Specificaties 64GB 2.5" (SATA-600) @ 355/70MB/s - Bekijk alle specificaties

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB Review

djgerry300 31 oktober 2010, laatste update op 31 oktober 2010, 868 views

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Pluspunten

• Snel
  • Professionele aluminium behuizing
  • Duurzaam

Minpunten

• Opslagruimte
  • Prijs?

Ik heb mij deze SSD aangeschaft omdat ik vond dat mijn ondertussen bijna 4 jaar oude pc wat aan de trage kant begon te werken. Als informaticus weet ik dat mijn q6600 en 4Gig RAM niet aan de basis hiervan lag, maar mijn redelijk verouderde harde schijf dus wel.

Bij deze ben ik dan wat gaan rondneuzen op verschillende site's (voor de Pricewatch dan) om een goedkoop maar snel alternatief te vinden. Na een maand reviews en benchmarks te hebben bekeken kwam ik tot de conclusie om de Crucial C300 64GB SSD te kopen.

De voordelen van een SSD kennen we ondertussen wel. Duurzaam, snel en klein, maar geen voordelen zonder nadelen en dat was de prijs. Crucial werkt zich goed in dankzij de relatief goedkope SSDs.

Toen ik hem via TNT ontvangen heb ben ik meteen over gegaan tot het installeren van Windows 7 Ultimate en ben ik aan het benchmarken geslagen. Ik behaalde een mooie 280Mb/sec leessnelheid en een schrijfsnelheid van rond de 70MB/sec (Voor zij die deze willen aanschaffen, de 128Gb en de 256GB hebben relatief een hogere leessnelheid). Voor zij die een SATA-600 aansluiting hebben krijgen we ongeveer 350MB/sec uit het apparaat geperst.
Voor mij dus dik in orde!

Alles start zeer snel op zoals verwacht, maar met 64GB kunnen we er natuurlijk niet veel software op zetten. Bij deze gebruik ik dan ook een harde schijf van 500GB als extra opslag voor enkele games en andere software op te zetten (De meest gebruikte games en softwarepakketten staan uiteraard op de SSD)

De SSD heeft een omvang van 2,5 inch en kan in de meeste behuizingen niet direct plaats worden gegeven, tenzij we deze in een laptop gaan inbouwen. Natuurlijk gebruiken we als tweaker verschillende methoden om deze een stabiele plaats te geven in de behuizing.

Heb jij ook een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB?

Waarom heb je precies voor de Crucial RealSSD gekozen? Het grote voordeel van de Crucial is namelijk de hoge leessnelheid in combinatie met SATA-600. De schrijfsnelheid is daarentegen weer aan de lage kant, want de nieuwste Sandforce controllers halen makkelijk over de 200 MB/sec.

Maar jij hebt dus niet het voordeel van de hoge leessnelheid van de Crucial maar wel het nadeel van de lage schrijfsnelheid. Had je dan niet beter voor een Sandforce SSD kunnen gaan?
Het is mijn eerste review dat ik ooit geschreven, dus perfect is hij inderdaad niet.

En ik ben van plan om de ASUS U3S6 PCI-E controller te kopen om optimaal gebruik te maken van de leessnelheid. De schrijfsnelheid maakte voor mij niet zo super veel uit mede omdat ik ook een laag budget had.