Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha Review

Soundstorm2010 22 december 2010, laatste update op 23 december 2010, 3.073 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha

Pluspunten

• Makkelijk te gebruiken
  • Zit lekker als je hem gebruikt
  • Goede geluid
  • THX kwaliteit

Minpunten

• Drivers installeren
  • Schijfbaar Materiaal niet erg sterk

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Ik zocht laatst een leuke Koptelefoon met Mic voor mijn PC, na vele winkels te bezocht hebben en niet teveel wou uitgeven, kwam ik deze koptelefoon tegen.

Nu vervolgd mijn review wat ik er van vind:

* Kwaliteit

Ik vindt de kwaliteit erg goed, geluid en ook in vele games, als iemand achter je loopt, hoor je dit ook erg goed.
Heb ook deze koptelefoon gebruikt voor muziek te beluisteren (als ik weg ben vanuit huis)
en dit is ook zeer mooi, en erg scherp.

(alle muziek die ik afspeelde zijn 192 Kbps en/of 320 Kbps)

* Gebruikersgemak

Dit is zeer comfortable koptelefoon. Merk zelfs in sommige situaties dat je hem niet eens op hebt.
Door de kussentjes rondom de oren en in het midden van het band dat over je hoofd gaat, zit dit erg lekker, en sluit ook erg goed af.

Soms als er stevigere wind bevind, dan hoor je soms de wind (als je buiten bent, en je toch muziek wilt luisteren) maar als je muziek aan hebt, dan merk je dit haast niet.
(Lees de Kwaliteit voor deze conclusie)

Wat ook erg makkelijk is, dat de kabels DUN zijn en niet RONDT, tegelijkertijd zit er ook een volume regelaar (waar je ook je mic mee kunt uitzetten) en dat is erg makkelijk.

Ook wat erg makkelijk is, dat als je de koptelefoon voor muziek wilt gebruiken buiten huis. Dan kun je de MIC er uit halen. Zo voorkom je dat je het kwijt raakt of beschadigd als je onderweg bent.
(Zorg wel als je de MIC er uit haalt, dat je hem ergens goed opruimed thuis, anders raak je hem daar kwijt ;)

*Bouwkwaliteit

Erg goed, maar ik merk soms wel dat de uitschijfbare mechanisme wat aan de dunne kant is.
Dus hoogwaarschijnlijk als je iets te hard/ruw de koptelefoon van je hoofd afhaalt of te hard uit je jas/doos/enzovoort erg snel kapot zou kunnen gaan.

Dit is een conclusie, heb zelf al een paar keer gehad, dat ik dacht dat het uitschuifbare gedeelde breekt, maar tot hede nog niet gebruikt.
(zal binnenkort een foto plaatsen)

* Prijs

Voor 40 euro is dit toch een er uitstekende keuze geweest. Ik hou zelf liever van Logitech, maar die zijn wel erg duur. Vandaar dat ik ook deze wou proberen.

* Overige dingetjes

Waar ik wel erg veel moeite mee had, was de drivers te installeren via hun site..
Elke keer als ik alles netjes had aangesloten, kreeg ik foutmelding over BITMAP.

Na alle drivers met driversweeper eraf gegooid heb, en 2a3x opnieuw opstarten lukt het toch op 1 of ander manier. Hoe dit komt ? Don't ask me, want zou het in godsnaam niet weten.

Verder rest is het wel erg handig die driver, zo kun je verschillende dingen aanbrengen of veranderen
(Bijvoorbeeld = Chat via koptelefoon gaat, en de game geluiden via normale boxen gaat)

* Conclusie

Zeer goede keuze, goede geluid, makkelijk en vriendelijk te gebruiken. en de prijs is ook erg aardig.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha?

Ik moet zelf zeggen dat ik de equalizer instellingen van dit ding echt enorm bagger vind. Althans op stock dan. Te veel bass en te weinig hoge tonen. Jammer dat ik dit nu zelf uit moet gaan vogelen totdat het eindelijk normaal klinkt (had voorheen de Fatal1ty Gaming Headset, ook van Creative).

Edit:// ik denk dat ik het gefixt heb, alles klinkt nu in ieder geval voor mijn gevoel normaal :) Hier is een link naar mijn profiel dat je kunt importeren: http://dl.dropbox.com/u/2...tage%201337%20presets.dat

Edit:// de rare equalizer settings bleken aan de meegeleverde USB THX soundcard te liggen. Heb hem nu weer aan mijn RealTek onboard hangen omdat ik dan de input van de mic kan filteren van het afspelende geluid met de drivers. IMHO kun je die meegeleverde soundcard beter links laten liggen, aangezien de drivers er helaas te weinig features voor bieden...

Edit:// toch maar terug gegaan naar de THX soundcard. Werkt eigenlijk heel prima en een maat van me heeft gezegd dat de mic eigenlijk net zo'n goede kwaliteit levert als op de RealTek. Ik blijf denk ik maar hier bij, want het geluid is qua kwaliteit toch nét dat kleine beetje beter dan via onboard en dat maakt voor mij met een headset dat enorm goede prestaties levert een wereld van verschil! :)

[Reactie gewijzigd door Bitage op 10 augustus 2011 23:31]

Jeetje,

hier wordt toch niemand wijzer van?
Soms met een wat stevigere wind dat je soms wat wind hoord
Dit snap ik niet, staat je pc buiten ofzo? En dan nog, in de voorgaande zin zeg je dat de oorkussens goed afsluiten. Jep stom van mij, niet goed gelezen!
Je bedoelt neem ik aan uitschuifbaar, en hoe dun is dat dan? Foto zou handig zijn.
Maar dan zeg je bij negatieve eigenschappen dat je eigenlijk niet zeker weet hoe sterk dat materiaal is. Hoe kan je dan zeggen dat het te dun is?
makkelijk en vriendelijk te gebruiken
Nou dat ben ik niet met je eens als je zelf al aangeeft dat je niet eens weet hoe je de drivers geïnstalleerd hebt.

En je Nederlands is ook niet echt om over naar huis te schrijven:
Nu vervolgd mijn review wat ik er van vindt:
Twee fouten in één zin?!
dat de kabels DUN zijn en niet RONDT,
Dude rond met DT? Hoe??

En dat gaat zo helaas nog wel even door. ;(

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 23 december 2010 12:23]

Wel jammer dat je dan, na je commentaar over het Nederlands van Soundstorm, gelijk je eerste zin met een kleine letter begint. ;)
Black..

Zinloos gewoon... Lees eerst de REVIEW goed, voordat je commentaar gaat leveren..

Koptelefoon ook buiten huis getest.. Vandaar die wind.. (logisch nadenken, wie zet zijn pc nu buiten ? |:(

Ten 2.. DM mij voortaan als je commentaar hebt, maar onthou wel ff 1ding..
NIEMAND is perfect ;)
Ik gaf alleen aan dat IK het niet snapte. Je hebt helemaal gelijk, het staat erin dat je hem ook buiten gebruikt, sorry!

En ik wil je best een DM sturen voortaan als je dat liever hebt. Niemand is perfect inderdaad, maar ik denk dat je review al stukken beter is als je hem ff doorleest voordat je hem online plaatst. Just a tip ;)
De driver is inderdaad bijzonder slecht. Bij mij wilt het configuratiescherm nog niet eens opstarten. Hij begint dan 100% van één core te gebruiken, en dat is het dan :P
Heb ik ook, heb jij toevallig ook windows 7 64bit?
BIj mij installeert tie uiteindelijk wel... Maar das pas een paar dagen later en/of pas nadat je de pc 2 a 3x opnieuw opstart (met de koptelefoon aangesloten)

Daarna installeerd tie hem wel.. erg vreemd die drivers :(
Ik wordt gek van je grammatica etc.
Hoe kun je dit nu zelf typen, en dan nog spelling check?
Lees eerst iets 2x door voordat je het op internet gooit.
Mensen schieten je nog eens af. Ik mag hopen dat je jouw Nederlands toetsen beter maakt...
Over de drivers, ik heb zonder problemen de drivers eerst geinstalleerd (Win 7-64 sp1) zonder aangesloten headset.
Bij dergelijke drivers reboot ik voor de zekerheid altijd even, en na volledige sytseem opstart het configuratiescherm van de headset opgestart.

De headset werd keurig herkend na het inpluggen en na probleemloos wat te hebben gestoeid met de instellingen BFBC2 (map heavy metal)opgestart.
Tijdens het gamen totaal geen problemen ondervonden, natuurlijk nog wel wat aangepast aan mijn persoonlijke voorkeur.

Kortom echt een aanrader in deze prijsklasse, ik heb een redelijk formaat oren/hoofd maar de schelpen van de headset passen er prima omheen en sluiten goed af/aan.

Koptelefoon buiten getest?, het is een gaming headset dus de negatieve bevindingen hierover zijn totaal niet relevant.

[Reactie gewijzigd door one2gfx op 25 februari 2011 23:06]

Hoe zit het met de Bass van de headset ?
Beetje laat, maar de bass is goed inorde. Daarnaast is het nog aan te passen naar wens in de software van creative. Moet je wel gebruik maken van de usb soundcard natuurlijk.
leuk dit review.
kom ik even achter dat drivers installeren wat anders gaat.
ook een leuk review is bij http://nl.hardware.info/r...headsets-review-conclusie.
toch goed uit de bus gekomen.
denk dat ik eentje ga halen.
muziek luisteren hiermee kan me weinig schelen want uiteindelijk gaat het toch om het gamen met dit headset.

en nee ik gebruik geen hoofdletters :D ik ben gewoon te lui om shift te drukken whahaha.
Ik heb deze koptelefoon ook en vond het erg hinderlijk dat het volume van de microfoon zo enorm zacht was. Blijkt er een firmware update te zijn (uit 2010) die het verhelpt! Wel gek, want ik heb het ding nog in maart gekocht... of er worden heel weinig van deze headsets verkocht, of het kan Creative niets schelen....
Echt hoor.

Deze man verdiend al kudo's voor alleen de spelling/grammatica.
Serieus, als ik zo wil typen moet ik gewoon me best doen :P.