Shokz OpenRun Pro (Zwart)

€ 175,-
Specificaties Botgeleiding zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shokz OpenRun Pro (Zwart) Review

DaemonAngel 2 augustus 2022, 1.073 views Product geleend

Shokz OpenRun Pro (Zwart)

Geluidskwaliteit van een degelijk niveau met een robuuste bouwkwaliteit en de mogelijkheid om tijdens gebruik je omgeving te blijven horen maken deze perfecte sport oortjes voor activiteiten waarbij je bewust wilt blijven van je omgeving.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is goed*
  • Robuust
  • Comfortabel
  • Omgevingsgeluid hoorbaar
  • Werkt perfect zonder een app

Minpunten

• Geluidskwaliteit is niet zoals bij gewone oortjes
  • Oplaadkabel is productspecifiek
  • Maar IP55

Een beengeleidende hoofdtelefoon is niet iets recent. Shokz, vroeger gekend onder Aftershokz, is in dit veld wel de meest gekende speler.

Een beengeleidende hoofdtelefoon werkt anders dan een normale hoofdtelefoon. Geluid is een golf. Deze wordt voor onze muziek opgewekt dmv trillingen (bijvoorbeeld door het membraan van je speakers).
Bij een normale hoofdtelefoon verplaatst deze golf zich via de lucht door je gehoorgang naar je trommelvlies, waarna deze versterkt wordt door je gehoorbeentjes en doorgegeven aan je binnenoor.
Je binnenoor geeft dan de prikkel die je hersenen terug kunnen interpreteren als geluid.

Bij beengeleidende hoofdtelefoons wordt deze trilling van je hoofdtelefoon opgevangen door de botstructuur naast je oor. Gezien deze botstructuur in verbinding staat met je binnenoor en dezelfde trillingen door bot ook geleid worden, kan deze trilling opgevangen worden en ook omgezet worden naar geluid.

Lucht en bot gaan anders geleiden en de trilling wordt ook anders opgevangen in je oor (de versterking door de gehoorbeentjes gebeurt niet bijvoorbeeld).
Dit heeft dan ook een invloed op de geluidskwaliteit en hoe je deze ervaart.

Als je op zoek bent naar een gewone hoofdtelefoon en niet perse naar een hoofdtelefoon waarmee je je omgeving nog perfect kan horen, kan ik je nu al de tijd besparen. Er bestaat nog steeds een verschil in geluidskwaliteit waarbij deze van beengeleidende hoofdtelefoons niet tipt aan die van een gewone goede hoofdtelefoon.
Kort gezegd, dit is een meer niche hoofdtelefoon die ontworpen is om naar muziek of podcasts te luisteren in een situatie waarin je ook je omgeving wilt kunnen horen.

Geluidskwaliteit

TL;DR: de geluidskwaliteit is verbeterd en goed voor zijn beoogde doel.

Zoals aangegeven in de inleiding is dit een volledige andere aanpak dan een normale hoofdtelefoon.
Ondanks de grote stappen die gezet zijn in beengeleidende hoofdtelefoons, moet je je verwachtingen wel wat bijstellen.

Ik vermoed dat de grootste vraag is wat de kwaliteit van het geluid nu eigenlijk momenteel in realiteit is met een dergelijke hoofdtelefoon.
Dat was bij mij toch zeker het geval.

De muziekkwaliteit is heel goed . . . voor een beengeleidende hoofdtelefoon.

Ik heb lang nagedacht over een manier waarop ik de muziekkwaliteit kon beschrijven en onderstaande lijkt mij het meeste accuraat.
Bass is niet zo sterk aanwezig en de hoge tonen zijn ook niet super helder.
Algemeen hebben ze dus wat weg van een gewone goedkopere hoofdtelefoon.
Het belangrijkste voor mij is dat het geluid wel goed genoeg is om van mijn muziek te genieten tijdens de sportactiviteit. Als het echter je bedoeling is om echt "out te zonen" met je muziek, dan vind ik ze niet toereikend. Voor mij zijn deze oortjes dan ook echt wel alleen om te sporten hierdoor. Mijn vriendin vindt ze echter ook aangenaam op drukker openbaar vervoer of in drukkere straten, net omdat ze zich dan zo bewust kan blijven van haar omgeving. Zij vindt het die opoffering van wat diepte en helderheid wel waard.
Dat ikzelf ze kan vergelijken met een goedkope in-oor hoofdtelefoon is eigenlijk wel een mooi compliment.

Zoals ik hieronder ga aanhalen, kan je bij muziek waar enorm veel bass in aanwezig is (bv techno, R&B), bij hoge volumes het trillen van de oortjes voelen. Dit geeft een licht kriebelend gevoel.
Gezien ik niet op die hoge volumes luister en het ook niet mijn meest beluisterde muziekgenres zijn, was dit geen probleem voor mij.

In de voorgaande paragraaf sprak ik specifiek over muziekkwaliteit.
Iets waarvoor deze ook veelvuldig gebruikt zullen worden, is het luisteren naar een podcast of audioboek. Vooral bij duursport is dit een wel wat populairdere toepassing.
Om naar een podcast te luisteren, is het geluid goed. Ik heb dan ook geen enkel probleem om deze te gebruiken in plaats van een standaard oortje. Zelfs als ik gewoon even ga wandelen of bezig ben, durf ik hiervoor naar deze oortjes te grijpen in plaats van mijn airpods pro.

Er is een app waarin je voor deze hoofdtelefoon de EQ modus ook kan aanpassen.
Dat en de software updates zijn eigenlijk wel het enige waarvoor je de app nodig hebt.
De EQ keuze bestaat maar uit twee opties: normale modus en vocal modus.
Dit is voornamelijk handig omdat ik, bij hogere geluidsniveaus in de normale modus, een vervelende trilling ervaarde bij het luisteren naar een podcast. Dit gaf wat een kriebelend gevoel en was wat onaangenaam. Als je naar de ‘vocal’ modus wisselt, dan kan je heel erg luid gaan zonder dit te ervaren.
Ze bereiken dit door zo te horen wat bass weg te halen. Een deel van de lage noten die bij praten aanwezig zijn, zijn duidelijk minder prominent.
Noteer wel dat deze app er alleen lijkt te zijn voor dit model. De app wordt specifiek omschreven als zijnde voor de openrun pro.

Sporten

Dit wilde ik een apart titeltje geven, zodat ik wat meer in detail kan gaan over het gebruik van deze oortjes tijdens sporten.

Waarom je deze oortjes zou kopen, is omdat je je omgeving wilt kunnen blijven horen.
Ze blokkeren namelijk je gehoorgang niet en omdat het geluid ook niet via je gehoorgang komt, is het zelfs een ander gevoel dan naar een luidspreker luisteren. Je eigenlijke oor voelt namelijk nog vrijer aan. Een moeilijk te omschrijven ervaring.

Het gevolg is dat je tijdens het lopen alles rondom je goed hoort. Je hoort het grind onder je schoenen terwijl je aan het lopen bent, je hoort je ketting terwijl je aan het fietsen bent, je hoort de wind door de bomen, je hoort de vogeltjes fluiten,.... En het belangrijkste is dat je het omgevende verkeer even goed hoort (als je geluid niet giga luid staat) als zonder oortjes.
Dit alles zorgt ervoor dat je je muziek/podcast erbij kan hebben en toch onderdeel kan blijven van je omgeving.
(Dit zonder een bluetooth speaker in je rugzak te moeten hebben en de gezamenlijke haat van iedereen rondom je te verzamelen.)

Een ander belangrijk voordeel (iets dat mij pas opgevallen is door het frequenter wisselen tussen verschillende oortjes), is dat het typische ‘boenken’ in je oor tijdens het lopen dat je ervaart met oortjes die in je oor zitten, er ook niet is. Je herkent dit fenomeen wel als je al eens gewandeld of gelopen hebt met oortjes in. De schok van de impact (voet op grond) wordt versterkt in je oor door de rubberen seal aldaar en geeft een gedreun.
Door het design van deze oortjes is dat iets wat niet meer aanwezig is.
Sinds ik het met de shokz niet meer heb, begint het mij bij mijn andere oortjes harder te storen.
Belangrijk om hierin mee te geven, is wel dat ik enorm gevoelig ben aan dergelijke zaken.

Draagcomfort

TL;DR: Je merkt niet dat je ze draagt.

Ik heb zelf momenteel lang haar dat voornamelijk in een staart zit. Zelfs in deze situatie (haar in staart in nek), die mij de grootste uitdaging lijkt voor een hoofdband die in de nek valt, merk ik hem eigenlijk niet eens op.

Bij het fietsen draag ik een helm en een zonnebril en ook daar zitten ze nergens in de weg.

Wanneer je de muziek pauzeert, merk je gewoon niet dat je de oortjes nog op hebt.

Draagcomfort is dus gewoon heel erg goed, ik heb er niets op aan te merken.

De vriendin die even model speelt om dit te tonen.

Bouwkwaliteit

TL;DR: kwalitatief gebouwd, geen zorgen over stuk gaan met al de nodige muziekbediening binnen handbereik.

De oortjes hebben een stroeve rubberen oppervlak met glad plastic aan de binnenkant waar ze tegen je hoofd zitten.

Op het linker oortje is er een multifunctionele knop waarmee je de muziek kan pauzeren, starten/hervatten en door meerdere keren te drukken van nummer kan wisselen.
Aan de rechterzijde zitten er op het horizontale stuk bij het Shokz logo, 2 knoppen: volume omhoog en omlaag . 1 hiervan wordt bij langdurige drukken de aan/uit-knop.

De oortjes komen met een solide en fijn doosje dat wel wat aan de grote kant is.
Ik heb ze dus al vaak gewoon ergens (zonder hoesje) in een tas of in mijn zak gestoken en ben nooit bang geweest dat ik ze kapot terug zou opvissen.

De kabel om ze op te laden is magnetisch en geeft een hoogstaand gevoel. Het nadeel is wel dat als je deze kabel kwijt bent of vergeet, je geen mogelijkheid hebt om ze op te laden want het is een specifieke kabel.

Batterijduur zou iets van een 10 uur moeten zijn en ze laden snel terug op.
Ik heb geen exacte metingen uitgevoerd maar ik heb ze op een week meermaals gebruikt om te gaan lopen en dan een halve dag om te gaan fietsen en de batterij was nog goed bij aankomst. Na 4 uur fietsen en 1,5u lopen gaf de app een batterijpercentage van 59% aan.
Ik ben ze al wel eens vergeten op te laden en dan is ze snel aan de lader hangen terwijl je je omkleedt, wel genoeg om ermee te kunnen gaan lopen.

De oortjes voelen zeer solide aan en dankzij hun IP55 rating maak ik mij ook geen zorgen om ze te gebruiken in de regen. Ik spoel ze na het sporten wel eens af onder de kraan en dat is door de IP55 rating wel al een risico.
Deze rating had dus nog wel wat hoger gemogen naar mijn mening. Er zitten weinig bewegende delen aan en dan is er ook de speciale oplader nog, waardoor ik denk dat er ruimte zou moeten zijn om deze rating te verhogen.
Misschien is dit gedaan om de openswim meer bestaansrecht te geven?
Ongeacht de reden, is het een duidelijk minpunt.

Alternatieven

In de wereld van bot geleidende oortjes is Shokz wel de grootste naam en ik heb geen ervaring met andere merken.
Binnen Shokz heb je nog andere varianten. De niet ‘pro’ variant is wat goedkoper. Ik heb deze niet getest en kan hierdoor niet vergelijken.
Deze pro variant heeft volgens Shokz beter geluid. Afhankelijk van de grootte van het verschil lijkt het mij dan wel de moeite om voor de ‘pro’ te kiezen.
Zij hebben ook nog de Swim variant.
Hierover ga ik ook iets kunnen plaatsen dankzij een triatleet die ik ken en die deze gebruikt.
Spoiler: doordat je geen muziek kan streamen naar de swim variant en dus alles moet downloaden en uploaden op de oortjes, vallen deze af voor iedereen die geen oortjes wilt specifiek voor het zwemmen.

Zelf gebruikte ik normaal tijdens het sporten mijn Apple airpods pro en mijn Jaybird vista oortjes.
De Jaybird vista oortjes zijn waterdicht (IP68) en eigenlijk onverwoestbaar. Deze gebruikte ik bij verschrikkelijk weer om te gaan lopen. Ze zijn tegen alles bestand.
Door hun hoog afsluitend vermogen, waren ze wel geen optie om mee te fietsen. Dit creëerde gevaarlijke situaties. Ze blijven echter nog steeds mijn favoriet voor de fitness. Dit vanwege hun goed en activerend geluidsprofiel en afsluitend vermogen. En hun onverwoestbaarheid.

De Apple airpods pro gebruikte ik om te lopen wanneer ik plande niet te hard te gaan zweten en als het ook niet regende. Ik gebruikte ze dan in de transparantie setting.
Om te lopen of wandelen is dit een bruikbaar alternatief voor de shokz pro. Je hoort je omgeving ook nog steeds wel. Ik ben daarenboven ook nog één van de mensen waarbij de airpods pro goed blijven zitten en moet me tijdens het lopen dan ook geen zorgen maken over uitvallen.
Hun nadeel is dat ik er niet mee in de regen kan lopen of bij heel warm weer vanwege te hard zweten.
Als ik met de stadsfiets op pad ben, is de transparantie optie van de airpods ook bruikbaar. Op de koersfiets wordt de windruis te luid en storend en zijn ze niet meer bruikbaar.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Sony heeft in zijn Linkbuds een andere aanpak gebruikt om muziek te luisteren zonder je omgeving af te sluiten.

Op loopwedstrijden zijn oortjes normaal niet toegestaan, met uitzondering van de Shokz. Indien dit belangrijk voor je is, dan is dat wel iets om rekening mee te houden.

Wanneer je belang hecht aan het blijven horen van je omgeving, zijn deze oortjes ideaal.

De geluidskwaliteit is goed genoeg om te genieten van je muziek en tegelijk heb je het voordeel dat je je omgeving blijft horen.
Vooral bij fietsen, een activiteit waar de transparantie optie van veel oortjes het door de windruis laat afweten, zijn deze een goede optie.
Op veel race events zijn dit ook het enige toegelaten type oortjes.

Hun bouwkwaliteit is solide, het draagcomfort zeer goed.

Buiten de product specifieke oplaadkabel en IP rating die wel hoger had mogen zijn dan IP55, valt er weinig op aan te merken.

Gezien de gebruikte botgeleidingstechniek lijkt het mij verder niet dat er nog grote sprongen in geluidskwaliteit aan zitten te komen.

De prijs leek mij redelijk hoog maar is eigenlijk gelijkaardig aan de Jaybird Vista oortjes en ook gelijkaardig aan de introductieprijs van de Sony Linkbuds.
Doordat ze een niche product zijn en minder breed inzetbaar, is de prijs wel iets minder behapbaar dan deze van standaard oortjes.

Al bij al ben ik zeer tevreden met de gebruikservaring en heeft de muziekkwaliteit mij aangenaam verrast.
Zowel mijn vriendin als ik gebruiken ze graag om buiten met te sporten (vanwege hun design zijn ze ook gemakkelijk te delen met iemand).

Heb jij ook een Shokz OpenRun Pro (Zwart)?

Hoi,
Je zegt "Op veel race events zijn dit ook het enige toegelaten type oortjes."

Ik ben official bij triathlon wedstrijden en oortjes zijn bij ons niet toegestaan, ook deze niet. Weet niet hoe dat bij andere sporten ligt.
Ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee, maar wat ik hoorde is dat op sommige events deze wel toegestaan zijn. Maar meestal is het gewoon een algemene regel 'geen hoofdtelefoons' inderdaad.
Ik heb het alleen maar gehoord dat sommige organisatoren een toevoeging gedaan hebben aan die regel dat iets als dit toegestaan is. Vermoedelijk omdat je gewoon je omgeving hoort en de achterliggende reden voor de originele regel daardoor minder van toepassing is.

Het was bij bepaalde OCR of loop races.

Misschien is de statement 'op de races waar oortjes toegestaan zijn is dit vaak het enige toegelaten model' accurater :D

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 3 augustus 2022 16:09]

Persoonlijk zou ik me kunnen voorstellen dat deze inderdaad toegestaan zou worden. Ik heb hem zelf ook en je hoort inderdaad ook je omgeving. Moet je wel over een horloge beschikken die muziek kan streamen want een telefoon mag ook niet met Triathlonwedstrijden.
Oh echt?
Heb je een idee waarom dat is?

Ik ben geen triatleet zelf en degene die ik ken heeft standaard zijn gsm niet bij wanneer die sport dus dat is geen referentie.
Ik heb zelf de regels niet bepaalt maar bellen en bedienen van je telefoon tijdens een wedstrijd geeft veiligheidsrisico's. Met name met het fietsen is er een groot snelheidsverschil tussen de betere atleten en zeg maar de recreanten. Als je dan bezig bent met bellen of iets doen op je telefoon vergroot je de kans op een valpartij en/of een botsing. Dat is zeg maar dezelfde reden waarom je in de auto ook niet handheld je telefoon mag bedienen, je raakt teveel afgeleid. Met oortjes hoor je anderen niet of minder goed aankomen en dat mag dus ook niet. Ik denk dat ze niet in een discussie willen verzeild raken over welke wel en welke niet dus zijn ze gewoon allemaal niet toegestaan, dat is wel zo makkelijk.
Bedankt voor je review! Nog een vraagje, hoe is jouw beleving wanneer het hard waait en je hardloopt met deze oortjes? Heb je echt nooit 'last' van de wind hiermee, blijft de beleving van de muziek gelijk? Ik loop zelf met airpods pro en stoor me vrij snel aan de wind wanneer ik loop...
De mate dat je last hebt van wind is hetzelfde als wanneer je geen oortjes bij hebt. Ze veroorzaken geen extra turbulentie in je oren en hebben geen microfonen om windruis op te pikken en versterken.
Ik heb er op de fiets geen last van.
Maar omdat je bij hogere snelheden fietsen gewoon meer windruis hebt, hoor je dus ook wel meer windruis. Dit heeft niets met de oortjes te maken.
Hierdoor kan het wel zijn dat je de muziek wat luider moet zetten.
Je muziekbeleving gaat wel niet hetzelfde zijn als bij airpods pro. Dus voor een betere muziekbeleving is het niet de oplossing.
Met de caveat dat met transparantie modus aan op de airpods pro en dan bij veel wind of hogere snelheid op de fiets, je zoveel extra windruis hebt, de shokz wel terug een fijnere muziekbeleving zijn.
Wat ik hoop is dat de bouw kwaliteit echt beter is nu. Ik ben inmiddels aan mijn 3e setje Aeropex (allen onder garantie) omdat de transducer in de behuizing loslaat. Gelukkig was na twee keer Bever het zat en kreeg ik simpelweg mijn geld terug zodat ik een nieuwe set kon kopen met volle garantie, want ook dit derde setje begint kuren te vertonen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.