Roccat Kave Review

Bjornmeijer935 20 december 2010, laatste update op 4 juni 2011, 2.695 views

Roccat Kave

Pluspunten

• Geluidsweergeven is goed
  • Microfoon opname kwaliteit is goed
  • Scharnier zijn stevig(misschien toch niet)
  • Heeft een control unit

Minpunten

• Zwaar
  • Hoofdband kussens zijn niet comfortabel

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Inleiding:
Ik was opzoek naar een headset voor algemeen gebruik zoals muziek luisteren, filmpje kijken en uiteraard te gamen. Door de vele goede dingen die ik over de Roccat Kave had gelezen ben ik hiervoor gegaan, het was wel even een dikke pil want 90 euro is best een hoop geld voor een headset. Voorheen maakte ik altijd gebruik van een van mijn Sennheiser koptelefoons(HD202 en HD477) waar ik zeer over te spreken ben.

Verpakking:
De Roccat Kave komt in een vrij grote doos, de voorkant is doorzichtig dus hier kun je al de headset en control unit zien.
De headset zat stevig vast aan het plastic van de verpakking de control unit zat ook goed verpakt deze was helemaal in plastic folie ingepakt.
Verder zat er nog een sound demo cd bij en een boekje met daarin een kaart(bankpas formaat) van Roccat.

De Roccat Kave zelf:
De Roccat Kave is absoluut niet klein en ook zeker geen lichtgewicht, de schelpen zijn bedekt met een zachte rubberachtige coat. De hoofdband is verstelbaar en kan dus ieder formaat hoofd bedekken. :P De hoofdband heeft binnenin drie kussentje die de druk op het hoofd moeten verdelen, persoonlijk vind ik de oplossing van mijn Sennheiser koptelefoons een stuk beter en bovenal veel comfortabeler deze verdelen de druk over de hele bovenkant in plaats van maar op drie punten.

Verder zit er zoals je van iedere headset verwacht een microfoon op, het mooie aan deze is dat ze een tulip(rca-cinch) connector gebruiken in plaats van een 3.5mm jack. Tulip stekkers hebben doorgaans geen last van storingen omdat dit type connector vrij stevig aansluit in tegenstelling tot jack pluggen. De microfoon heeft ook nog een blauwe led die aan staat wanneer de microfoon gemute is. Vanuit de headset loopt een kabel naar de control unit toe die dan weer opsplitst naar meerdere kabels, 4 jacks en een USB stekker om precies te zijn. De vier jacks zijn uiteraard voor de speakers(front, rear, microfoon en de center/sub), de usb connector wordt gebruikt om de headset van stroom te voorzien. De kabels zijn vrij lang te noemen, zeker voor iemand met een klein bureau kan dit vrij vervelend zijn, gelukkig heb ik daar niet zo'n last van.

De control unit:
De control unit heeft een aantal features, onder andere een draaibaare volume knop die je kan blijven doordraaien. Een mute knop voor de headset en microfoon, een slider om te schakelen tussen game en movie modus(eerlijk gezegt kan ik het verschil niet horen). En als laatste nog vier schuifjes voor de audio kanalen.

Een ding wat mij opgevallen is, is dat de unit heel gevoeling is voor storingen. Als mijn telefoon er ook maar een meter in de buurt komt dan stoort het geluid gruwelijk of dit komt door de telefoon of de slechte kwaliteit van de afscherming van de unit... wie weet.

Het geluid:
Uiteraard het belangrijkste van allemaal hoe klinkt die? Nou in eerste instantie schrok ik me rot, en ik bedoel het niet in de positieve zin, het geluid klonk plat totaal geen bass. Uiteindelijk bleek dit door mijn brakke VIA onboard kaart van mijn PC te komen, helaas heb ik er nog geen work around voor kunnen vinden want of het nou 2.0 of 5.1 was het klonk gewoon voor geen meter.

Nou heb ik hem ondertussen in mijn MSI GX623 gestoken waar die toch al een stuk beter tot zijn recht komt. Het vereist wel enig tune werk(met de schuifjes) om het geluid een beetje fatsoenlijk te krijgen, vooral omdat ik doorgaans muziek luister en ik dit dus in stereo luister. Ik ben opzich zeer tevreden over de geluidsweergave zowel in games als wanneer ik muziek luister.

Update 12-12-10:
Ik heb nu sinds een aantal dagen een Asus Xonar D1 in mijn bezit en ik moet zeggen dat het qua geluidsbeleving echt een enorm verschil maakt, het geluid klinkt al een heel stuk levendiger dan voorheen de bass klinkt ook een stuk beter.

Ik kan je er ook al bijvertellen dat het geluid het gewoon doet als je de control unit niet op een usb poort hebt aangesloten, uiteraard is het geluid dan wel een stuk zachter dan met de usb stekker er in.

De Microfoon:
Ja ook dit is uiteraard belangrijk, ik heb hem nog niet zo heel veel getest maar ik kan je zeggen dat de kwaliteit heel goed is.
Ik kan mijn stem bij wat opnames die ik gemaakt had duidelijk horen ook was achtergrond ruis nagenoeg niet aanwezig.

Comfort:
Zoals boven al stond de Roccat Kave is vrij zwaar en de kleine harde kussentjes van de hoofdband zijn nou niet echt fijn te noemen.
Na een uurtje dragen kreeg ik toch wel aardig last krijg van mijn oren en hoofd door het gewicht en de vrij harde kussens helpen daar ook zeker niet bij. Uiteraard heb ik hem net een paar dagen dus je moet dit wel met een korreltje zout nemen. Als ik puur naar draagcomfort kijk dan zijn mijn Sennheiser koptelefoons veel comfortabeler, deze kan ik makkelijk uren dragen zonder dat ik ook maar ergens last van heb. De kussens van de oorschelpen zijn redelijk goed en houden geluiden van buiten goed tegen.

Update 20-12-10:
Ik heb wat vulling tussen de kussentjes gedaan hierdoor is het comfort van de headset een stuk beter geworden. Het is meer een workaround maar het gewicht is nu wel een stuk beter verdeeld dan voorheen.

Bouwkwaliteit:
De Kave voelt heel solide aan de scharnieren zijn ook best stevig. Hier valt vrij weinig aan op te merken. De control unit is redelijk stevig, de game/movie schuif voelt vrij brak aan.

Conclusie:
Over het algemeen een goed product, wat betreft de geluidskwaliteit zit het wel goed de klanken zijn goed alleen zul je wel zelf met de schuifjes moeten spelen om het geluid optimaal voor je zelf te krijgen. Qua comfort had het wel wat beter gekund zeker de kussentjes van de hoofdband. De control unit is uiteraard een pluspunt het enige wat ik er jammer aan vind is dat die blijkbaar heel gevoelig is voor signalen van buiten af. Ik weet niet of andere mensen die de Kave hebben dit ook ondervinden, ik zou dit dan ook graag willen weten.

Update 12-12-10:
Geluidstest met de Asus Xonar D1 toegevoegd.

Update 20-12-10:
Ik heb wat schuim in de hoofdband kussentjes gedaan wat het draagcomfort iets verbeterd.

Update 04-06-11
Toen ik hem afzette brak het draaigedeelte aan de rechter kant af.

Mocht je type fouten zien meldt dit dan via DM.

Heb jij ook een Roccat Kave?

Zo kijkend naar de foto's lijken die oorkussens verdomd veel op m'n Denon D2000 oorkussens en die zitten echt heerlijk! Check deze tutorial eens betreft de oorkussens en kijk eens of dat ook kan bij de jouwe.

Heb je ook nog een andere bron behalve je laptop? Denk aan een mp3 speler, smartphone of zelfs gewoon een TV.
Ik kan me niet voorstellen dat de bass zo slecht/klein is vanwege de brakke VIA geluidskaart als er een externe versterker wordt gebruikt.

Is de controlunit trouwens ook een geluidskaart of werkt het setje puur met analoge input?
Helaas gaat dat niet werken, want deze heeft zowel een USB, als 3,5mm jacks nodig. Dus via een mp3 speler of smartphone gaat dit niet werken.

En wat betreft de bass, dit klopt wel degelijk.
Ikzelf heb ook deze headset, en had hem vrdat ik een X-Fi kaart had.
Nou werkelijk, de bass was gewoonweg om te huilen, ook al zette ik het schuifje op zijn hoogst.

Ik had daarna dus de X-Fi Xtremegamer gekocht, Bassboost aangezet, en sindsdien trilt mijn headset letterlijk van de tafel als hij helemaal vol staat.

*Helaas is mijn headset 2 dagen geleden overleden (kabelbreuk), en heb ik hem nu teruggestuurd (RMA). Ik krijg dus binnenkort weer een nieuwe!
Nee de kussens zijn niet hetzelfde, ik heb zelf niet zo'n problemen met de oorkussens en gezien dat ik nog 2 jaar garantie heb ga ik daar ook niks aan veranderen

Nee het komt echt door de VIA onboard kaart, het is niet alleen dat de bass niet aanwezig is maar ook gewoon het geluid zelf wat gewoon totaal verkeerd klinkt, ik heb hem nu in mijn laptop zitten daar is het geluid gewoon goed, die heeft een Realtek chip.

Ik heb hem net in mijn TV geprikt, en daar klinkt het geluid ook gewoon inorde, mp3 speler heb ik niet... iig niet eentje die het doet.

Wat betreft de unit, het is echt gewoon een doorluspunt meer niet er zit geen soundchip in.
Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat de VIA driver een of ander equalizer/effect instelling aan heeft staan.

Bedankt voor het beantwoorden van de vragen! :)
Je kan de foto's ook gewoon tussen img tags plaatsen dan zien we ze ook gewoon ;)
verder is een goede afstelling erg belangrijk, ik heb een medusa en die is iets te groot voor mijn kleine eierkopje dus ik doe altijd een dunne muts op en dan zit die perfect :)
En ja dat is ook zo'n zwaargewicht headset, iets van halve kilo ofzo.
De afbeeldingen staan ook tussen img tags hoor, of ik begrijp je verkeerd misschien. :P
Waarom zie ik dan alleen de links bij alles behalve de bovenste plaat?? :/ mss dat die browser hier op werk niet goed werkt... naja zal thuis nog eens kijken.
Wie weet hoor zo doe ik al mijn reviews al en ik heb nog nooit iemand horen klagen.
Op het werk heb ik Firefox en Internet Explorer en daar doen ze het gewoon op.
Misschien is de site waar de plaatjes op site wel geblokkeerd wie weet....

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 19 november 2010 18:07]

Ben er (bijna) helemaal mee eens.
Ik heb nu al twee keer last gehad van dat het snoer bij de versterker afbrak.
500 gram op je hoofd, slecht zittend, "slechte" bass ( lage tonen), kokende oortjes! ik weet het niet, mij spreekt het in ieder geval niet aan > wat was er verkeerd met je Sennheiser's. Heb momenteel een Beyer Dynamic (oud beestje = DT 990 PRO en een AKG 240 Studio, als micro gebruik ik een AKG 1000S op een mengpaneel ( XLR ingangen - symmetrisch ). 90 € heb je betaald, was er daarvoor geen Sennheiser ( HMDC 26 ) of een AKG (GHS 1) te koop in Nederland, doch ik denk wel dat ze een stuk duurder zullen uitvallen 8)7
Tja hij is idd niet ligt nee maar ondertussen heb ik hem al zolang op dat het dragelijk is, zeker met de extra opvulling maar ja dit hadden ze zelf ook wel kunnen doen.

Nou ja de bass was slecht vanwege de waardeloze onboard audio, met de Xonar D1 is het echt een wereld van verschil.

Nou ja don't get me wrong bij die sennheisers krijg je ook aardig warme oren dus wat dat betreft doen ze het geen van drieen erg goed op dat vlak, maar ik stoor me daar niet zo heel veel aan.

Wat betreft mijn sennheiser's er is helemaal niks mis mee, maar omdat ik die vaak mee neem voor het reizen en dergelijke wou ik er dus eentje voor thuis hebben met een microfoon, voor zowel gaming als wanneer ik thuis werk(skype).
Heel accurate review, Bjorn!

Deze heb ik ook sinds een week in mijn bezit, en ondanks de vele nadelen ben ik er toch heel tevreden van.

Ik zal beginnen met de feedback op het draagcomfort, dit stoort me het meeste. Zoals rolfi3 al zei, ik krijg echt harde koppijn van deze headset. Het systeem met de kussentjes valt op zich wel mee, maar het grote probleem zit hem bij de implementering ervan. De kussentjes zijn 'hard' op het frame gevezen, waardoor ze zich amper of helemaal niet aanpassen aan je hoofd. Moesten deze een beetje flexibel zijn zouden ze er tenminste voor zorgen dat het plastic van het frame niet recht op het hoofd terecht komt, de headset leunt gewoonweg met het volle gewicht op mijn hoofd, zonder dat maar n van de kussentjes contact maakt. Er is maar weinig aandacht besteed aan mensen met een iets smaller hoofd. :)

Mijn Creative Fatal1ty moest plaats maken voor deze Kave, in de hoop het comfort en de geluidskwaliteit te verbeteren. Ik ben erover aan het nadenken om de falende pads van de Kave eraf te vijzen, de lekkere zachte band van de Fatal1ty eruit te slopen en deze op de Kave te plakken. De oorschelpen van de Fatal1ty waren lekker zacht, maar enorm pijnlijk na enkele uurtjes. Net andersom als bij de Kave dus, daar zijn de oorschelpen heerlijk comfortabel. Die zijn dan wel voorzien op oren van alle grootten en maten.

Dan, de geluidskwaliteit. Met de Fatal1ty hoorde ik geen verschil tussen de onboard SoundMAX van de P5E en de Creative X-Fi. Door de bredere range van de Kave heb ik echter ingezien dat een relatief dure headset met een cheap-ass geluidskaart een zeer slechte combinatie is. Vooral games klinken ronduit verschrikkelijk met een surround headset op on-board sound. Echt waar, het is zonde van on-board te blijven gebruiken met dit product. Ik suggereer dan richting X-Fi en Xonar.

Het uitzicht vind ik uiteraard ook niet onbelangrijk, op dat vlak zal de Kave je niet teleurstellen. Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind deze er enorm bad-ass uitzien. Ook de accenten met de vibrante blauwe LEDs vind ik perfect. Niet te overdreven en erg stijlvol.

Zo, hopelijk hebben jullie er wat aan. 90 euro is echt geen geld voor een headset van dit kaliber. Als jouw hoofd echter niet gegoten is voor dit model zal je menig mod moeten verrichten om deze perfect te doen passen. Voor deze prijs vind ik eigenlijk niet dat je kan verwachten dat alles ergonomisch 'gestroomlijnd' is, ik heb er dan ook geen probleem mee om hem te modden, zou het zelfs leuk vinden. Daar zijn we Tweakers voor. ;)
Ik heb sinds 2 weekjes ook de Roccat Kave, en ik vind het geluid geweldig en kan me ook helemaal vinden in je review.
Ik vind de kussentjes ook net iets ondermaats werken en krijg na 1 2 uurtjes ook last van de headset op mijn hoofd. Nu wou ik de workaround proberen met de opvulling van de kussentjes. Mijn vraag is hoe je dit precies hebt gedaan, dan kan ik het thuis ook even proberen :)
Ik had nog een plaatje schuim liggen die heb ik op de maat van de holle gaten geknipt en ze er in gedaan, dit scheelt al heel wat qua draag comfort omdat je dan een groter draagvlak hebt.
Ik wil graag nog even een belangrijke toevoeging doen. 2 Dagen geleden ging mijn microfoon van de Roccat Kave kapot. Ik heb geen bon meer, dus kan geen beroep doen op de garantie. Zodoende heb ik een mail gestuurd naar Roccat zelf, en kreeg de volgende reactie terug.

Hello Rick,
> no problem, I will send you a new Kave micro.
> In the unlikely event that it should turn out that this doesn’t solve the problem you would need to exchange the Kave at your dealer, though.
> Viele Gre / Kind regards,
> Tibor Fischer
> Community Manager

Ofwel, bij de pluspunten mag ook de support van dit bedrijf wel genoemd worden. Gezien hun hele produktlijn heb ik het idee dat ze er alles aan doen om kwalitatief goede spullen op de markt te zetten, en de bijbehorende support leveren en feedback van gebruikers altijd ter harte nemen.

Ik heb de headset altijd i.c.m. een X-fi geluidskaart gebruikt, en wat betreft de kwaliteit van het geluid kan ik niets anders zeggen dan dat het geweldig werkt.

Als laatste mis ik in je review volkomen het feit dat deze headset een vibratie functie heeft bij diepe bastonen. Dus ik weet niet of je die uberhaupt hebt afgespeeld op je headset, maar ik kan je vertellen dat dit bij bijvoorbeeld battlefield bad company 2 toch voor een extra beleving van het geluid zorgt!
Dit heb ik er inderdaad niet in vermeld nee, maar ik voel zijn aanwezigheid wel!
Ik heb mijn kave weer teruggestuurd, omdat het draagcomfort gewoon echt verschrikkelijk is. Hij is al zo groot en zwaar en dan doen ze er van die mini kussentjes waarvan ze niet eens goed op je hoofd aansluiten.
Na een half uurtje heb ik gewoon keiharde koppijn van dit ding.

Geluid en alles was toppie, maar nutteloos als je hem niet lang op je hoofd kan hebben.
Nee dat klopt, ik gebruik hem nu al een tijdje en de kussentjes worden er ook niet comfortabler op.
Mag ik vragen wat je als vulling hebt gebruikt Bij de kussentjes?
Ik had hiervoor een stuk schuimplaat gepakt zoiets als wat je normaal onder in de doos van een moederbord hebt maar dan een stuk dikker.
Ah! Bedankt. Ik heb hem sinds dinsdag, wat een heerlijke headset! Hij zit echt superfijn, krijg nergens last van na 4 uur op hebben.

Ik had veel gelezen dat mensen last krijgen van de 3 kussentjes. Echter merk ik hier nog niks van.

Ik had ook gezien dat er bij veel mensen het stukje bij de oorschelp afbreekt. Ik vindt deze ook persoonlijk wat losjes aanvoelen. Ach, denk dat het puur ligt aan hoe je er mee omgaat!
Nou ik voelde die 3 kussentjes anders wel in m'n hoofd drukken als ik hem lang op had.

Wat betreft het scharnier wie weet, ik ben er altijd heel voorzichtig mee geweest desondanks brak die toch.
ik heb zelf ook een Kave gehad.
enige probleem wat ik tegen ben gekomen is dat mijn groene 3,5mm jack kaduuk is.. ik denk dat het in de control unit zit. want ik heb namelijk mijn Kave uit elkaar gehaald.. (garantie periode was verlopen, en ook vallen kabel breuken niet binnen de garantie.)

ook zie ik dat jou kave gebroken is. vaak zie je dat de hoofdband scheurt, en dat dan de sleuven, waarmee je de oorschelpen versteld kunnen worden kaduuk is.

wat jij heb, heb ik nog nooit eerder gezien.

mag ik vragen wat voor headset je nu hebt?

[Reactie gewijzigd door XeonNL op 2 november 2012 18:40]

Ik ben weer terug gegaan naar mijn sennheiser 477, blijft gewoon een fijne koptelefoon, heb nu gewoon een webcam met microfoon dus niet de beste kwalitiet ooit maar het werkt. :+
Ik neem mijn woorden terug.

Heb hem nu +/- 3 weken. En hij begint wel degelijk pijnlijk te worden, het probleem is dat de kussentjes niet recht op mijn hoofd rusten maar alleen met de punt. Plus het feit dat hij behoorlijk zwaar wordt na een tijd dragen.

wellicht in de toekomst even wat test runs maken waar mogelijk.