Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Borromini 16 oktober 2010, laatste update op 11 maart 2012, 2.153 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• dual radio: twee aparte chips voor 2,4 en 5 GHz - maakt het mogelijk twee aparte APs op te zetten.sloot RAM (64 MB)officiŽle firmware gebaseerd op OpenWrtAtheros-platformUSB-poort

Minpunten

• USB-poort ondersteunt onder officiŽle firmware alleen opslagapparatuur

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Over hoe deze router presteert met stock firmware kan ik niks vertellen. Ik heb deze router gekocht als opvolger voor een Asus WL-500G Deluxe die OpenWrt draait. Zijn opvolger moest dat ook ondersteunen. Enter the WNDR3700 :*)

Mijn eisen waren de volgende:
  • Dual radio
  • Ondersteuning voor full spec 802.11n (5 Ghz)
  • USB-poort om een printer op aan te sluiten (Netgear beperkt dit softwarematig tot alleen opslagapparatuur)
  • Gigabit LAN
  • Volledig ondersteund door OpenWrt
De Netgear WNDR3700 was als Atheros-gebaseerde router met firmware gebaseerd op OpenWrt (Kamikaze, de vorige reÔncarnatie van OpenWrt) een uitgelezen kandidaat om mijn trouwe WL-500G Deluxe op te volgen. Na maanden geduldig lezen heb ik eind mei 2010 beslist dat het moment rijp was om de overstap te maken. Ik heb een eigen SVN checkout van Backfire (OpenWrt 10.03, r21847) gecompileerd met wat custom settings en de stock firmware eraf gemieterd. Na wat knoeien met het 5 GHz-gedeelte (dat niet automatisch out of the box werkte) kon de router stabiel worden verklaard. Met uitzondering van een stroomonderbreking op 19 september is dit schatje onafgebroken in de lucht :).

De prijs is misschien niet mals (langs de andere kant heb ik mijn Asus destijds evenveel betaald), maar je krijgt er een krachtige router voor in de plaats - en ťťn die 100% door OpenWrt wordt ondersteund, waardoor je compleet vrij bent om eender wat met dat ding te doen - zolang de hardware maar krachtig genoeg is ;).

Ik heb bij het onderdeeltje 'Ondersteuning' 'Geen mening' aangevinkt aangezien ik van Netgear ook geen support verwacht, tenzij dat ding de geest geeft of de hardware op de een of andere manier kuren begint te vertonen. Ik vind het jammer dat Netgear voor deze prijs de functionaliteit van de USB-poort beperkt, maar ik neem aan dat dat een kwestie van productpositionering is - al heb ik geen weet van een model voor de consumentenmarkt van hen dat wťl ondersteuning biedt voor printers. Langs de andere kant zou dit redelijk simpel te omzeilen moeten zijn door de vereiste kernelmodules en printerspooler (p910nd) te installeren die de Kamikaze-versie van OpenWrt aanbiedt.

Tot slot nog een opmerking over de minpunten die sommige mensen aankaarten zoals DLNA en het gebruiken van USB-opslag: Ik ben zelf van mening dat een router niet voor die dingen dient in te staan (daar kan je een NAS voor bouwen of je er een aanschaffen). Ik kan zelf niet oordelen over de stabiliteit van deze features, wat ik zulke gebruikers wel kan aanraden is naar OpenWrt te kijken voor zo'n dingen - en bij uitbreiding naar DD-Wrt, al weet ik niet in hoeverre (en hoe makkelijk) dat uitbreidbaar is zoals OpenWrt. Het nadeel van OpenWrt is wel de iets steilere leercurve.

• Intel IPW4965 abgn draadloze kaart (mini-PCI-E)
  • Ralink RT2500 abg draadloze kaart (PCI)
  • Intel IPW3495 bgn draadloze kaart
  • Intel® Centrino® Advanced-N 6200

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

ik heb hem ook nu een maand op gewoon de stock firmware.
Omdat Ziggo de snelheid verhoogde (120 Mbit/s) en me vorige router dat niet aankon.
Prima aankoop m.i.z ;)