 85 euro en de 1.4 is daat 318 euro.
Dat maakt het 1.4 objectief 3.7x zo duur. In mijn optiek is dat niet zondermeer een gerechtvaardigd verschil.
Tuurlijk is de 1.4 beter, maar niet zoveel beter dat je altijd persť moet gaan voor de 1.4 i.p.v de 1.8.

En voor 85 euro kan je nauwelijk een miskoop doen.

Ik deel de reviewer zijn mening dat het (zeker voor het geld) een prima objectief is. Als echte pro zou ik hem niet kopen (want dan ga je alleen maar voor L(of vergelijkbaar)) maar als amateur moet je het zeker doen. (tenzij je persť de 1.4 wilt natuurlijk). Het objectief geeft scherpe plaatjes en is lichtsterk.