Specificaties 13,3", 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Wit - 2009) Review

David Mulder 11 februari 2011, 3.343 views

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Wit - 2009)

Pluspunten

• Redelijk goed OS
  • Goeie accuduur

Minpunten

• Slechte bouw kwaliteit
  • Veel duurder dan de competitie

Net zoals met de meeste apparatuur van apple is het een goed product, maar is de prijs/kwaliteit verhouding dubieus. Persoonlijk heb ik deze laptop door middel van een lease contract voor 1 1/2 jaar gebruikt en het meest opvallende is dat de bouw kwaliteit ronduit slecht was. Gezien ik niet de enige gebruiker was van deze laptops kan ik stellen dat bij ongeveer iedereen (een paar uitzonderingen daar gelaten) kleine randjes begonnen af te breken van de main case door druk van het scherm. Daarnaast begon het scherm zeer los te zitten wat in een redelijk aantal gevallen er toe leidde dat het scherm een speling had van ongeveer 3-4 cm waarbinnen hij vrij kon vallen. Ook de rand rondom te scherm begon vaak los te zitten wat een dunne spleet creëerde. Ondanks dit alles was de laptop wel goed bruikbaar en heeft hij een ongelofelijke accuduur in vergelijk met veel laptops.

Foto's toegevoegd met typische beschadigingen die ik omschreef.

PS. Zoals ik al in m'n comment schreef, DIT HOEFT NIET DE SOORT REVIEW TE ZIJN DIE JULLIE ALLEMAAL VERWACHTEN, indien je ooit zelf een review zou hebben geschreven op tweakers.net dan zou je merken dat dit ook "alleen" een onderbouwing kan zijn van de bovenstaande scores.

Naja, omdat mensen blijven klagen zal ik wat details hier nog duidelijk neerzetten:
  • Dit gaat om de ervaringen met ongeveer 150 notebooks (en niet alleen persoonlijk gebruik oid)
  • Het nieuwe unibody model is een stuk beter (als in onvergelijkbaar beter)
  • De afgebroken randen die je op de foto's ziet zijn ontstaan doordat het scherm op die rand drukte en was een geleidelijk proces.
  • De laptops werden intensief gebruikt als laptops (niet als desktops bij iemand thuis)

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Wit - 2009)?

Het is niet bepaald een raar verhaal,
Op onze school ben je verplicht het 1e jaar een macbook te kopen.
Na 1 - 1 1/2 jaar is er geen een meer zonder deze beschadigingen.
Met de nieuwe unibody zijn er veel dingen opgelost maar niet allemaal.
vb: de cd drive gaat naar een tijdje verzakken en leest bijna geen cds meer,
nog leuker is dat cds die hij wel leest er zo gehavend uitkomen dat het ook meteen
de 1e en laatste keer was voor die cd.
25% van de accu's doen het in de 3e klas niet meer en zullen uit eigen zak vervangen moeten worden, idem voor de opladers.
Waar de batterij duur in het 1e jaar nog 4 uur bedraagt is het in de 3e nog amper 1 uur.
De schermen die ik heb gezien hebben hoogstens 2 cm speling maar dan nog hoort dit niet.

Dit gaat trouwens over in de 90macbooks
Twee jaar is ook een redelijk normale levensduur voor een laptopaccu, die van mijn Vaio was ook na twee jaar dood (m'n macbook pro accu van bijna twee jaar oud doet het overigens nog prima)

* johnnyv.nl 's Macbook Pro heeft onderhand een paar keer de hele wereld rondgereisd en heeft slechts één klein krasje

[Reactie gewijzigd door pagani op 11 februari 2011 15:58]

Oh ja, cd probleem *totaal* vergeten maar klopt helemaal. Maar wat betreft accu duur, met de nieuwe uni bodies haal ik soms (als ik aleen boekje lees ofzo 12 uur) en over het algemeen ~6 uur, en zover ik me herinner was dat na twee jaar met de oude macbooks ongeveer hetzelfde (naja, ~4 uur), zal nog 'ns rond vragen daarover bij mensen die dit model drie jaar hebben gehad nu bijna.
3 a 4 cm speling? foto's?
Die speling is dus als je het beeldscherm rechtop zet en hij zeg maar ±2 cm naar voren en achter kan vallen.
Een 'slechte bouw kwaliteit', met een 'vallend' scherm - ik denk dat je bedoelt dat je collega's het scherm met geweld open en dicht hebben gegooid waardoor er speling op de scharnieren komt. Even twee rubber dopjes naast het scharnier loshalen, schroefje vastdraaien en klaar.

Tenminste, dat was bij de laptop van mijn zusje het geval nadat die door studiegenoten was gebruikt.
Ik spreek hier over een groep van ongeveer ~100 studenten waarop het bij geen enkele student totaal heel bleef. Bij de meeste bleek dit beperkt tot de afgebroken randen zoals te zien is op de eerste foto die ik net heb toegevoegd, ongeveer 25% zou ik zo schatten gebeurde wat op de tweede foto te zien is en ongeveer 5-10% heeft last van in grotere of mindere mate van een speling bij het beeldscherm.
Bedankt voor de foto's.
Dit soort beschadigingen komen echt niet bij normaal of gewoon intensief gebruik hoor.
Ik gok op een valpartijtje (van de vrachtwagen)
Weer zou ik willen herhalen dat het hier gaat om een stuk of 150 laptops die gewoon intensief gebruikt werden, en niet om valpartijen of dergelijken gezien het gewoon beetje bij beetje ging.
Zo, dit zijn inderdaad slechte ervaringen. Mijn witte MacBook is nu meer dan 4 jaar oud en die ziet er lang niet zo extreem 'mishandeld' uit als deze terwijl ik die ook al jaren overal mee heen sleep.

Ik denk dat jij pech hebt gehad en net de verkeerde serie hebt gekocht, als ik me dat zo kan herinneren was er een serie met een veel slechtere kwaliteit behuizing wat deze problemen zou kunnen verklaren. Heb je hier al eens contact met Apple over gehad? 150 scholieren die hun eerste laptop kopen/krijgen die zo'n ramp is lijkt mij iets wat Apple graag zou willen verbeteren!
Maja, klopt, nieuwe unibody macbooks zijn geweldig in vergelijk (nog steeds te duur, maar als je veel geld hebt het wel waard). En zover ik weet zijn de oudere series ook relatief beter.
Het zou fijn zijn als je het modelnummer kon vermelden (Apple menu > Over deze Mac > Meer info > Hardware > Model identifier -- ik vertaal dit uit het Engels, dus de termen kunnen afwijken), bijvoorbeeld: MacBook2,1

Dan kunnen bezitters van oudere MacBooks zien of hun model hetzelfde is als dat van jou. Dan kun je echt vergelijken.
K, heb zelf de macbook niet meer, maar zal het 'ns bekijken bij iemand anders, eig best een goed idee ja, thx.
Hebben ze met die laptops gegooit ofzo? Ik heb zelf een witte macbook uit 2008 dagelijks gebruikt (in tas met hoes later in laptop tas) enkele keren gevallen vanaf heuphoogte. Trackpad een keer door val kapot gegaan. Dat heb ik laten repareren. Hij ziet er uit alsof hij elke dag op een bureau heeft gestaan. Totaal geen zichtbare schade. Jullie kunnen gewoon niet omgaan met notebooks misschien is een desktop een beter idee voor die studenten. Of misschien een militaire laptop die niet kapot kan gaan.
Ik heb er nog een doorgelezen en dit krijg je gewoon niet met zogenaamd 'intensief' gebruik. Mijn inmiddels 2,5 oude macbook (weet niet of dat met unibody is om eerlijk te zijn) heeft afgezien van wat gebruiks krasjes op de deksel helemaal geen beschadiging. Batterij duur varrieerd van 4,5 uur (surfen of web) tot 1,5 uur (meerdere applicaties draaien bijv. iTunes, Safari, MSN, game app). Ik vind dit dus een bijzonder apart verhaal. Mijn vermoeden is dat het een lading MacBook's was met een producite fout er in. Dit is natuurlijk altijd mogelijk.
MIjn Macbook uit Jan 2009 die wordt behandeld op een manier waar de gemiddelde Apple gebruiker een rolberoerte van zou krijgen vertoond nog niet 1 van de bovenstaande kwalen.

ben dus ook wel benieuwd naar foto's
Foto's net toegevoegd, het verschil kan wel zijn dat deze notebooks dagelijks werden rond gedragen en dus redelijk intensief gebruik (niet alleen thuis op een bureautje maar als echte notebooks).
Gewoon rondgedragen, in een degelijke laptop tas? Weet je zeker dat er niet meer mee gebeurd is?
Iedere persoon kreeg laptop hoezen, best dik die ook actief werden gebruikt. Persoonlijk gebruikte ik deze laptop hoezen + laptop vak (ook dikke laag bescherming) en had ik ook vergelijkbare problemen (ook al had ik alleen de afbrokkelende rand en niet het probleem met het scherm)
Grappig, ik heb gisteren nog een blogpost geschreven over mijn (slechte) ervaringen met m'n MacBook. Ook ik ervaar een slechte bouwkwaliteit...

Vriendelijk vriend je loopt de heleboel af te kraken in je blog terwijl het dingen zijn die je van te voren al wist. Daarbij ik heb een macbook (witte 2.1ghz) uit 2008. Geen scheurtjes en dergelijke. Het komt gewoon door je eigen gebruik. Het is jammer dat alle windows fanboys zo kortzichtig zijn.
Ten eerste zou ik willen vragen wie de windows fanboys hier zijn (want als dat naar mij verwijst: gebruik nu al jaren lang mac en zou het niet voor financiële en/of ethische redenen zijn blijf ik ook bij apple)?

Ten tweede @MacBreQ: Ik heb *exact* dezelfde scheur in mijn scherm van m'n nieuwe macbook, m.a.w. de macbook is daar niet stevig genoeg gebouwd wat weer betekend dat het een probleem van de constructie is die binnen het wettelijke termijn van ~2-3 jaar is. Als je het de tijd waard is denk ik dat je een redelijke kans hebt om het vergoed te krijgen; probeer eerst een paar mensen te vinden met vergelijkbaar problemen en overtuig ze om te ondertekenen dat ze hetzelfde probleem hadden (als je d'r echt voor gaat ben ik ook wel bereid om dat voor je te doen), ten tweede vraag in de winkel heel nonchalant of ze dat probleem ook wel eens hebben gezien en als je éénmaal een bevestiging hebt gekregen probeer op de één of andere manier daar bewijs van mee te krijgen. Naja, en daarna ga je gewoon naar de winkel waar je het hebt gekocht, presenteer je het als wettelijk bewijs dat het niet komt door verkeerd gebruik (want de bewijs plicht ligt na dat eerste jaar bij jouw, maar je hebt nog steeds wettelijk recht op garantie) en daarna moet je eigenwijs zijn, maar heb mensen gesproken die het is gelukt. Maja, je moet maar zien wat je d'r mee wilt doen, als je het wilt proberen dan hoor ik nog wel van je.