Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart Review

Jds9 25 september 2006, 1.301 views

Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart

Pluspunten

• prijs
  • uiterlijk
  • resolutie
  • OSD Menu

Minpunten

• hooste stand monitor te laag
  • leverbaarheid
  • te helder
  • missende USB Hub

Algemeen:
Deze monitor aangeschaft, na lang dubben, ter vervanging van en LG Flatron 915+ (19" CRT) aangesloten op een Asus GeForce 6600 GT.

Ik had een 19" LCD kunnen kopen, maar dan zou ik vast zitten aan een 1280*1024 resolutie, net te weinig voor het oppervlak, en een te kleine sprong in beeldoppervalk. Een 20" LCD heeft in de regel een resolutie van 1600*1200, waar ik vreesde dat de letters te klein werden. In eerste instantie was ik dan ook op zoek naar 20"+ met een resolutie van 1600*1200. Via het GOT topic over 20" LCD's struikelde ik over deze 203B van samsung.

Bouw:
Ik kan er een lang verhaal van maken, maar kort samengevat een solide monitor met mooie dunne randen. De voeding is intern, dus geen rondslingerende adapter, mooi meegenomen is een "echte" aan en uit knop. Puntje van kritiek is dat diezelfde knop redelijk ontoegankelijk aan de achterkant is gemonteerd evenals het kabel-management systeem wat niet veel meer is dan een plastic houdertje voor het samenbrengen van je kabels. Verder had ik het fijn gevonden als monitor nog hoger op de voet gezet kan worden, aangezien ik een aangepast (lees laag) buro heb vanwege RSI en dus zonder pakken papier geen ergonomische werkplek creeeren kan.

Uitrusting/Features:
Bij het uitpakken van de doos, kom je naast de gebruikelijke handleiding (die je overigens niet leest ;) ) een DVI, D-SUB en stroomsnoer. Meer is niet nodig want een USB hub is niet aanwezig. Wel aanwezig is de mogelijkheid om 2 systemen aan te sluiten (DVI en D-SUB). Wanneer gewenst kan de monitor in een ge-pivot worden, zelf maak ik hier geen gebruik van, maar erken dat dit voor verticaal geor´enteerd werk een uitkomst kan zijn.

Beeld:
Zelf heb ik niet echt veeleisend, op de resolutie en lichtopbrengst na dan, en heb ook niet veel moeite genomen om verder de juiste instellingen te vinden. Vooralsnog geen pixeldefecten of vliegjes gezien. Tevens vind ik het heerlijk dat er geen geometrie afwijkingen meer gecorrigeerd hoeven te worden, hoewel dit meer aan de LCD techniek dan specifiek deze monitor betreft. Wat wel weer jammer is dat de temperatuur niet in Kelvin wordt weergegeven, zodat afstemmen met een 2de monitor (klein Eizo LCD) lastig is.

Slotwoord:
Nee, het is geen breedbeeld en je krijgt geen USB-hub en je kan niet in 1600*1200 draaien, maar wanneer je opzoek bent naar een "Bang for your Buck" 20" 4:3 LCD scherm met DVI, dan kan je eigenlijk niet om de 203B heen. Enige minpunt is dat de leverbaarheid te wensen overlaat.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart?

Ik heb ook deze monitor en heb hier ook een user review over gemaakt alleen:

* Je zegt dat je de hoogste stand van de monitor te laag vind. Waarom dan? Want ik vond het juist bijna onstabiel hoog.

* De monitor is te helder zeg je. Bedoel je hiermee niet dat de lichtopbrengst te hoog is? (dus teveel licht) aangezien je op elke monitor de helderheid kunt aanpassen.

Die leverbaarheid blijft idd een groot probleem :r
-Hoogte vanwege mijn lage buro (vanwege RSI etc), waardoor de bovenkant van het scherm niet op ooghoogte ligt. Overigens vind ik de monitor op de hooste stand niet instabiel te noemen

-Met helderheid bedoel ik idd de lichtopbrengst, welke nu op zijn laagste staand staat, maar in soms nog te fel aanvoeld.

Maar zal dat beter verwoorden zodat niet iedereen de reakties lezen hoeft.

* bovenstaande in de survey opgenomen