Scythe Mugen 2 Rev. B Review
Omdat mijn broertje een wat stiller computer wou hebben leek de Syth Mugen mij een gooie aankoop.
Eerlijk is eerlijk hij is absoluut heel stil. Ik had al een 120MM fan in de case ingebouwd en bij normale belasting is de airflow van die fan genoeg om de computer koel te houden. Het is zelfs zo dat de koeler op de Mugan zelf regelmatig 'uit' gaat (of iig <800 RPM maakt waardoor het niet electornisch waarneembaar is).
De bijgeleverde Mugan fan en het koelblok zijn bovendien dusdanig opgezet dat ze ook onder volledige belasting nagenoeg onhoorbaar blijven. De met rubber noppen geisoleerde hardeschijf maakt letterlijk 3DB meer geluid.
Het belangrijkste nadeel van de Mugan is wel de montage. Om het gewicht te kunnen dragen moet je de originele...
Pluspunten
Prima koeling Relatief goedkoop
Minpunten
Montage montage montage
Eindoordeel
Eerlijk is eerlijk hij is absoluut heel stil. Ik had al een 120MM fan in de case ingebouwd en bij normale belasting is de airflow van die fan genoeg om de computer koel te houden. Het is zelfs zo dat de koeler op de Mugan zelf regelmatig 'uit' gaat (of iig <800 RPM maakt waardoor het niet electornisch waarneembaar is).
De bijgeleverde Mugan fan en het koelblok zijn bovendien dusdanig opgezet dat ze ook onder volledige belasting nagenoeg onhoorbaar blijven. De met rubber noppen geisoleerde hardeschijf maakt letterlijk 3DB meer geluid.
Het belangrijkste nadeel van de Mugan is wel de montage. Om het gewicht te kunnen dragen moet je de originele mondatge bracket van het moederbord afschroeven en zelf de bijgeleverde backplate monteren. Ik moet zeggen dat dit voor mij een novum was. Ik heb wel eens eerder Zahlman's etc gemonteerd en daar kon de bracket gewoon blijven. Wat ik hierbij vooral vervelend vind is dat je het koelblok van de achterkant van het moederbord moet vastschroeven. Dus eerst zet je het koelblok op de met koelpasta ingesmeerde processor en dan moet je van de onderkant van het moederbord schoefjes in dat koelblok draaien. De enige manier dat mij dat is gelukt is door het moederbord een kleinstukje over de rand van de tafel uit te laten steken zodat 1 gaatje van de onderkant te bereieken was en dan de schroef er door heen steken en aandraaien terwijl het koelblok over de processor glibbert en glijdt.
Eenmaal gemonteerd is het geweldig maar ik hoop nooit meer zo een koeler te moeten monteren
Reacties (7)
Maar inderdaad, als er één ding is wat ze moeten verbeteren is het de installatie.
Ik had het geluk dat ik hem kocht bij de aankoop van de hele bak en het mobo er dus niet heb moeten uithalen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn