Sennheiser PC 360 G4ME Review

Nielskr 4 januari 2011, laatste update op 16 januari 2011, 5.381 views

Sennheiser PC 360 G4ME

Pluspunten

• Open ontwerp
  • Volume knop op de oorschelp
  • Goede geluidsweergave
  • Uitstekende microfoon
  • Lichtgewicht
  • Extreem comfortabel
  • Degelijk en mooi
  • Prima prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen bijgeleverde accessoires
  • Beperkt bereik volume knop en geen mute
  • Kabel is niet verwisselbaar

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Als producent van professionele microfoons en hoofdtelefoons heeft Sennheiser een naam hoog te houden. De PC 360 is een op gamers gerichte headset. Hij kan daarnaast ook prima gebruikt worden voor beluister van HiFi, het kijken van films of skype.

Ik gebruik deze headset in combinatie met de onboard audio van mijn Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition moederbord. Deze hoofdtelefoon heeft een vrij lage impedantie. Een hoofdtelefoonversterker heeft daarom, in mijn mening, maar een zeer beperkte meerwaarde. Daarnaast is de door mij gebruikte situatie waarschijnlijk representatief voor de wijze waarop de headset meestal wordt aangesloten.

De verpakking ziet er mooi uit en de headset zit er veilig in verpakt. Wat meteen opvalt is dat het qua accessoires wat karig is gesteld. Er wordt naast de headset niets bijgeleverd. In deze prijsklasse had ik toch op z'n minst een paar 6,3 mm adapters, een gebruiksaanwijzing en een zacht opberghoesje verwacht. Een standaard of voetje is overigens ook niet bijgeleverd.

Specificaties

Impedance 2 kilo-ohm
Sensitivity as per 121 TR 9-5 -38 dBV/Pa

Features

Open ontwerp
De buitenkant van de oorschelpen is voorzien van mesh. Dit houd de oren langer koel en geeft een natuurlijker geluid. Ik kan met de headset op nog prima iemand naast mij verstaan. Ik ervaar dit als een voordeel. Maar mocht je in een luidruchtige omgeving zitten, dan kan dit ook als een nadeel worden ervaren.

Volume knop op de rechter oorschelp
Dit is voor mij een zeer handige feature. Ik laat het volume van mijn pc vaak op 70% staan en pas het geluid voor mijn surround speakers aan via de bij deze set behorende volume knop. Het volume van de headset pas ik aan met de knop op de oorschelp. Dit maakt het mogelijk om ook op enige afstand van je pc het volume aan te passen. Ik had het bereik om het volume te verlagen graag groter gezien. Daarnaast ontbreekt een mute functie welke best in deze knop geļntregreerd had kunnen worden.

Microfoon mute
Wanneer de microfoon omhoog wordt geplaatst mute deze direct. Dit ervaar ik als een handige feature. Wel geeft dit af en toe een irritante pieptoon.

Kwaliteit geluidsweergave

De geluidsweergave is zelfs via mijn onboard audio helder en natuurlijk. Bass is duidelijk aanwezig maar niet overheersend. Het beluisteren van HiFi is een genot. Het positioneel geluid vind ik goed, al haalt virtueel surround het natuurlijk niet bij mijn surround set.

Kwaliteit geluidsopname

Deze is uitstekend. Sennheiser bestempeld de microfoon als professioneel en dat is te horen. Opnames klinken zeer natuurlijk en omgevingsgeluiden zijn door de noise canceling functie niet te horen. De microfoon arm is te verstellen door een flexibel deel halverwege de arm.

Gebruiksgemak

De headset heeft zeer grote oorschelpen welke over het oor vallen. Deze zijn gemaakt van zachte stof en zitten super comfortabel. Ze zijn draaibaar maar lang niet zoveel als bij de PC 350. Aan de bovenkant van de hoofdband zit ook zachte padding. De hoofdband is erg veel verstelbaar waardoor deze zowel bij kinderen met een klein hoofd als volwassen met een groot hoofd goed afgesteld kan worden.

De 3 meter lange kabel is erg makkelijk wanneer je op enige afstand van je pc zit of als je de kabel achterin je pc wil steken. Helaas is deze niet te verwissellen voor een kortere kabel wanneer deze in de weg zit.

Bouwkwaliteit en afwerking

De afwerking bestaat bijna volledig uit een hoge kwaliteit, mat zwart plastic. Ondanks dat ik geen fan ben van plastic onderdelen ben ik hier zeer over te spreken. Het is kras- en vingerafdruk bestendig, voelt degelijk aan en ziet er ook goed uit. De headset is hierdoor ook zeer licht van gewicht wat het comfort ten goede komt.

De microfoon is helaas gemaakt van zwart glimmend plastic. Deze is vergeleken met andere zwart glossy plastic producten van behoorlijk goede kwaliteit, maar is desondanks gevoelig voor krassen en vingerafdrukken.

De kabel is circa 3 mm dik. Omdat de kabel permanent aan de headset zit bevestigd, is deze wanneer je katten de kabel weer eens hebben doorgekauwd, niet makkelijk te vervangen voor een nieuwe.

Ik heb deze headset besteld bij de ING rentepuntenwinkel voor ¤ 99,50 met ¤ 9,95 administratie en verzendkosten. Dit maakt een totaalprijs van ¤ 109,45. Wat ik allerzins redelijk vind voor een headset van deze kwaliteit.

Heb jij ook een Sennheiser PC 360 G4ME?

"Omdat de kabel permanent aan de headset zit bevestigd, is deze wanneer je katten de kabel weer eens hebben doorgekauwd, niet makkelijk te vervangen voor een nieuwe."

Ik heb deze headset net 2 weken.....en jawel de kat heeft de kabel helemaal doorgekauwd....wat nu? Iemand een idee?
Je kunt je er twee nieuwe 3.5 mm stereo pluggen opzetten. Is je draad vervolgens te kort, dan kan je deze verlengen met jack verlengkabels.

Of verbindt de draden d.m.v. een kroonsteentje. Het ziet er niet uit, maar het is een goedkope oplossing.

[Reactie gewijzigd door Nielskr op 16 januari 2011 22:35]

beter nog soldeer de kabels weer aan elkaar en werk met krimpkous.
mocht je geen krimpkous hebben, deze zijn vrij eenvoudig te vinden in kleine verpakkingen op internet.

wees voorzichtig met soldeer, vooral op dunnen kabels, gebruik niet een te sterke soldeerbout omdat anders de kabel te heet wordt en met een beetje pech door de mantel heen smelt.
Een soldeerbout met regelbare temperatuur is hier goed voor te gebruiken.
Het liefst heb ik geen boekjes bij geleverd.
Het zijn maar van die ondingen die me irriteren om het te gaan lezen.

Edit: Irritante broer sorry.

[Reactie gewijzigd door Shadoxfix op 27 januari 2011 22:32]

Hoe breed is de hoofdband..?
Ik wil graag weten of ik er een TrackClip PRO op kwijt kan.