Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Sebast1aan 3 december 2010, laatste update op 3 december 2010, 1.048 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• Dual band 5ghz en 2.4 ghz en dan ook nog twee guest networks.

Minpunten

• 1. VOIP / SIP werkt niet goed via dit apparaat. Zelfs na het uitschakelen van de SIP ALG features op de router, werkt het niet goed. Mijn VOIP provider is Nomado (3starsnet) en ik gebruik Siemens Gigabit IP telefoons. Ik heb het nu werkend via een aparte pppoe rechtstreeks op de Belgacom. Waarschijnlijk kan ik het wel aan de praat krijgen, want ik ben er achter gekomen dat ik het Siemens basisstation na elke wijziging moet uit en aanzetten anders pakken sommige settings soms niet. Ik zal dan hier weer posten mocht het lukken.
  • 2. Je kunt eigenlijk de firewall en NAT instellingen niet granulair instellen. Voor port NAT-ing b.v. kun je b.v. een poort aan de buiten kant niet naar een ander poort nummer naar de binnenkant mappen (443 naar b.v. 1094 ofzo). Je kan ook niet zelf firewall rules aanmaken, alleen die basic NAT rules. Je kan wel de firewall uit zetten, maar ja dat moet je niet willen denk ik dan .
  • 3. Het bereik valt toch wel tegen. Ik dacht dit dit super moderne apparaat mijn SMC 802.11n zou wegblazen, maar met zowel 2.4ghz en 5.ghz 802.11n heb ik op dezelfde plekken in het huis ontvangst problemen (huis van 500 m2 op het platte land, met alleen één ander netwerk van de buren en één DECT telefoon set)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Het apparaat bevalt me op zich goed. Ik heb het gekocht ter vervanging van een SMC router. Hij hangt via PPPoE achter een Belgacom VDSL modem (Sagem), wat ook wireless enzo ondersteunt, maar met verschikkelijke slechte firmware wordt geleverd, maar dat is voor een andere keer.

Echt dual band 2.4 ghz en 5 ghz en dan ook nog eens twee guest networks is erg fijn. Dit is ook de voornaamste reden dat ik het apparaat gekocht heb. Wat dan wel weer jammer is, zijn de summiere instelmogelijkheden van de NAT functionaliteit en de firewall. Blijkbaar is dit een trend van de laatste jaren. > 6 jaar geleden had je nog volledig instelbare firewalls op je ADSL modems. Waarschijnlijk probeert men de complexiteit van de apparaten te verbergen voor de gemiddelde gebruiker, maar voor een wat meer ervaren persoon die iets meer wilt is dit frustrerend.

Out of the box staat SIP ALG aan, wat betekent dat veel VOIP apparatuur niet zal werken, je kan dit uitzetten, maar in mijn geval werkt het eigenlijk nog steeds niet en heb ik met een work-around aan de praat gekregen (bypass de Netgear voor VOIP).

Logging van het apparaat is ook erg summier en er is que log-level niets in te stellen, dit zal ook wel weer met de simplificatie voor de gemiddelde gebruiker te maken hebben. Dit maakt trouble shooten wel lastig. Zo kreeg ik mijn VDSL PPPoE niet op, maar kreeg hierover ook totaal geen feedback van het apparaat. Behalve dan dat in het status scherm de PPPoE down was. Ik heb dan uiteindelijk mijn Macbook rechtstreeks op het VDSL-modem aangesloten om zo een PPPoE sessie op te zetten, waarbij ik dan wel fatsoenlijke logging had en zo het probleem kon oplossen.

• Sagem F@st VDSL modem

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Draadloos valt mij ook aardig tegen. Maar ik las dat daar verschillende truuks voor zijn. Verder is het misschien een idee om eens te kijken naar alternatieve firmware, bijvoorbeeld DD-WRT wat volgens mij sinds kort ook voor de WDR3700 beschikbaar is.

En hoe bevalt het apparaat verder? (hint-hint ;) )
Het apparaat bevalt goed. Moet zeggen dat het bereik op 802.11n 2.4ghz beter is dan op de 5ghz voor mijn huis en dat het toch net (maar niet veel) iets betere ontvangst heeft dan mijn oude 802.11n SMC router.
ik heb de WDR3500, daar is niets op aan te merken. het klopt dat de firmware nou niet is om over naar huis te schrijven. maar je doet je probleem wel erg naar de negative kant schrijven. het hele VOIP doe jij uit de doeken, maar kwa bechmarks of iets word bijna niet over gesproken.

leuk om te weten dat dat niet werkt, maar heb je verder nog inforamtie voor ons over je router?)
Ik begin toch met te zeggen dat het apparaat goed bevalt? En heb dan ook nog 3 alinea's van de 4 besteed aan niet-VOIP gerelateerde zaken o.a. de UI, logging, ontvangstbereik, etc.