×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

1 review

Sony Vaio VPC-EB3L1E/WI (Wit) - Reviews

Specificaties 15,5" • 1366x768 (WXGA Wide) • 320GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPC-EB3L1E/WI (Wit) Review

vlahonda 5 januari 2011, laatste update op 6 januari 2011, 2.163 views

Sony Vaio VPC-EB3L1E/WI (Wit)

Pluspunten

• Design
  • Goede Prestaties

Minpunten

• Slechte accuduur
  • Matig scherm (contrast, kijkhoek)

Ik heb onlangs deze laptop gekocht, en heb er gemengde gevoelens bij, en wil daarom toch even deze korte review schrijven in plaats van alleen wat sterren te geven.

Ik houd me in het dagelijks leven o.a. bezig met webdesign en was eigenlijk op zoek naar een laptop die deze werkzaamheden kon overnemen voor het geval ik zomers een keer even in de tuin wil werken in plaats van achter mijn bureau, zo zie ik ook nog eens daglicht. Daarbij is het ook wel handig als ik af en toe wil internetten op de bank, zo zie ik ook nog eens mijn vrouw. Aangezien ik voor webdesign niet echt een supersysteem nodig heb, was een simpel laptopje voldoende. Mijn eisen waren :

- Dual core processor (Liefst i3)
- Minimaal 4 GB ram
- Minimaal 120 GB Harde schijf
- Redelijke grafische kaart.
- Adobe Photoshop/ Dreamweaver / Illustrator / Flash moet er op kunnen draaien.
- Budget maximaal 700 euro

Na wat reviews en specs te hebben vergeleken, kwam ik uit op de Asus K52F-SX182V of de Sony Vaio VPC-EB3L1E/WI. Qua specs komen ze redelijk overeen. Ben vervolgens bij wat winkels langsgeweest om ze in het echt te kunnen bekijken, maar de Asus was helaas nergens te bezichtigen. De Sony wel, en vond het design echt stukken netter ogen dan de Asus (afgaand van internet foto's). Het design heeft me overgehaald en heb dus voor de Sony gekozen, ook al was de Asus goedkoper.

Inhoud verpakking

In de goedkoop ogende kartonnen doos van de VAIO, zaten de volgende items :

- Laptop
- Accu
- Voeding
- Wat boekjes

Installatie

Ik gelijk alles aansluiten en had een voorge´nstalleerde laptop verwacht, zodat ik gelijk aan de slag kon. Helaas was dit niet het geval. Je kan namelijk de eerste keer kiezen of je Windows7 (64 bit Home) in het Nederlands of in het Engels wilt. Je kunt dit maar eenmalig kiezen, en daarna nooit meer. Waarschijnlijk staan er 2 images op, en word een van de 2 verwijderd, afhankelijk van je keuze. Na het kiezen van de taal (heb zelf voor engels gekozen), word de image ge´nstalleerd, en daarna nog alle bloatware. Dit hele proces neemt een behoorlijke tijd in beslag (ik schat anderhalf uur).

Vormgeving

De laptop ziet er heel erg netjes uit. De behuizing is overigens niet wit maar zilver. De omlijsting van het scherm en toetsenbord zij wel wit. Het toetsenbord zit qua ergonomie goed in elkaar.Toetsen zijn best groot en zitten wat verder van elkaar wat erg prettig is als je dikkere vingers hebt. Op het zilveren gedeelte naast het touchpad, zit een soort van glinstering (sparkles), wat wel een leuk effect geeft.

Scherm

Wat me gelijk al opviel bij het aanzetten van de laptop (en dit was in de winkel niet te zien), is dat de kleuren heel licht waren, net alsof de brightness heel hoog stond maar het contrast niet. Met het opstarten merkte ik ook gelijk al dat het contrast, kijkhoek en zwartwaardes behoorlijk tegen vallen. Als je het scherm op een bepaalde manier kantelt, dan ziet alles er mooi uit, maar zodra je volledig zwart beeld hebt, dan zien je wel dat onderin en bovenin het scherm het zwart gewoon grijs is. Ik heb niet het idee dat dit backlight bleeding is, maar ik denk gewoon een waardeloze kijkhoek en contrast ratio, wat door het spiegelende scherm een beetje verborgen word. S'avonds een filmpje kijken op de laptop ziet er gewoon niet uit. Gelukkig gebruik ik de laptop niet voor films, anders had ik hem hiervoor al terug gebracht. Heb overigens online nog proberen te calibreren en wat settings proberen aan te passen, maar echt veel helpt dit niet.

Prestaties

Na de installatie start de laptop in een redelijk tempo op (zal de exacte tijd nog even timen). De snelheid van het werken binnen windows is gewoon goed en snel genoeg, al heb ik wel het idee dat er een kleine vertraging aanwezig is, en ik vermoed dat dat komt door alle bloatware (zoals mcafee) en de Sony programma sofware (zie screenshot). De Adobe applicaties draaien er goed op, en ook al game ik er niet mee, heb toch even COD2MW en Supreme Commander 2 geprobeerd en die draaien op lage settings ook prima. Wireless netwerk performance is ook goed, HD filmpje van mijn desktop naar mijn laptop gaat met 10 mbps. HD 1080P films draaien ook gewoon goed en zonder schokken via de HDMI aansluiting aangesloten op mijn LCD TV. De laptop word ook niet echt warm en van een hoge pieptoon (schijnt een VAIO E serie kwaaltje te zijn) heb ik ook (nog) geen last. Hier nog een benchmark met de standaard gratis versie van 3DMARK :

Accuduur

Nog iets wat me erg tegenvalt is de accuduur. Op powersave modus, geeft de indicator aan dat hij slechts 3,5 uur mee zou gaan, en op balanced modus rond de 2 uur !!! Ik vind dit behoorlijk aan de lage kant, met een beetje intensief werken haal je die 2 uur niet eens. Powersave modus is geen optie want die zet de brightness zo laag dat je geen goed beeld krijgt van de kleuren.

All met al vind ik de laptop toch wel wat tegenvallen. Het beeldscherm is zeer matig en de accuduur ook. Je merkt duidelijk dat dit een budget VAIO is, en dat deze niet in de buurt komt van de hogere F series. Voor het werk waarvoor ik hem gebruik voldoet hij echter wel, en de prestaties zijn ook goed genoeg dus voor mij toch een reden om hem te houden.

Foto's post ik vanavond.

Heb jij ook een Sony Vaio VPC-EB3L1E/WI (Wit)?

Prima review, maar de minpunten die jij opnoemt zijn wel bekende punten van deze laptop. Een beetje mosterd naar de maaltijd; maar het forum heeft een topic over deze laptop waar deze minpunten uitgebreid genoemd worden.