Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv3-4150ed (XD830EA) Review

BillSpaarbank 8 februari 2011, laatste update op 8 februari 2011, 2.511 views

HP Pavilion dv3-4150ed (XD830EA)

Pluspunten

• Goede bouwkwalitiet
  • Goede prestaties
  • Zeer compact
  • Ongevoelig voor vingerafdrukken
  • Bluetooth

Minpunten

• Weinig USB-poorten

Mijn Toshiba T130 thin & light notebook was aan vervanging toe. Het touchpad vertoonde toch wel aardig wat hardwarematige uitval en dus tijd voor iets anders. Ik heb thuis nog een HP G62 notebook die we voor wat foto's en video's gebruiken en met deze HP notebook ben ik zeer tevreden qua bouwkwaliteit en softwareondersteuning. Vandaar mijn keuze om weer voor een HP notebook te gaan.

Ik gebruik mijn notebook voornamelijk voor mijn werk, bestaande uit Office en programmeer werkzaamheden. Daarnaast ben ik groot liefhebber van TV-series en films. Het is daarom voor mij belangrijk dat de notebook een HDMI-uitgang heeft omdat ik hem vaak als quasi mediacenter gebruik. Verder was een wens dat ik zonder problemen full HD kan afspelen en incidenteel een spelletje kan spelen. Verder vind ik een goede bouwkwaliteit belangrijk. Inmiddels zijn mijn eisen voor prestaties ook iets verder toegenomen.

Featureset
De notebook is verpakt in een degelijke doos en het geheel oogt zeer zorgvuldig verpakt. Het hele pakket geeft je het gevoel dat je iets duurs en betrouwbaars hebt aangeschaft. De specs van de notebook in combinatie met de prijs hebben gezorgd voor een versnelde aankoop van mijn kant. De notebook is voorzien van een Core i3 370M processor, 4 GB DDR3 geheugen, een 500GB 7.200 rpm harde schijf en een ati mobility Radeon 5470 videokaart. Met zijn 13,3 inch scherm verwacht je in het thin & light segment te zitten, maar met zijn 2,1 kg is hij nog redelijk zwaar. De notebook is ook wat dikker dan een thin & light. Feit is wel dat de notebook zeer gemakkelijk mee te nemen is en dat ik dit niet als hinderlijk ervaar.

Bij de aanschaf van de notebook werd tevens een gratis draadloze printer meegeleverd t.w.v. ¤ 99,-. De HP Photosmart draadloze e-all-in-one printer (CN245B). Ik moet bekennen dat de printer me niet over de streep getrokken heeft en hij staat nog in de doos om uitgepakt te worden. Maar handig en aardig is het zeker.

Een minpunt wat ik zo kan bedenken is dat de notebook maar 2 USB-poorten heeft. Ik meen me te herinneren dat ik op een specspagina had gelezen dat er 3 poorten aanwezig waren. Dit kan heel goed een misser van mijn kant zijn.

Wat ik persoonlijk als dikke plus ervaar is dat HP de drivers standaard op de C-schijf meelevert. Dit zorgt ervoor dat je de eerste keer opstart, de drivers naar je externe schijf verplaatst en direct een schone installatie van Windows kan uitvoeren. Zo raak je vrij gemakkelijk alle bloatware kwijt die standaard meegeleverd wordt. Voor velen een standaard actie vermoed ik, maar ik heb wel eens anders meegemaakt.

Prestaties
De notebook presteert zeer goed. Ik ben de prestaties van de Toshiba gewend. Deze heeft een Intel u2700 processor en deze stelt zeer weinig voor. Ook de Intel P6000 processor die in de HP G62 zit heeft het nakijken bij de Core i3 van de DV3. Je kunt ook goed merken dat er een 7.200 toerenschijf in zit. Op termijn wil ik deze misschien nog wel vervangen door een SSD schijf voor nog betere prestaties. Ik ga geen benchmarks draaien, maar de laptop voelt gewoon enorm snel aan onder Windows 7 Ultimate. Ik heb inmiddels Call of Duty Modern Warfare geïnstalleerd en dit draait probleemloos op de hoogste resolutie. Nieuwere spellen heb ik niet getest.

De windows prestatie-index levert een 5 op voor de prestaties van de grafische kaart voor Aero effecten. De hoogste score is voor de processor. Deze krijgt een 6,9.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is goed. De kleuren zijn bij de standaard instellingen een beetje flets. Ik heb binnen Windows de kleuren gekalibreerd en dit scheelt aanzienlijk. De helderheid is zeer goed in te stellen van enorme lichtbak tot nauwelijks leesbaar. Ik heb verder niets aan te merken op het scherm. Het scherm lijkt geen last te hebben van backlight bleeding of defecte pixels.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De notebook is voorzien van een aluminium deksel en bovenplaat. Dit zorgt voor een enorm degelijk gevoel. De behuizing kraakt of wijkt nergens en het geheel is super netjes afgewerkt. De scharnieren voelen zeer solide aan en ik heb eigenlijk maar één klein puntje van kritiek. In de deksel zit een verlicht HP logo verwerkt. Op het moment dat je backlight uitstaat omdat je bijvoorbeeld via HDMI je televisie verbonden hebt, dan is de verlichting van het logo op het scherm van de notebook te zien. Bij het gebruik van het notebook scherm is deze verlichting gelukkig niet te zien. Persoonlijk ben ik van mening dat het lichtgevende logo er niet op had hoeven zitten.
Aan de onderkant kun je door het verwijderen van de batterij één schroefje losmaken en je kunt het geheugen of harde schijf makkelijk vervangen. Geen beperkingen op dit vlak.

Ergonomie
Het toetsenbord heeft een zeer fijne aanslag en de toetsen zitten ver genoeg uit elkaar. Ik mis helaas wel dedicated Page Up en Down toetsen. Via de Fn-toets en de pijltjestoetsen is het wel mogelijk om Page Up en Down te gebruiken. Dit is even wennen.
De muis heeft ook even tijd nodig om te wennen. De kliktoetsen zijn in het trackpad verwerkt. Dit zorgt voor een heerlijk groot oppervlak, alleen merk ik dat ik vaak mijn vinger op de linkermuis toets leg waardoor ik automatisch multitouch.

Warmte- en geluidsproductie
De ventilatoren van de notebook maken iets meer geluid dan ik gewend ben. Eigenlijk is dat logisch omdat ik qua hardware een stapje omhoog ben gegaan. Mijn vorige notebooks waren iets meer low budget en dat zie je direct terug in de specs. De kloksnelheid van de Core i3 ligt een stukje hoger. Ook de harde schijf is iets duidelijker aanwezig door de hogere toeren. In dat opzicht dus ook geen klacht over de geluidsproductie. Volgens mij is dit gewoon het logische gevolg van hogere specs.
Qua warmteproductie is het geheel ook zeer acceptabel. Nergens wordt de notebook te heet en de behuizing blijft netjes koel.

Mobiliteit en accuduur
De accu houdt het onder normale belasting zo'n 3,5 tot 4 uur uit. De notebook is voorzien van een 6 cells accu. Ik moet bekennen dat ik pas 3 oplaadcyclussen achter de rug heb. Ik weet niet in hoeverre een accu nog moet "leren". Geen klachten met betrekking tot de accuduur.

Met een adviesprijs van ¤799,- lag de notebook eigenlijk boven mijn budget. Via de pricewatch werd ik geïnformeerd dat de notebook ¤ 689,- moest kosten bij Wehkamp.nl. Hiermee ben ik naar de MediaMarkt in Rotterdam centrum gereden en daar heb ik gebruik gemaakt van de laagste prijs garantie. Dit in combinatie met de gratis printer gaf mij het gevoel dat ik een zeer goede notebook aangeschaft had voor een zeer acceptabele prijs.

Onderbouwing
Ik hoop dat ik hiermee een goede indruk heb gegeven van de mogelijkheden van de laptop en de algehele indruk van de machine. Ben ik iets vergeten of wil je meer weten over een specifiek onderdeel, stel gerust je vragen.

Heb jij ook een HP Pavilion dv3-4150ed (XD830EA)?

Heb deze zelf ook sinds eind januari, en kan ben het met je eens dat het een beetje jammer is dat er maar twee usb-poorten zijn (probeer maar een een fat-usb-stick en een muis tegelijk te gebruiken. :) ).

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 7 maart 2011 14:41]

Er zijn 3 usb poorten! Zie mijn reactie hierboven.
Haha bekende fout, mijn vriendin heeft een Compaq laptop ( HP, maar dan cheaper ) en daar zit ook een dergelijke poort op ( eSata + USB ) Die snapte ook al niet waarom daar een USB in kon :P
Ik zou deze laptop ook wel aan willen schaffen, maar ik vroeg me af hoe jij het geregeld hebt dat je het voor de wehkamp prijs gekregen hebt, aangezien dit op de site van mediamarkt oa staat:
  • De betreffende aanbieder moet gevestigd zijn binnen een straal van vijftien km van de vestiging van Media Markt in Nederland waar de aankoop is gedaan.
meer op http://www.mediamarkt.nl/...prijsgarantie,10101,.html

wil best een lijstje meenemen als het sowieso lukt :)
De eSata(p) poort is ook een USB poort. Verder ben ik het wel eens met de review. Enige nadeel onder Linux is dat je niet tussen de Intel HD en de Ati GPU kan switchen (zonder X af te schieten).

Een ander nadeel is dat je de hdmi uitgang alleen maar kan gebruiken dmv van de Ati GPU. Als deze niet ingeschakeld staat (maar alleen de Intel HD) kan je dus geen monitor of tv eraan hangen.

[Reactie gewijzigd door nubn op 5 maart 2011 23:50]