Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Zsub 11 februari 2008, 2.565 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Fijne aanslag
  • Veel functies
  • LCD-scherm

Minpunten

• Is redelijk hoog (ten opzichte van het bureaublad)

Dit toetsenbord gekocht omdat hij hier op T.net zeer goed beoordeeld werd en ik ben er zeer tevreden over.

Algemene beoordeling
Zeer goed. Hij ziet er tof uit en er is over nagedacht. Voorbeeld daarvan zijn de kabelgootjes die er onder zitten, dat je de draden van je muis (of iets anders) er door kunt leggen.

Ergonomie
Deze is iets minder. Het toetsenbord is vrij hoog en zonder de extra polssteun eigenlijk gewoon oncomfortabel. De polssteun lost echter een boel op. De aanslag van de toetsen hoort hier ook thuis. En wát een aanslag. Hij typt echt heerlijk licht.

Functionaliteit
Ja... Daar kan ik wel even over babbelen; ongelofelijk wat je ermee kan... Je hebt werkelijk óveral een knopje voor. Bovendien zijn er nog achttien knoppen die je zelf in kan stellen en voor die achttien heb je dan ook nog eens drie keuze's. verder zijn er de 'normale' multi-media-toetsen om het volume te bedienen en - logischerwijze - je media-speler.
Maar de twee tofste dingen - behalve het in twee standen instelbare blauwe backlight - zijn waarschijnlijk toch wel de zet-de-windows-key-uit-schuif en het LCD-schermpje. De eerste is een eenvoudige schuif waarmee je je Win-key (tijdelijk) uit kan zetten. Erg handig als je in het vuur van het moment nog wel eens op de verkeerde knop duwt.
En het schermpje is gewoon übertof. Er zitten allerlei programma's in, variërend van een klok, via een stopwatch naar een POP3-client om je mail te checken. Bovendien kan je in-game (maar de ondersteuning is beperkt) wat stats op het ding zetten, zoals je ammo.
Dan zijn er nog de zgn. Macro-keys, knoppen waarmee je een hele sequentie van aanslagen uit kan laten voeren door op één toets te drukken. Dat kan ook in games zeer handig zijn, ik denk dan zelf bijvoorbeeld aan het wapens kopen in Counter Strike...

Vormgeving
Over smaak valt niet te twisten, natuurlijk, maar als je alleen naar de plaatjes kijkt heb je denk ik geen goede indruk van de afmetingen van dit toetsenbord (of de verhoudingen, for that matter) Ik voor mij vind de vormgeving goed. Knoppen zitten waar je ze verwacht en er is niets wat er uitspringt omdat het niet in het ontwerp past.

Bouwkwaliteit
Die is ook zeer goed. Het toetsenbord voelt zeer degelijk aan, ook terwijl je aan het typen bent. Als je er enige kracht op zet hoor je geen gekraak of andere geluiden. Het snoer is ook dik en degelijk.

Drivers en ondersteuning
De drivers installeren meteen, geen enkel probleem. Dan worden ook direct alle functie's ondersteund. Ik had eerst een ander toetsenbord van Logitech, waarvan de drivers echt rampzalig waren, maar daarvan is hier niets terug te merken.

Tsja... 't Is maar wat de gek ervoor geeft, hoor ik altijd. Ik heb er ¤75 voor betaald, wat ik geen onredelijke prijs vindt voor een toetsenbord dat zo fijn is als dit.

Ik kan dit toetsenbord iedereen aanraden, alleen al om het fijne blauwe lampje achter je toetsen. Het typt fijn en zeker als je gamed zijn er functies die je echt zullen helpen.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Nette survey.

Heb dit tobo ook, sinds februari dit jaar. Na anderhalve maand onder garantie een nieuwe gehad, omdat ik een verschrikkelijk piepende spatiebalk had.

Daarna via logitech een andere gekregen uit een nieuwere revisie (prima service overigens, binnen 2 dagen na telefoontje met ze een doos met daarin een nieuwe G15). Duidelijk merkbaar was de veranderde verf, wat te maken had met het afbladderen van de lak waar mensen eerder mee te maken hadden gehad.

Ik ben niet iemand die veel gamed. Daar heb ik dit bordje ook niet voor gekocht. De lampjes en het LCD schermpje vond ik leuk.. weer eens wat anders.

Na driekwart jaar intensief gebruik, voornamelijk normaal typwerk, ben ik nog altijd erg blij met het toetsenbord. Ook na veelvuldig gebruik is de aanslag nog lekker soepel, maar zeker niet slapper of stroever dan in het begin.
De lampjes bewijzen iedere avond als het wat donker wordt hun dienst. Overdag heb ik ze niet aanstaan, zonder verlichting kan je de letters dan voldoende zien.

Als laatste het LCD schermpje.. sommigen zien er het nut niet van, anderen wel. Ik behoor tot die 2e groep. Ik heb er nuttige info in staan mbt cpu / geheugen gebruik, volume, datum, etc. Het is inderdaad geen hoogstaand schermpje, maar als je hem gebruikt naar de mogelijkheden heeft het zeker nut.
Owja, misschien handig voor mensen die tot die '1e groep' behoren. Er is ook een G11 gaming tobo, zónder lcd scherm, wel 20/30euro goedkoper... :)
Het blijft met een toetsenbord als deze wat de gek er voor geeft.
Je moet maar net interesse hebben in al die lampjes en dat toch best lage resolutie schermpje, je zult ook veel moeite hebben er porno op te onderschijden :+ .
Toch ben ik blij dat ik er eentje heb, ik speel graag in het donker dus die verlichting is top.
Ben wel blij dat ik er "maar" ¤62 voor betaald heb.

Goeie survey Zsub, een beetje onoverzichtelijk :P maar leuk leesbaar.
Ik heb de kopjes een beetje aangepast :) Hoop dat het zo beter is :)
4/5 voor de prijs vind ik toch wel erg knagen aan mijn hoofd, aangezien progamers bij starcraft het liefste een <10 dollar samsung hebben.
Maar logitech komt altijd met kwalitatief goed spul. Good luck ermee
Ik heb het bord gekocht vanwege de verlichting en het schermpje. Het schermpje gebruik ik puur om te zien wat de CPU doet en hoeveel RAM geheugen je in gebruik hebt en dat werkt perfect!
Het formaat van het toetsenbord kan een nadeel zijn maar ik ben er zeer tevreden over.

Bij Alternate was het toetsenbord in December 59 euro en heb hem toen gekocht...

Goede review, lekker duidelijke taal.. 8-)
Ben je soms een beetje jaloers? Mag best hoor. Je weet zeker ook wel welk logitech multimedia-plankje van 15 euro net zo solide aanvoelt, net zo goed typt, waarbij je een stuk of 6 toetsen tegelijk in kan drukken, 2 USB-poorten heeft, net zo groot is, een schermpje heeft en een stuk of 150 verlichte toetsen waaronder 18 macro-toetsen? Precies...

[Reactie gewijzigd door Groever op 11 februari 2008 22:14]

Ik sluit me bij 'Groever' aan, dit klinkt als jaloezie :*)
Tjonge! Je kan wel zien dat jijzelf op een goedkoop Tobotje typt!
Of je bent niet zo'n ster in spelling:

houd-->hout
schafen-->schaven
Ieder zijn mening gelukkig :) Niet dat het nodig was om dit op deze manier te posten... Maar goed we zijn allemaal volwassen...
Zelf heb ik de dinovo Edge, en ben hier ERG tevree mee (heb hem wel op de kop kunnen tikken)

Over de review: Leuk om te lezen :) overzichtelijk! Ik zou echt blij zijn als ik die knop had om mn windows toets uit te schakelen die dit toetsenbord heeft :Y)