Specificaties 11,6" (1366x768), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 11.6" 128GB (najaar 2010) Review

Femme 26 februari 2011, laatste update op 26 februari 2011, 3.574 views

Apple MacBook Air 11.6" 128GB (najaar 2010)

Pluspunten

• Onvoorstelbaar mooi, schattig, lief, licht en slank
  • Prima prestaties
  • Geweldig trackpad
  • Fijn toetsenbord
  • Goede display

Minpunten

• Vanwege prijs niet voor iedereen weggelegd
  • Aluminium behuizing gevoelig voor beschadiging

Ik heb de Macbook Air 11,6 inch sinds het weekend en ben er laaiend enthousiast over. Ik heb de uitvoering met 4GB RAM en een 128GB ssd. Hiervoor heb ik een Samsung X120 (11,6 inch met 1,2GHz Celeron culv) en een Samsung NC10 (10,1 inch Atom) gehad. De laatste bood een nogal matige gebruikservaring en was behalve klein zijn nergens goed in. De X120 was dankzij de snellere processor en de 11,6 inch display met een resolutie van 1366 x 768 pixels (vergelijkbaar met de 11,6 inch MacBook Air) wel bruikbaar, maar het bleef een lelijk plastic ding.

Prijs en specificaties

De MacBook Air 11,6 inch is ongeveer twee keer zo duur als mijn Samsung X120 in februari. Daarvoor krijg je een systeem met een snellere processor, een veel beter beeldscherm, een aanzienlijk compactere behuizing die zowel wat betreft design als materiaalgebruik mijlen ver voorloopt op al het andere dat er in dit formaat (nouja, niets is zo compact als een MBA) op de markt verkrijgbaar is.

Superlatieven schieten te kort om het design van de MBA 11,6 inch te beschrijven. Het apparaatje is mooi, slank, licht en aaibaar, oftewel liefde op het eerste gezicht voor iedereen met enig gevoel voor esthetiek. De MBA is zo ongelooflijk dun dat een iPad er in vergelijking lomp uitziet. Deels is dat optisch bedrog vanwege de bolle onderkant, die een zeer dunne buitenrand mogelijk maakt.

Het onvermijdelijke gevolg van het compacte formaat is dat er wat minder connectiviteit is als op een lompe laptop. Er bevinden zich twee usb-poorten, een displayport en een koptelefoonuitgang op het apparaat. Persoonlijk vind ik dit voldoende. Voor de paar keren per jaar dat ik een geheugenkaart wil inlezen neem ik wel een cardreader mee (die heb je toch wel nodig voor CompactFlash) en om veel data over te zetten is er een ethernet naar usb adapter. Een compact formaat is veel belangrijker dan aansluitmogelijkheden.

Besturingssysteem, toetsenbord en trackpad

MacOS X went snel voor een doorgewinterde Windows-gebruiker. Ik heb wel wat ervaring met OS X maar dit is het eerste systeem waarop ik meer doe dan alleen wat browsen. Een van de redenen om een MBA te kopen is om te kijken of OS X voor mij wellicht wat is als toekomstig besturingssysteem voor m'n workstation. Dit omdat naar mijn idee de meeste innovatie plaatsvindt op OS X ipv Windows. Het multi-touch trackpad is daar een mooi voorbeeld van. Die werkt fantastisch op de MBA. Het toetsenbord vergt nog de meeste gewenning vanwege het ontbreken van onder andere directe delete, home, end, page up en page down knoppen.

Prestaties en accuduur

De MBA haalt in de praktijk de door Apple beloofde accuduur van vijf uur. Gezien de compacte afmetingen van de MBA is dat een uitstekende prestatie. Mijn Samsung X120 deed nog wel iets meer maar was beduidend lomper. Dankzij de lange standbytijd (30 dagen volgens Apple) hoef je een MBA nooit uit te zetten. Na het openklappen van het scherm staat hij meteen paraat. De gebruikservaring op dit gebied is bijna vergelijkbaar met die van een iPad.

De prestaties van de MBA zijn voor regulier internetgebruik meer dan voldoende. Ik moet er nog wat zwaarder werk mee doen zoals Lightroom, maar dat was op de tragere X120 ook al goed mogelijk dus ik verwacht dat de MBA hier prima bruikbaar voor zal zijn. Mocht je de MBA toch een keer opnieuw willen opstarten dan gaat dat vliegensvlug dankzij de ssd. Ook andere merkbare vertragingen door disk I/O behoren tot het verleden dankzij de ssd.

Het beeldscherm van de MBA is niet IPS maar wel stukken beter dan het scherm in andere compacte laptops zoals de eerder genoemde X120 (die had een matige kijkhoek en kon geen gradients weergeven zonder enorme banding).

Kortom, de MacBook Air 11,6 inch is een geweldig apparaat dat eigenlijk maar één nadeel heeft en dat is de prijs. De prijs wordt mijn inziens gerechtvaardigd door de unieke form factor, het design en de gebruikservaring die in alle opzichten van hoog niveau is. Bovendien heb je prijzen van Apple als consument maar gewoon te slikken omdat andere fabrikanten te lam zijn om een vergelijkbaar totaalproduct op de markt te brengen.

Update 26-02-2011

Inmiddels heb ik de MacBook Air drie maanden in gebruik en ben ik er nog steeds zeer tevreden over. De prestaties zijn in de praktijk voldoende gebleken. In Axure (een tool voor het maken van wireframes voor interactieontwerpen) is de 1,4GHz Core 2 Duo-processors soms wel aan de trage kant. Deels komt dit omdat Axure niet heel erg efficiënt geprogrammeerd lijkt te zijn. Op snellere systemen is het ook wel eens vrij traag op schermen met veel elementen. Browsen gaat vlot op de MBA en het zoeken in een mailbox van ruim 3GB gaat razendsnel dankzij de ssd.

Onlangs heb ik er een 27 inch Cinema Display, een bluetooth keyboard en een Magic Mouse bijgekocht. Hoewel de MBA als volwaardige desktop replacement te zwak is, presteert hij in lichte werkzaamheden zoals browsen, emailen en webdevelopment prima op zo'n groot scherm. Ook fullscreen 720p video's bekijken gaan prima op het 27 inch scherm.

Wat betreft MacOS X stoor ik me het meest aan de beroerde functionaliteit van de Finder en de matige netwerkprestaties. De MBA werkt voor geen meter samen met de Windows-pc's in mijn netwerk. Hij herkent hostnames bijna nooit waardoor je bent aangewezen op het gebruik van ip's. Het pinchen met behulp van de trackpad heb ik uitgeschakeld omdat je te vaak onbedoeld in- en uitzoomt. Bluetooth tetheren op de iPhone 4 is übersimpel.

De behuizing is tot dusver vrij gebleven van krassen. Wel ben ik een keer met de MacBook Air tegen een muur gestoten waarbij een klein stukje van de rand is beschadigd. Het aluminium is een mooi materiaal maar het is ook vrij zacht waardoor je voorzichtig met de MacBook Air moet omspringen om 'm op de lange termijn mooi te houden. Je merkt verder wel aan alles dat de MacBook Air een product is dat met veel zorg en aandacht voor detail is ontwikkeld, een gevoel dat bij de meeste Windows-hardware nogal ontbreekt.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 11.6" 128GB (najaar 2010)?

Ik vind het niet echt een goede review. Erg onoverzichtelijk als je het mij vraagt, (nog?) geen foto's, je zou misschien de Source engine benchmark kunnen doen, kijken hoe hij presteert qua games (er zijn genoeg games te vinden op Steam die je zou kunnen testen :)).

Ook zou het leuk zijn om te weten wat hij nou allemaal kan (denk aan Photoshop of tekstverwerkingsprogramma's, ik heb genoeg schrikwekkende verhalen gehoord over de vorige generatie MBA's die Word amper trokken).
Als je benchmarks wilt zien moet je maar eens gaan kijken naar onze redactionele review of een review van bijvoorbeeld AnandTech. Dit is een user review. Ik pen mijn persoonlijke ervaringen neer en heb geen behoefte om een gigantisch verhaal te schrijven onderbouwd met objectieve tests van programma's die ik nooit gebruik (ik game niet). Op Apple.com kun je foto's van de MacBook Air vinden.

Word gebruik ik niet, Open Office wel en draait natuurlijk gewoon goed (zou zelfs op een Atom goed gaan). Browsen gaat ook erg vlot op de MBA zoals je mag verwachten. Bij dit soort werk voelt de MBA dankzij de ssd eigenlijk super snel aan. Als ik nog eens Photoshop of Lightroom ga draaien op de MBA vul ik mijn ervaringen wel aan.
Vraag: heb jij kleine handen?

Volgens mij is 11,6 inch namelijk net aan te klein om lekker te kunnen typen.
Een formaat van13 inch is dan ook ideaaler kwa groote. (mijn mening hoor)
Reden: je kan je polsen niet naast elkaar kwijt.. ?

Verder is het inderdaad niet echt een review amar een persoonlijke ervaring dus daarom 2 sterren. Omdat je nog wel alinea's ervan gemaakt heb / witregels per onderwerp. Wellicht korte kopjes erboven voor de verduidelijking: bijv wat je vind van het scherm --> dan een kopje "over het beeldscherm"

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 25 februari 2011 22:26]

Ik heb geen lompe bouwvakkersklauwen maar wel lange vingers. Ik kan uitstekend typen op het toetsenbord van de 11,6 inch MacBook Air en voor mijn polsen heb ik meer dan genoeg ruimte. Het toetsenbord van de 13 inch is van exact gelijke grootte volgens de foto's op Apple.com.

De MacBook Air heeft een full size keyboard volgens Apple en dat klopt wel als ik het vergelijk met mijn Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000. Het deel tussen de tab en enter is op het breedste punt maar twee centimeter breder dan het toetsenbord van de MacBook Air.

Het delen van persoonlijke ervaringen is precies waar de productreviews voor zijn bedoeld. Dat sommige gebruikers epistels schrijven van tientallen A4'jes is heel mooi maar moet zeker niet de standaard zijn voor iedereen, dan zou namelijk niemand er meer aan toe komen om zijn ervaringen te delen.
Hi,

Leuke review! Ik mis mijn MBP nog steeds (werk te veel samen Windows mensen en Windows-only apps, waardoor ik meer op Parallels werkte dan in OSX en ben overgestapt naar de Dell XT2).

M.b.t. hostnames; zou installatie van Bonjour op jouw Windows Pcs misschien helpen? heb dit ooit opgevangen, maar weet het niet zeker (wellicht kan een beter ingelichte tweaker mij aanvullen).

Grtn, Haroon
(stiekum toch weer aan t nadenken aan een Air of MBP)